Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye ville det totale strømforbruket øke om alle kjørte elbil?

Startet av Sirup, søndag 30. desember 2018, klokken 14:37

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

#15
Nullspill betyr fortsette å vanskjøtte elnettet, ikke bruke nettleie til veldikehold, men betale alt ut i utbytte til stat og kommune som har hodet altfor langt ned i havresekken til å følge opp den forvaltningsanvar plikten de har til folket.
Effekttariff er å feie en enorm bunke dårlig forvaltningsansvar (140mrd) under gulvteppet. Blir hverken billigere bedre eller fjerner problemet å la være å gjøre noe på den måten. I tillegg fungerer det som ett incentement til økt vedfyring gjennom vinteren. Ikke noe som bidrar til bedre luftkvalitet i byer og tettsteder. Stikk i strid med hva alle nyere luftforskningsrapporter anbefaler.
Det er rett og slett helt bak mål å ikke investerere i bedre folkehelse når vi nå begynner på eldrebølgen og trenger alle i arbeid...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Trekkoppbil

Jeg trur strømforbruket vil øke drastisk, dersom

  • Bilister typisk lader i boligområdet under generelle forbrukstopper ved middagstider.
  • Man regner på forbrukstopper og belastning av dette strømnettet.
Det er vel distribusjon av kraft som er dyrt her i landet, og forbrukstoppene som styrer behov for dimensjonering.

Det er håp om at forbruksøkningen ikke blir så drastisk, dersom

  • Bilistene typisk lader på morgenkvisten, før man skal ut å kjøre
  • Man eventuellt har teknologier for å utnytte overskuddskraft
Det er også et spørsmål om hvordan en forbruksøkning på natta vil påvirke produksjon og vintermagasinering av kraft.

Chris Neumann Ruud

Strømforbruket vil nok ikke øke drastisk om man lader på ettermiddag kontra natt siden det er samme mengde kWh som skal tas ut av produksjonen, men spissbelastningen på steømnettet vil nok kunne øke kraftig ved ubalansert bruk
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

turfsurf

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 03. januar 2019, klokken 07:50
Strømforbruket vil nok ikke øke drastisk om man lader på ettermiddag kontra natt siden det er samme mengde kWh som skal tas ut av produksjonen, men spissbelastningen på steømnettet vil nok kunne øke kraftig ved ubalansert bruk
Strømforbruket vil nok være størst med lading på natta / morgenen siden samtlige da vil lade med kaldt batteri, så mye av energien går med til å varme opp batteriet. Det beste i så måte er jo å lade når man kommer hjem. Solceller med batteribackup for ett par dagers forbruk er vel beste løsningen for spissbelastning...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vollis47

Vi må snart komme vekk fra denne tankegangen om at "alle" kommer hjem kl 17 og setter bilen på lading samtidig som det skal lages middag.

* De fleste har ikke behov for å lade hver dag.
* Svært mange biler har tidsinnstilling for lading og lader gjerne senere på natta
* mange nye ladestasjoner har regulering / tidsinnstilling for lading
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Ketill Jacobsen

Sitat fra: lars667 på mandag 31. desember 2018, klokken 12:20
Vil ikke en stor del av dette merforbruket skje om natta når elnettet er lavt belastet? Forbruket vil øke (minke eksportmulighet), men vil det være noe problem for nettet?


Mesteparten av ladingen vil skje om natta. Nettleieselskapene bør derved sette ned sin pris per kWh da alle inntekter fra elbillading blir ren fortjeneste (ingen behov for mere lednings og transformatorkapasitet da belastningen er lav på natta (og kun høy noe få spesielt kalde dager per år))!

Elbil fundamentalist

Bruker man AMS målerne til dynamisk styring av tregt elforbruk (varmekabler VV beredere Elkjel) i 5% av boligene med høyst effektforbruk, så løser man effektproblemet de 3-6 dagenen annenhver vinter uten å plage befolkningen med rushtidavgift hele året. Vanligvis innretter nordmenn seg etter oppfordringer, slik som vi har gjort på nattsenking, etterisolere vegger, loft og bytte vinduer samt montere luft-luft varmepumper for å spare strøm samt vaske plastikk og sortere søppel. Befolkningen vil med (litt enøk midler) gjerne være behjelpelig med å installere både tidsstyring på varmtvannsbereder AMS styring av gulvvarme og ev elbillading etc hvis man inviterer til dette istedenfor å påtvinge uhensiktsmessige tariffer, da det vil irritiere befolkningen, gjøre landet vårt mer tungrodd samt at det gir uheldige sideeffekter som økt luftforurensing pga økt vedfyring. Enda farligere er at man kan forvente at flere barnefamilier vil brenne ihjel pga kjøring av gamle tørketromler etc på natten. En katastrofe for by og grend...

Greit nok med planer som ser «bra ut» på papiret, men når man forventer å få blod på henda er det på tide legge de livsfarlige planene til side å tenke anderledes. Strøm er ett basalt primærbehov i iskalde Norge, og da skal forvaltngsavsvsret på leveringssikkerhet og trygghet for brukerne prioriteres absolutt høyest. De i forvaltningen som ikke forstår dette, må tre til side.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Gardin

Effekttopper i boligområder er bare et potensielt problem for nettet på spesielt kalde dager. Da er det oppvarming som dominerer forbruket, og hvis man skal gjøre noe som monner med effektforbruket, så er det varmeforbruket man må gjøre noe med.

Dersom elbillading skulle utgjøre et reelt problem kan dette enkelt løses med å innføre egne abonementer for elbillading hvor nettselskapet har rett til å redusere eller kutte strømmen ved behov. Dette burde ikke være veldig vanskelig å implementere. Elbiler lades jo uansett på egen kurs, og det burde vere en smal sak å gi nettselskapet tilgang til å koble ut denne kursen mot en passende økonomisk kompensasjon. At nettselskapene ikke tenker i disse baner beviser at elbillading ikke er spesielt utfordrende for nettselskapene.

stefse

Sitat fra: arthur på onsdag 02. januar 2019, klokken 19:10
Sitat fra: stefse på onsdag 02. januar 2019, klokken 16:38
Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. januar 2019, klokken 15:20
Nå kommer det snart effektariffer som skal bøte på problemstillingem med samtidig effekt samt at solcelle +batterilagring blir vanligere

Denne tariffen «bøter» vel strengt tatt ikke på prpoblemstillingen.
Kun hvis tariffen gikk til utbygging av nettet, kan man snakke om noe slikt. Men pengene er vel omtrent som et fiskalbidrag å regne, og skal brukes til nytte for Afrikas/EU's befolkning.

Er du sikker på at du har forstått prissetting av nettleien du betaler i dag og hvem pengene går til?
Ja. Og jeg synes ikke dette er noe husholdninger skal drive med, gjete strømmålere, innføre kontraproduktiv døgnrytme, være redd for å bruke strøm, fyre med ved, kjøre fossil bil, mv. Kun entusiaster digger dette prismekanisme opplegget. Andre ser bare mer trøbbel i hverdagen.
Ja, jeg forstår hva pengene går til, bla. utbygging av sentralt nett, for å øke eksportkapasite, til nytte for  :-X
Ellers enig med Gardin, bortsett fra at elbillade abonnement også er et potensielt fiskalobjekt. ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Og siden du har forstått prissetting av nettleien så lurer jeg på hvor fiskalbidrag til EU/Afrikas befolkning kommer inn i bildet?

Overføring av strøm over linjenettet er en monopolvirksomhet som kontrolleres av myndighetene ved Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Nettselskapene gis rammer for inntektene som selskapet kan ta for overføringen, basert på behovet for investeringer og forsvarlig drift. NVE har også beskrevet prinsippene for hvordan nettleien skal fastsettes. Nettselskapene velger selv den konkrete utformingen av prisene.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Eier av monopolet og stiller av rammebetingelser er staten altså forvaltning, styrt politisk. Politisk konsensus er pro EU. EU ønsker mer direkte tilgang til kraftmagasinene, og anbefaler at nettet opprustes til dette. (Selvsagt indirekte, ved at netteier som ofte også eier kraftverk, vil få bedre betalt for kraften)
Lokale kraft flaskehalser pga elbiler kommer i annen rekke, samme hvor mye avgift som betales. Der i ligger «fiskalt bidrag», til nytte for andre enn konsumenten.

EU er også pro innvandring fra Afrika, hvilket forøvrig vil øke det totaleenergibehovet verden forbruker. Men innrømmer at vi nå er over i en annen debatt, som ikke hører hjemme.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Staten, kommuner og fylkeskommuner eier 90% av kraften i Norge, ikke netteierne. Neiiet er monopol, ikke kraftproduksjonen, men du synes kanskje at vi skal bygge en rekke alternative nett for å skape større konkurranse?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Poenget var at Netteierne eier også kraftverk.
Satt på spissen ønsker jeg at alle pengetransaksjoner som gjøres i dette øyemed skal kunne traces i cryptovalutastil. Det gjelder mye annen forvaltning også.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Siggen

Sitat fra: stefse på lørdag 05. januar 2019, klokken 19:39
Poenget var at Netteierne eier også kraftverk.


Det er jo ikke lov for netteier å eie ett kraftverk. Det forhindres igjennom konsesjonen netteieren har, samt Lov on nøytralitet osv. Den strammes vel også inn iløpet av 2019 og revideres komplett innen 2022 eller no.



stefse

Fint at dere har tillit til systemet. 8) Det er vel en grunn til den innstrammingen kanskje. Vi snakker vel like vantette skott som mellom megler og corporate avd. hos meglerhusene.

Monopol har de uansett, og da trengs det fullt innsyn.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA