Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla X vs Jaguar I-pace test

Startet av Bmw_Tryne, mandag 31. desember 2018, klokken 20:57

« forrige - neste »

Tellus

Boksvolumet til Model 3(lxbxh) er vel nærmere Leaf sitt i størrelse enn I-Pace.

Donna

Denne testen virker kjøpt og betalt spør du meg.. Mange påstander uten dekning.
Har ingen av disse bilene, men etter å ha vært interessert i å kjøpe begge to på ulike tidspunkt har jeg såpass mye håndfaste fakta til å si at Jag har vært en stor skuffelse på alle områder utenom at den er god å kjøre (skulle bare mangle). Når jeg har vurdert å bytte ut bil nr 2 med elektrisk motor, og ikke ha noe fossilt igjen, har jo rekkevidde, ladehastighet og plass definitivt mest å si. Er ikke mange som kjøper en sånn bil for å kjøre barna i barnehagen. På disse punktene er Tesla overlegen, og når jeg evt skal bytte finnes det ikke lenger den minste tvil om hva jeg ville valgt..

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. januar 2019, klokken 19:34
Audi er her nå med 150kW effekt over ganske stor del av ladesesjonen. Audi blir effekt-benchmark fra mars.
Nå er vel mye av grunnen til at etron har så høy effekt over en stor del av sesjonen at de har ett gigantisk buffer på topp. Ellers er det jo ladeeffekt i km/t som er interessant, så lenge batteriet er stort nok til å holde mellom to stopp...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Donna på torsdag 03. januar 2019, klokken 10:26
Denne testen virker kjøpt og betalt spør du meg.. Mange påstander uten dekning.
Kjøpt og betalt er den nok ikke. Reflekterer heller journalistens holdninger (preferanser), og slett arbeide (en del faktafeil).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jamez

Ladehastighet blir viktigere enn om bilen har 75 eller 100kWh batteri når man skal kjøre veldig langt.
Om bilen lader med 150 istedenfor 100kW tar den jo igjen disse 25kWh med batterikapasitet etter 30 minutter med lading.

Bilene som etterhvert kommer med 300kW lading kommer til å ha en stor fordel og behovet for stor batterikapasitet blir brått mindre når man får så kjapp lading.

bmw2002

Jaguar har 3 års gratis service regner med det trekker ned kostnadene litt.

Tesla har vel ganske dyr service ut i fra det jeg har hørt, dyrere enn jeg har betalt på BMW fossilbiler i allefall.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. januar 2019, klokken 11:01
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. januar 2019, klokken 19:34
Audi er her nå med 150kW effekt over ganske stor del av ladesesjonen. Audi blir effekt-benchmark fra mars.
Nå er vel mye av grunnen til at etron har så høy effekt over en stor del av sesjonen at de har ett gigantisk buffer på topp. Ellers er det jo ladeeffekt i km/t som er interessant, så lenge batteriet er stort nok til å holde mellom to stopp...
Jepp. Og med den effekten og ladekurven jeg har sett så langt fra Fastned ser det ut til at Etron vil lade vesentlig raskere enn selv X100D både i kmt og kW.
Med forbehold om at bilen Fastned har testet faktisk er ferdig produksjonsbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bmw2002

Kjørte nylig en ny Model X på langtur og det var en veldig bra bil på mange områder, feks sykt mye skjult bagasjeplass jeg ikke visste om.

Samtidig synes jeg ikke komfort eller kjøreopplevelse var i nærheten av Jaguar..

Men som I-Pace eier er jeg selvfølgelig ikke objektiv, og ser jo enkelte her inne påstår at Tesla har bedre seter.

Uansett så tror jeg Porsche blir bedre enn både Tesla og Jaguar, så neste bil blir nok en Porsche Cross Turismo.

geear

Sitat fra: emmern på onsdag 02. januar 2019, klokken 15:13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. januar 2019, klokken 15:07
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. januar 2019, klokken 13:48
Sammenlignes i-Pace ofte med X75D? I såfall er ladehastigheten nesten lik. X75D 90kW og iPace 85kW.
75 lader med inntil 100kW. Usikker på hvor du har 90 fra?

96 er max på 75D.
Det høyeste jeg ser på vår X75 er 101kW.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Høyeste km/h jeg kan huske å ha sett er 422.

geear

Sitat fra: olavxxx på onsdag 02. januar 2019, klokken 22:34
X75D jeg solgte har jeg sett opp til 102 Kwh, men ofte makset den på 98.
Skal sies jeg aldri hadde den under 20%, så den kunne sikkert ladet litt raskere.
Fra 10-20% ligger de på 91-95kW. Høyest ladefart har de rundt 43%.

trondhla

En YT'er fra Tyskland har sett på I-Pace mot Tesla Model S og sammenliknet forbruk:
Her i denne testen på Autobahn (snitt 130 kn/h) I-Pace har høyt forbruk, 3,2 kWh/10 km mot Model S 2,3 kWh/10 km. Ikke eple mot eple riktignok men fordel Tesla vil jeg si.


https://www.youtube.com/watch?v=Q8hc1eJJ1FE

zbk

Har aldri skjønt hvorfor alle sammenligner iPace og TMX. Sammenligning med TMS er vel mer naturlig utfra biltype?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

olavxxx

Sitat fra: zbk på fredag 04. januar 2019, klokken 16:33
Har aldri skjønt hvorfor alle sammenligner iPace og TMX. Sammenligning med TMS er vel mer naturlig utfra biltype?
Ja, iPace er mellom model 3 og model s.
Så det er nesten mer rett å sammenligne model 3 performance mot iPace :-)

Amoss

Sitat fra: olavxxx på fredag 04. januar 2019, klokken 18:08
Ja, iPace er mellom model 3 og model s.
Så det er nesten mer rett å sammenligne model 3 performance mot iPace :-)

Holder en knapp på at det vil vise seg å være mest korrekt å sammenligne den med Model Y når den kommer...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA