Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Rapidgate blitt løst???

Startet av mdeekay, onsdag 02. januar 2019, klokken 11:24

« forrige - neste »

mdeekay

Ser ut som det er en løsning til Rapidgate i nye 40kWh Leaf modeller:

https://insideevs.com/video-nissan-leaf-rapidgate-problem-solved/

Har noen informasjoner om det er en software eller en hardware løsning? Er det mulig a oppgradere Leafen.

Joltus

Diskuteres i denne tråden:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39515.0

Virker som det er snakk om oppgraderingsmuligheter. Er jo kun en endring i software som tillater høyere temp før den reduserer.

Sense

Hvis det kun er snakk om software-oppdatering og ikke noen temperaturregulering av batteriet, så blir jeg skeptisk. Årsaken til at Nissan dro ned på ladehastigheten når batteriet ble varmt, var jo for å verne om batteriets levetid.
Så hva vil skje hvis man bare tillater høyere temperatur? Jo, da degraderes batteriet raskere.
Vil vi virkelig det?

ThomasEL

Sitat fra: Sense på onsdag 02. januar 2019, klokken 21:26
Hvis det kun er snakk om software-oppdatering og ikke noen temperaturregulering av batteriet, så blir jeg skeptisk. Årsaken til at Nissan dro ned på ladehastigheten når batteriet ble varmt, var jo for å verne om batteriets levetid.
Så hva vil skje hvis man bare tillater høyere temperatur? Jo, da degraderes batteriet raskere.
Vil vi virkelig det?

Tenker det kommer helt an på bruken:

For de som hurtiglader flere ganger til dagen ofte (ukentlig?), så kan nok dette føre til noe lkt degradering.

For de av oss (antar det er det store flertallet) som jevnt over ikke hurtiglader i det hele tatt, men som et par tre ganger i året gjerne kunne tenke oss å kjøre 40-70 mil på en dag uten store laderestriksjoner, så løser dette MYE! At batteriet blir varmere noen få ganger i året, har nok lite å si.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Enig med ThomasEL, at det blir bare noen timer med 2-3 grader varmere batteri. Og det tar ikke knekken på batteriet.
Og om batteriet kommer til 52-53 grader blir det samme restriksjon som nå, så det er en marginal sak.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Er det ikke mer slik at den vil favorisere raskere lading den første gangen? typisk vil batteriet muligens bli noe varmere enn før, noe vil øke temperaturen slik at det butter tidligere.

Spør du meg syns jeg de burde hatt innstillinger på dette. Des flere valg man får mulighet til å ta des bedre får vi utnytta bilen. Nissan ser ut til å ville ha færre og færre tekniske valg og jeg er forsåvidt enig i at dette kan være lurt å ha en standardinnstilling som er grei for de som ikke trenger å sette seg inn i dette, men å ha en menyinstilling for f.eks. stoppe tidligere enn 100% og favorisere redusert temperaturøkning syns jeg kunne være et valg i den menyen nesten ingen går i. Vi har hatt bilen i 9 måneder og kona har ikke rørt piltastene på venste side av rattet men ser på den infoskjermen jeg har lagt på. Hun vil rett og slett ikke. Derimot syns hun Android Auto er ganske kult så hun bruker Waze og Tunein hver dag.
Jeg tror bilen oppfører seg andeledes uansett med kaldt vær. F.eks. mens 2012 ladet 14kW lader nye leaf 44kW selv om batteriet er noen minusgrader. Det virker nesten som om den bruker det for å varme opp batteriet.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trond.m

Hva ? Lader nye Leaf med maks ladefart hvis batteriet er dypfryst slik siste innlegg antyder. Det høres nærmest ut som en sw bug. BMW struper hastigheten voldsomt ved kaldt batteri, og jeg regner med at de har en grunn til å gjøre det. Det er vel ingen tekniske grunner til at batteriet i Leaf skulle tåle høy ladehastighet av et dypfryst batteri enn i3 ?

hawK

Sitat fra: TM på torsdag 03. januar 2019, klokken 07:18
Hva ? Lader nye Leaf med maks ladefart hvis batteriet er dypfryst slik siste innlegg antyder. Det høres nærmest ut som en sw bug. BMW struper hastigheten voldsomt ved kaldt batteri, og jeg regner med at de har en grunn til å gjøre det. Det er vel ingen tekniske grunner til at batteriet i Leaf skulle tåle høy ladehastighet av et dypfryst batteri enn i3 ?

Nei, det gjør den ikke.
Litt vanskelig å tolke hva som menes, og jeg vet ikke når bilen har optimal ladehastighet..
Men Bjørn Nyland på YouTube har testet nye Leaf på noen lengre turer de siste dagene: https://www.youtube.com/user/bjornnyland

leafnor

#8
Sitat fra: hawK på torsdag 03. januar 2019, klokken 08:24
Sitat fra: TM på torsdag 03. januar 2019, klokken 07:18
Hva ? Lader nye Leaf med maks ladefart hvis batteriet er dypfryst slik siste innlegg antyder. Det høres nærmest ut som en sw bug. BMW struper hastigheten voldsomt ved kaldt batteri, og jeg regner med at de har en grunn til å gjøre det. Det er vel ingen tekniske grunner til at batteriet i Leaf skulle tåle høy ladehastighet av et dypfryst batteri enn i3 ?

Nei, det gjør den ikke.
Litt vanskelig å tolke hva som menes, og jeg vet ikke når bilen har optimal ladehastighet..
Men Bjørn Nyland på YouTube har testet nye Leaf på noen lengre turer de siste dagene: https://www.youtube.com/user/bjornnyland
Riktig, bilen lader ikke for fullt før batteriet er på rundt 25 grader. At den oppfattes å lade fort når det er kaldt kommer nok av at batteriet fort blir varmt av en lang kjøretur.

Bjørn Nyland tester akkurat nå nyere Leaf som eier hevder har denne fix. Han gjør det med livestream på youtube. Da får vi svaret tenker jeg. Håper han gjør en kopi på første turen han gjorde med Rapidgate i påsken 2018.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jsa061

Bjørn Nyland sine siste tester av Leaf er med gammel Software.

jsa061

Eller mente du kanskje en annen video enn den til Gøteborg?

hawK

Sitat fra: jsa061 på torsdag 03. januar 2019, klokken 17:59
Eller mente du kanskje en annen video enn den til Gøteborg?

Antar han sikter til den live-sendingen som pågår nå..
Er på den andre kanalen hans (teslabjorn live)
https://www.youtube.com/channel/UCD3YwI6vR9BSHufERd4sqwQ

Løve

Lading med kaldt batteri gikk i alle fall unna.

leafnor

Den livesaken med Bjørn Nyland nå på YouTube bekrefter at de nyere Leaf har denne fix. Stemmer med grafen som ble lagt ut på et japansk nettsted i sommer, og som ser noe slik ut:

https://drive.google.com/file/d/1uKYON0usLpAJpMcoBns8Us7wCnf4Ty7l/view?usp=sharing
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Kjenner det blir spennende å bruke dette mot de på verkstedet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA