Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forslag til bil som klarer 90 km på en kald vinterdag.

Startet av Ruddaen, onsdag 02. januar 2019, klokken 09:33

« forrige - neste »

Ruddaen

Hei, vurderer å bytte til elbil som hovedsakelig skal brukes til jobb, det er 90 km tur-retur som går unna på 90 minutter. Det vil si ikke så mye kø, men en del i 80 km/h. Ønsker helst å ha en bil som ikke trenger å lade på jobb, men er det krise en dag kan det ordnes.
Ionc er vel den som frister mest, men den koster jo litt. Kunne gjerne tatt en litt eldre bil i prisklasse 80-180 k, men hvem gir rekkevidden jeg trenger?
Eup og Leaf gir vel dårlig rekkevidde spesielt om man kjører litt fort?
Soul er jo stilig, men sliter den og med fart og rekkevidde?
Zoe har jeg også sett på også, men syns den gir litt blikkboksfølelse, selv om den er stor nok for vårt bruk som bil nr 2.

Gode råd mottas med takk :)

Vollis47

Kia Soul vil klare seg fint til din kjøring, for det kan vel ikke være så mye du kjører i 80 km/t. Jeg synes også Soul er stilig og den er god å kjøre, varmeapparatet er bra og den lader raskt på hurtigladere - også når det er kaldt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amatøren

e-Golf?

Synes det er utrolig god bil. Har riktig nok den nye, men den gamle skal vel klare det du etterspør.

Litt fra Finn.

EPA / WLTP rekkevidde:

2014 VW eGolf (24) EPA: 134 km - WLTP: 139 km
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Balaklava

Sitat fra: Ruddaen på onsdag 02. januar 2019, klokken 09:33

Ionc er vel den som frister mest, men den koster jo litt. Kunne gjerne tatt en litt eldre bil i prisklasse 80-180 k, men hvem gir rekkevidden jeg trenger?


Bruktmarkedet for elbiler er "helt idiotisk" for kjøpere nå. Kan hende det demper seg og prisene blir mer normale når det blir levert nok nybiler utover våren?

Importert nybil Ioniq ligger på 250 og du får veldig god nybilgaranti osv. Det skal nok godt gjøres å argumentere for å kjøpe en brukt til 180 i stedet. Men for all del 70 000,- er mye penger...

I mitt hode burde importerte Ioniq som kostet 250 000,- bikke under 200 som bruktbil innen et par år. Da er du på budsjett sånn ca. Kan dere evt vente? Og en 2018 modell vil fortsatt ha mange år igjen på nybilgarantien om to år. Det må bli gode bruktkjøp.

THE

Kjørte 2,5 år med første utgaven av Zoe. 100 km hver dag uten lademulighet på jobb eller langs veien. Kaldeste dagene var det ca 12-15 kuldegrader og kaldt batteri når jeg skulle hjem. Hastigheter ca som det trådstarter har på sin pendelervei. I tillegg har jeg en fergetur på ca 15 minutter der det enten går strøm til oppvarming under overfart, eller kupeen blir kald. På de verste dagene hadde jeg ca 10-15 km rekkevidde igjen da jeg kom hjem.

Før jeg kjøpte Zoe prøvekjørte jeg eGolf (første generasjon uten varmepumpe), og jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde klart 100 km på de verste dagene med den i alle fall, men kanskje 90 km. eGolf med varmepumpe vil vel ha litt lengre vinterrekkevidde.

Selv om jeg var veldig fornøyd med Zoe som pendlerbil (og langturbil også siden jeg hadde utgaven med 43 kW lading), så ville jeg nok kanskje sett på en Kia Soul om jeg skulle hatt pendlerbil nå. Soul har nok noe lenger rekkevidde enn Zoe, og hurtiglademulighetene er mye bedre. Soul kan også lades overalt, og Zoe er litt sær på lading da den må ha TN-nett for å lade.

Hvis du vet hva du går til, og er klar over begrensingene med Zoe, så kan du uansett gjøre et godt kjøp. F.eks. en 2015 modell til ca 120 000,- inkl. "hyttelader" som gjør at du kan lade fra vanlig stikkontakt. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134080756 Billigere bilhold er det vanskelig å få i alle fall.

For en Kia Soul må man nok opp på 160-170 000,- kr.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Pauli

#5
Lurer på noe av det samme, håper det er greit jeg poster i denne tråden. Behøver en bil som kan ta meg fra Sandefjord til Horten året rundt ca 9 mil t/r, med motorvei, til billigst mulig penge. Ladekapasiteten på nye jobben er sprengt, så kan ikke regne med lading. Noen tips?
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

Ruddaen

Post i veg... :)
Tror valget blir en 2015-16 Soul, der får du topp utstyrsnivå for under 200k.
God komfort og fin å kjøre.
Og så er jo de skikkelig artig da  8)

Pauli

Takk, jeg sitter med samme tanken. Bare usikker på hvordan forbruket vil se ut med 6-7 mil om dagen på E18, hverfall om vinteren.
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

Vollis47

Sitat fra: Pauli på mandag 07. januar 2019, klokken 08:20
Takk, jeg sitter med samme tanken. Bare usikker på hvordan forbruket vil se ut med 6-7 mil om dagen på E18, hverfall om vinteren.
Forbruket vil nok være rundt 200 wt/km, så 6-7 mil går fint.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Pauli

Så da vil en soul 27 kwt holde til sandefjord-horten t/r (9 mil) uten lading, med kaldt batteri på hjemveien?
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

hanche

Sitat fra: Pauli på søndag 13. januar 2019, klokken 09:25
Så da vil en soul 27 kwt holde til sandefjord-horten t/r (9 mil) uten lading, med kaldt batteri på hjemveien?
Den burde det, men jeg ville nok ta et ørlite forbehold om de aller kaldeste dagene. Altså når gradestokken kryper under −20 °C. Jeg tipper det vil holde da også, men kanskje med så liten margin at det føles usikkert på slutten.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

chriso89

Bare ikke ligg i 120 kmt så går det fint.  Toppen 100 på kaldeste dagene

Skeptikeren


gak

Ionic høres ok ut. Bare ikke regn med hurtigladere på dager som i dag på østlandet. Kulda satte inn og alle hurtigladere var opptatt. Det er så man ønsker å kjøpe fossilbil..
Polo 2.5

Skeptikeren

Hvor var du da? Kjørte Kona i dag, hadde ikke behov for å lade men kjørte forbi flere ladere der det ikke var noen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA