Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

120ah - realistisk rekkevidde - egne erfaringer

Startet av Ove, fredag 28. desember 2018, klokken 11:37

« forrige - neste »

hemi

Her fikk jo TS faktisk riktige svar, før vi sporet av!

DieselVegard

Sitat fra: hemi på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:42
Her fikk jo TS faktisk riktige svar, før vi sporet av!

:D

Enig. Når jeg kjører forbi Leafer på motorveien, ser jeg ofte at de har nøyaktig samme hastighet på speedoen sin som meg, som kjører forbi.
Jeg har tre lange tuneller med snittmåling jeg må gjennom hver eneste dag. Disse har 80km-grense og jeg leger cruisern i 88kmt (Reelt 83ish) og det går bestandig bra. Leaf-gjengen derimot, legger cruise-kontrollen (Om de har det da) på 80 blank og kjører nesten 15kmt saktere enn hva jeg gjør når jeg er alene. JÆVLA irriterende. Nissan, skjerp dere!!!
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Ingeniøren

Klart det er forskjell på folk som kjøper Nissan og BMW - det er vel bare hatten som mangler på de første  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Imagine

#18
Sitat fra: hemi på tirsdag 08. januar 2019, klokken 14:22
Rekkevidden er bra. Bærum > ustaoset gikk uten lading.

Sikkert 25-30 om du kjører som leaf/egolf folka :p

Som du vet har jeg både egolf 2018 300km og i3s 94ah 2018 mod. WLTP er helt lik og i rekkeviddetestene går de ca likt. Ved vanlig småkjøring oppleves de også som ganske like rekkeviddemessig så lenge man kjører pent.
Den største forskjellen er at den høye boksete i3 bruker rundt regnet ca 10-15% mer enn lavere i hastigheter på 110-130km/t.

Gjorde et eksperiment da jeg skulle teste nye Ionity i romjulen. Testet de samme dag, samme tur fulladet fra Bærum til Ionity Ringdal mellom Sandefjord og Larvik. Dekk i3s 19 tommers supersmale vinterhjul. Egolf-felger 16 vinterhjul. Begge har nokian hakkapelitta r2.
Nedover kjørte jeg ganske fossilbil-vanlig med uforsiktig gasspedal i 120-140 hele veien og et par akselerasjoner.
Da landet i3s på 9,5% gjenværende batteri og Egolf hadde 15% gjenværende fremme ved Ionity.

Hele turen var det selvsagt 22 grader i bilene, ca -1 grader ute i snitt og delvis setevarme på. Orker ikke gjøre komfortkompromisser.

På Ionity lader Egolf 36-38kw, mens i3s 94ah lader 44-46kw. Begge holder farten greit til ca 80-85% før de lader en del saktere. For testens skyld hurtigladet jeg begge helt til 100%, hadde kjørt en liten tur nedom Sandefjord og opp igjen til E18 og hjem. Kjørte mest mulig likt med begge bilene.
Hjemover holdt jeg 110km/t økonomisk jevn fart hele veien, samme temperatur i bilen med musikk på etc. Ellers 10km/t over fartsgrensen der fartsgrensene var lavere enn 110. Da landet e-golf på ca 23,5% gjenværende batteri, mens i3s hadde 15%.

Konklusjon: i3 bruker mer strøm i motorveishastigheter og oppnår samme rekkevidde ved jevn kjøring i 110 som egolf gjør ved mindre forsiktig kjøring 130.
I3 120ah retter sikkert opp dette og skal gå ca 4 mil lenger enn 94ah. Egolf er dermed midt mellom de to i3'ene rekkeviddemessig i motorveishastigheter.

Om jeg hadde orket å teste begge i 80-90km/t hadde de trolig blitt jevnere hverandre. Men man kjører jo ikke slik i realiteten på 4-felts motorvei.

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 11. januar 2019, klokken 06:48
Klart det er forskjell på folk som kjøper Nissan og BMW - det er vel bare hatten som mangler på de første  :)

Mens "de andre" har hatten?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Dede

Ny rekord rekkevidde - etter å ha kjørt 1km hjemmefra og så stått I parkeringskjeller  3 timer. Antar det henger litt sammen med defensiv kjøring på glatt føre igår? (Ble bla. liggende bak saltebil 2-3 km på motorveien)

Trond.m

Nei, ikke rekord i rekkevidde og heller ikke rekord i feil estimert rekkevidde i GOM. Har selv lest av 304 km på SOC 97 %

Dede


hELgenen

Hva er "normalt" på GOM når bilen er fullt ladet? Min 94Ah viser som regel 256 på sommer og nå på vinteren viser den 212 når jeg kjører den ut av garasjen. Nettopp bestillt ny 120Ah og selger antydet +50 km. Mao burde GOM vise 306 sommer og 262 vinter. Kjørte lett 200 km uten rekkeviddeangst på 94Ah,og håper på minst 250 på den nye.

Vw e up

Hei.
På en skikkelig vinterdag med minus 7 grader og fast snødekket vei, med fks 900 høydemeter og 12 mil å kjøre. 20 grader i bilen og forvarmet batteri, hvilket forbruk tror du dette vil bli?

Orbit

Kjører ofte ganske tilsvarende rute (Kongsberg - Notodden - Gaustablikk) med 94Ah, og trenger da ca 70% av batteriet. Med 120Ah, vil forbruket bli 55-60%, pluss litt margin. Så dette skal være godt innenfor så lenge du har lading på toppen, for returen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Vw e up

Høres lovende ut, kjører ofte fra Skien til Rauland 14.5 mil. Og da høres det ut som at på nevnte vinterføre er ca 40% igjen. Veldig interessant info.

moonbuggy

Sitat fra: Imagine på fredag 11. januar 2019, klokken 10:56
Sitat fra: hemi på tirsdag 08. januar 2019, klokken 14:22
Rekkevidden er bra. Bærum > ustaoset gikk uten lading.

Sikkert 25-30 om du kjører som leaf/egolf folka :p

Som du vet har jeg både egolf 2018 300km og i3s 94ah 2018 mod. WLTP er helt lik og i rekkeviddetestene går de ca likt. Ved vanlig småkjøring oppleves de også som ganske like rekkeviddemessig så lenge man kjører pent.
Den største forskjellen er at den høye boksete i3 bruker rundt regnet ca 10-15% mer enn lavere i hastigheter på 110-130km/t.

Gjorde et eksperiment da jeg skulle teste nye Ionity i romjulen. Testet de samme dag, samme tur fulladet fra Bærum til Ionity Ringdal mellom Sandefjord og Larvik. Dekk i3s 19 tommers supersmale vinterhjul. Egolf-felger 16 vinterhjul. Begge har nokian hakkapelitta r2.
Nedover kjørte jeg ganske fossilbil-vanlig med uforsiktig gasspedal i 120-140 hele veien og et par akselerasjoner.
Da landet i3s på 9,5% gjenværende batteri og Egolf hadde 15% gjenværende fremme ved Ionity.

Hele turen var det selvsagt 22 grader i bilene, ca -1 grader ute i snitt og delvis setevarme på. Orker ikke gjøre komfortkompromisser.

På Ionity lader Egolf 36-38kw, mens i3s 94ah lader 44-46kw. Begge holder farten greit til ca 80-85% før de lader en del saktere. For testens skyld hurtigladet jeg begge helt til 100%, hadde kjørt en liten tur nedom Sandefjord og opp igjen til E18 og hjem. Kjørte mest mulig likt med begge bilene.
Hjemover holdt jeg 110km/t økonomisk jevn fart hele veien, samme temperatur i bilen med musikk på etc. Ellers 10km/t over fartsgrensen der fartsgrensene var lavere enn 110. Da landet e-golf på ca 23,5% gjenværende batteri, mens i3s hadde 15%.

Konklusjon: i3 bruker mer strøm i motorveishastigheter og oppnår samme rekkevidde ved jevn kjøring i 110 som egolf gjør ved mindre forsiktig kjøring 130.
I3 120ah retter sikkert opp dette og skal gå ca 4 mil lenger enn 94ah. Egolf er dermed midt mellom de to i3'ene rekkeviddemessig i motorveishastigheter.

Om jeg hadde orket å teste begge i 80-90km/t hadde de trolig blitt jevnere hverandre. Men man kjører jo ikke slik i realiteten på 4-felts motorvei.
Fin illustrasjon på i3s relativt høye cda. Nå som flere veier tillater 100+ hastigheter kommer svakhetene frem. Litt synd at i3 designerne ikke fikk fortsette med dette konseptet. I3s ramme er jo skreddersydd for også andre karosseripakker. I3s ramme med et langt mer aerodynamisk overbygg(cd 0.24 f.eks) ville gjort susen som landeveisbil, med dagens batteripakke.

Vw e up


MFA

BMW i3s, strekning Drammen -Fornebu, 12,2 KWh i snittforbruk.  5 varmegrader, batteripakke oppvarmet i forkant.  Estimert rekkevidde imponerer :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA