Skrevet av Emne: Tester og medieomtaler av EQC  (Lest 1041 ganger)

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1446
    • Vis profil
Tester og medieomtaler av EQC
« på: søndag 30. desember 2018, klokken 23:04 »
MotorTrend har tyvlånt og gir sine inntrykk av en prototype.
Komfortabel men tung?

https://www.motortrend.com/cars/mercedes-benz/eqc-class/2020/2020-mercedes-benz-eqc-400-prototype-review-ev-suv/

Phantom3D

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 57
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #1 på: tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:28 »
Jay Leno Tester EQC:



BMW i3 bestilt 2/11-16
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1.3i

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1391
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #2 på: tirsdag 08. januar 2019, klokken 23:02 »
Ca 30 min i videoen og utover: Ingen aktiv varming av batteriet, kun overskuddsvarme fra lading og bruk!! Jeg håper virkelig at MB-representanten tar feil her, for det vil legge begrensninger på vinterbruk og parkering over flere dager i kulde.
« Siste redigering: tirsdag 08. januar 2019, klokken 23:25 av Orbit »
2017 BMW i3 94Ah

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9624
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #3 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 08:33 »
Ca 30 min i videoen og utover: Ingen aktiv varming av batteriet, kun overskuddsvarme fra lading og bruk!! Jeg håper virkelig at MB-representanten tar feil her, for det vil legge begrensninger på vinterbruk og parkering over flere dager i kulde.
Det må være feil. Så hardt tror jeg ikke i Merc tviholder på fossilproduksjonen sin.
Tesla Model X 90D

x Tesla Model S 90D mars 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013 - solgt august 2015
x Model X reservasjon - kansellert

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1446
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #4 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 11:46 »
Han nevnte også priser ca som GLC43 synes jeg å høre. Fra prislisten ser jeg da:
Engangsavgift: 460 046 Veiledende pris 1 066 900 (ink.mva.) Grundpreis i Tyskland er derimot 62.178 Euro.

Sitter vi virkelig tilbake med 540.000 ink mva? Det kan jo bli interessant allikevel.

mbh

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #5 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 14:14 »
Fra Mercedes media center:
The integral overall cooling concept of the EQC, consisting of a heat pump function and two electric PTC heater boosters, not only includes the power electronics, the electric motor and the rotor, but also the battery. The entire battery system is liquid-cooled. At low temperatures a battery heater ensures outstanding performance and efficiency.

In the winter, many electric vehicles either fail to achieve the climatic comfort of conventional cars or their range is significantly reduced because the battery power is also used to heat the interior. Furthermore, the operating temperature of the high-battery should be kept within a certain range in the interests of battery operating life, which means that it must be cooled or heated as necessary.
In the EQC Mercedes-Benz uses a sophisticated system with a heat pump function and two electric PTC (Positive Temperature Coefficient Thermistor) heater boosters. A heat pump – also familiar from domestic appliances – operates on the same principle as a refrigerator, transporting heat from a lower to a higher temperature level. This means that “cold thermal energy”1, which occurs particularly frequently in electric vehicles, can be used to heat the interior.
The PTC heater boosters are in principle immersion heaters whose performance is however dependent on the inflow temperature of the coolant. The advantage is that the component itself prevents overheating, making additional protection unnecessary. This is because at low temperatures, the ceramic PTC components have a very low electrical resistance and allow a high flow of current for a good heating output. The effect is reversed if the temperature rises, however: The electric current is reduced by the increasing resistance of the ceramic blocks, therefore the system releases less heat. The two PTC heater boosters in the EQC are located in the right and left wheel arches.
For the best possible climate control compromise between efficiency and comfort (both in terms of interior temperature and air humidity), the influencing factors of battery temperature, outside temperature, humidity and dewpoint are registered and evaluated. Operation of the heat pump improves efficiency over a wide outside temperature range.
Other new features in the EQC are the water-cooled condenser and regulation of the chiller (evaporator) by an electric expansion valve. This allows more usable performance, and this can be better managed. As a result the temperature at the evaporator does not suddenly change when the chiller is required to increase its performance.
The water-cooled condenser feeds the heat from the refrigeration circuit into the heating circuit. It also ensures that the heat from the supply air and recirculated air, the waste heat of the compressor and the waste heat of the battery are available to heat the interior. In the ideal case these heat sources are sufficient to heat the interior energy-efficiently with the heat pump down to outside temperatures below 0°C without having to activate the PTC heater booster.

Mao

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 215
  • P85D Trondheim.
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #6 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 18:16 »
Han nevnte også priser ca som GLC43 synes jeg å høre. Fra prislisten ser jeg da:
Engangsavgift: 460 046 Veiledende pris 1 066 900 (ink.mva.) Grundpreis i Tyskland er derimot 62.178 Euro.

Sitter vi virkelig tilbake med 540.000 ink mva? Det kan jo bli interessant allikevel.

Engangsavgift inngår ikke i grunnlaget for mva. GLC43 vil derfor koste 485 500 uten mva og engangsavgift.
Om dette stemmer og EQC får en startpris rundt 500 000 blir det en ganske attraktiv pakke, til tross for noe begrenset rekkevidde.
P85D Ludicrous, Blå (reg. 9. mars 2015).
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (reg. 21. jan. 2016).
P85+ Signature, rød (solgt)
Model X Signature #480 (kansellert)
Model 3 reservert 1.4.2016
Jaguar I-Pace reservasjon 11.2.2017
Audi e-tron reservasjon 21.4.2017
MB EQ C reservasjon 14.9.2017

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4573
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #7 på: fredag 11. januar 2019, klokken 12:28 »
Merchedes EQC til 500 når E-tron og I-Pace starter på 650...... I Think not

adyb

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #8 på: fredag 11. januar 2019, klokken 14:18 »
Merchedes EQC til 500 når E-tron og I-Pace starter på 650...... I Think not

Er enig i at det høres litt optimistisk ut. Men det er jo det han sier. Og tidligere er det også sagt at EQC vil bli priset som en godt utstyrt GLC. Blir uansett spekulasjoner.. Men de vil vel ha forklaringsproblemer med å prise EQC 150k dyrere enn GLC43 uten avgifter?

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4573
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #9 på: fredag 11. januar 2019, klokken 23:41 »
Men de vil vel ha forklaringsproblemer med å prise EQC 150k dyrere enn GLC43 uten avgifter?
Ikke her i Norge. De kan gjøre som Kia og legge på et Norgestillegg.
Merchedes har ikke tradisjon eller profil på å være rimeligere enn sammenlignbare konkurenter.

Det var mye av de samme typen regnestykker på E-tron basert på tysk pris på tilsvarende A6 som også havnet på 500 k ca.

Jeg tror EQC havner nær 650k startpris.

Toalmar

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 571
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #10 på: lørdag 12. januar 2019, klokken 11:27 »
Jeg tror EQC havner nær 650k startpris.
Da er jeg ikke lei meg for at jeg har trukket meg fra reservasjonslisten.
✅ BMW I3 - Fully Charged   - Capparisweiss     ✅ 2012 Mercedes S204 250cdi 4Matic
EQC Reservasjon betalt

Mao

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 215
  • P85D Trondheim.
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #11 på: lørdag 12. januar 2019, klokken 16:28 »
Jeg tror EQC havner nær 650k startpris.
Da er jeg ikke lei meg for at jeg har trukket meg fra reservasjonslisten.

EQC er mindre enn e-tron, har mindre batteri og (antakelig) kortere rekkevidde, lavere ladehastighet og ser i mine øyne langtfra like bra ut som e-tron. Hvis MB priser EQC til noe i nærheten av prisene på e-tron er bilen 100% uaktuell for min del. EQC bør være 100-150 000 billigere enn e-tron for å være konkurransedyktig. 
P85D Ludicrous, Blå (reg. 9. mars 2015).
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (reg. 21. jan. 2016).
P85+ Signature, rød (solgt)
Model X Signature #480 (kansellert)
Model 3 reservert 1.4.2016
Jaguar I-Pace reservasjon 11.2.2017
Audi e-tron reservasjon 21.4.2017
MB EQ C reservasjon 14.9.2017

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4573
    • Vis profil
Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #12 på: lørdag 12. januar 2019, klokken 16:59 »
Tror ikke Mercedes og Audi er så harde konkurenter på pris på elbil. Det vil vise seg
« Siste redigering: mandag 14. januar 2019, klokken 07:46 av knut.aulie »

snakkesalig

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 135
    • Vis profil
Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« Svar #13 på: lørdag 12. januar 2019, klokken 18:59 »

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4573
    • Vis profil