Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kostnader på langtur med hutiglading kontra en tilsvarende dieselbil?

Startet av elmer71, søndag 30. desember 2018, klokken 18:12

« forrige - neste »

elmer71

Hei!  :)
Synes Kona virker som en utrolig bra bil med svært gode prestasjoner på rekkevidde. Men hvordan opplever dere som har fått den den praktiske bruken av Kona på langtur?
Er det ofte ledig plass der dere skal lade? Virker hurtigladerne? Og hva koster det å hurtiglade på langtur sammenlignet med å kjøre tilsvarende bil på diesel?
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Biff

Skal vi regne ut det så må vi ha noen skikkelige utregninger. Hvis du venter litt så kommer matte-folka flyvende og ordner det for deg.

Jeg er heldigvis spåmann: elbil er billigst

Ledighet på ladere avhenger av hvor du er i landet. Jo nærmere storbyer jo bedre er det utbygd. Jeg er i Trondheim og dersom det er fullt på en lade plass så venter jeg eller så kjører jeg til neste lader som er innen 15 min rekkevidde.

Hurtiglading er aller dyreste måte å lade på. Det går også tregere dersom det er kaldt ute og batteriet ditt er kaldt. Og det er tregere utenfor 20-80% pga motstand i batteriet

Min opplevelse av bilen: 10/10. Upraktisk av og til når ladere er opptatt eller når noe ikke funker. Men ingenting alvorlig har skjedd og jeg har spart mye på drivstoff. Jeg føler jeg har mer frihet. For tiden lader jeg gratis på jobb og kjører gratis overalt.

Angående å sitte å lade så er det egentlig veldig avslappende. Sitter og sjekker mobilen, hører lydbok eller musikk. En dag tok en kamerat med en Nintendo switch i bila så satt vi og spilte Mario party mens den lada. Kan ha på aircondition når du varmer så det er digg

elmer71

Dine betraktninger stemmer godt overens med mine erfaringer med hurtiglading av Leaf: At antallet hurtigladere stedvis er så lavt at man må stå å vente, og at det ikke sjeldent er noe kluss med noen av laderne. Ettersom stadig flere elbiler kommer på markedet hadde jeg håpet at hurtigladeflyten var blitt bedre. Det er jo kjedelig at en elbil fra Jaguar med en pris f.eks på rundt 800.00 må forholde seg til kø på ladestasjoner og hurtigladere som ikke virker. De kan vel ikke bli en reell konkurrent til Tesla hvis ikke dette skjerpes?
Og ja, for alle som ikke kjører tesla fra 2017 eller tidligere er jo hurtiglading den dyreste måten å kjøre elbil på. Likevel må man ta det med i beregningen når det vurderes å kjøpe en elbil med rekkevidde som gjør at den også kan brukes til langturer.

Godt å høre at du er veldig fornøyd med bilen. Som sagt virker det som en topp bil på de fleste områder.  :)
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

elektrolux

Spørs også om du kjører til utlandet:

Våre langturer går gjerne til festivaler og Alpene og da med diesel camper. Totalt avslappet så snart norskegrensen med alle bommene er forlatt, og etter det er det bare å cruice på i 130-150 km/t og legge seg til å sove i deilig dobbelseng. Bare besparelsen på å slippe hotelrom mer enn oppveier dieselkosten, så vi regner transporten som nullkost.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på søndag 30. desember 2018, klokken 19:20
Spørs også om du kjører til utlandet:

Våre langturer går gjerne til festivaler og Alpene og da med diesel camper. Totalt avslappet så snart norskegrensen med alle bommene er forlatt, og etter det er det bare å cruice på i 130-150 km/t og legge seg til å sove i deilig dobbelseng. Bare besparelsen på å slippe hotelrom mer enn oppveier dieselkosten, så vi regner transporten som nullkost.
Franske Alper og 130 + km/t er lik franske motorveier med solide avgifter for å kjøre. Forøvrig er sikkert argumentene holdbare

Bård Fjukstad

Langtur i Norge Oslo-Tromsø i september var en fryd. Når vi etter hvert ble vant med bilen var det menneskene som trengte stopp, ikke bilen. Og ladenettet i Norge er bra. Skal prøve meg sørover i Sverige til sommeren og vet allerede at til og med hos naboen er ladenettet godt nok, sør for Luleå. Spennende å se om det blir venting på andre når man skal kjøre i høysesongen.

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på søndag 30. desember 2018, klokken 19:20

Våre langturer går gjerne til festivaler og Alpene og da med diesel camper. Totalt avslappet så snart norskegrensen med alle bommene er forlatt, og etter det er det bare å cruice på i 130-150 km/t og legge seg til å sove i deilig dobbelseng. Bare besparelsen på å slippe hotelrom mer enn oppveier dieselkosten, så vi regner transporten som nullkost.
Det er bompenger i Italia, Frankrike, Sveits og Østerrike ihvertfall.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Aqua

Sitat fra: elmer71 på søndag 30. desember 2018, klokken 18:54
Det er jo kjedelig at en elbil fra Jaguar med en pris f.eks på rundt 800.00 må forholde seg til kø på ladestasjoner og hurtigladere som ikke virker.
Skulle det være verre for eiere av Jaguar enn for dem som har en Leaf eller Kona eller whatnot?

arthur

Sitat fra: turfsurf på søndag 30. desember 2018, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på søndag 30. desember 2018, klokken 19:20

Våre langturer går gjerne til festivaler og Alpene og da med diesel camper. Totalt avslappet så snart norskegrensen med alle bommene er forlatt, og etter det er det bare å cruice på i 130-150 km/t og legge seg til å sove i deilig dobbelseng. Bare besparelsen på å slippe hotelrom mer enn oppveier dieselkosten, så vi regner transporten som nullkost.
Det er bompenger i Italia, Frankrike, Sveits og Østerrike ihvertfall.

I Østerrike gjelder det vel kun på motorvei, koster ikke mange kronene og man kjøper et emblem som gjelder for en tidsperiode og ubegrenset. Var i hvertfall slik tidligere i år.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elmer71

Noen som vet noe om utbygging av superladere for elbilene som bruker samme ladesystem som Kona? Kona er vel klargjort for lading på 100 kwh-ladere, er den ikke?
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Biff

Sitat fra: elmer71 på mandag 31. desember 2018, klokken 12:28
Noen som vet noe om utbygging av superladere for elbilene som bruker samme ladesystem som Kona? Kona er vel klargjort for lading på 100 kwh-ladere, er den ikke?

Vet ikke så mye om specs på lading. Men den bruker CCS kontakt som blir mer og mer standarden for tiden, og den kan vel ta opp til 75kW såvidt jeg vet.

Se tesla-bjørn lade den på en 175kw


https://youtu.be/EdfXMdkUl9A


Og så kan du sjekke ut denne videoen f.eks for hva de synes :


https://youtu.be/LATZ0g-Sz2s

trykkertor

Sitat fra: Biff på mandag 31. desember 2018, klokken 12:34
Vet ikke så mye om specs på lading. Men den bruker CCS kontakt som blir mer og mer standarden for tiden, og den kan vel ta opp til 75kW såvidt jeg vet.

Var en på facebook som bikket innom 76kW nylig.

Egil Fonn

Her er mine ladekostnader med hurtiglader på langtur fra Sandefjord til Harstad med BMW i3.
Turen gjort i mars med med varierende føre og temp mellom -5 og 15 gr.C.
Gjennomsnitt ladehastighet 41,6kw/t. Standard ladepris kr.2,50 pr minutt
Lade pris Grønn kontakt (-40%) 2,14kr pr kwh x forbruk 1,4kw/100km= kr.3,0 pr 10km
Ladepris Fortum 3,6kr pr kwh x forbruk 1,4kw/100km = kr. 5,04 pr 10km.
Med en dieselbil i tilsvarende størrelse ville nok forbruket krøpet ned mot 0,4 Liter pr 10km. 15kr pr liter x 0,4l= kr 6.- pr 10km.
Forskjellen er ikke veldig stor om man ikke har rabatt på hurtiglading. Er det vinter med kaldtbatteri som gir treg hurtiglading og høyt forbruk til varming av kupe på elbilen blir det fort billigere med diesel bilen som har gratis spillvarme til kupe.
En vesentlig faktor som ikke er tatt med i regnestykket er verdien av tiden som går tapt når det blir venting for fører og passasjerer
på at elbil skal bli ferdigladet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

trykkertor

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 31. desember 2018, klokken 15:39
En vesentlig faktor som ikke er tatt med i regnestykket er verdien av tiden som går tapt når det blir venting for fører og passasjerer
på at elbil skal bli ferdigladet.
Det er en meget viktig detalje i mine øyne.
"Tid er penger" og tid får vi ikke nok av.
Mange synes det er helt greit å sitte 45-60min på en hurtiglader mens de surfer på mobilen.
I min verden er det fullstendig bortkastet tid.

Biff


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA