Skrevet av Emne: Regnestykke elbil kontra bensin - Har jeg glemt noe?  (Lest 1245 ganger)

cra

• Gold Member
  • Sunnmøre
    • Vis profil
Sv: Regnestykke elbil kontra bensin - Har jeg glemt noe?
« Svar #15 på: fredag 11. januar 2019, klokken 10:42 »
Strømmen blir ikke så dyr at det koster tilsvarende å kjøre elektrisk som fossilt før det kun er spesielt interesserte som driver med slike gammeldags greier.

Bruktprisen går ikke opp 25% over natta; det innføres neppe full mva med en gang, men en trinnvis økning i mva over tid.

Jeg tror aldri elbil blir like dyrt å kjøre som fossilt. Det er graden av ulempe å kjøre elektrisk (få ladestasjoner, liten mulighet for lading hjemme, kortere rekkevidde enn fossilt osv) vurdert opp mot besparelsen i kostnader som avgjør om folk finner det hensiktsmessig å bytte. Heldigvis vil oppvoksende generasjon henge mindre igjen i fossilverden enn vi som har kjørt bil før elbiler "ble ei greie" gjør, og da vil de enklere kunne velge el over fossilt.

Etterhvert som flere og flere får prøvd elbil (kanskje kjøpe en brukt en som bil nr 2; det var slik jeg starta for halvannet tiår siden) og finner ut at det er helt topp og elbilen blir nr 1 så er det bare de mest bitre (som Hagen) som insisterer på å kjøre fossilt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf siden 9. mai 2012, km-stand ca 52000
Think City, kjøpt på 12.000km, km-stand 56.000, Har ACTIA diagnoseapparat, gjør vannfylling.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rs2-GTi

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Regnestykke elbil kontra bensin - Har jeg glemt noe?
« Svar #16 på: tirsdag 15. januar 2019, klokken 01:14 »
Vi har sett det flere ganger før, omlegging av avgifter, bortfall av "vanlige" biler på grønne skilt og slike ting - og vips så spratt prisene opp kjempemye over natten. Kan være at dem graderer det inn, men hva enn graderingen er, så vil bruktbilprisene følge det.