Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Facebook og møkk.

Startet av Bmw_Tryne, torsdag 27. desember 2018, klokken 16:44

« forrige - neste »

z4rd

Til info så er dette elbilforum. Dette her bare en undergruppe. Så det er på sin plass å tåle litt (saklige) diskusjoner på kryss og tvers av merker.

VACN.no er selveste plassen for Audi-entusiaster. Selv vært betalende medlem der i mange år tidligere, da jeg har eid mang en Audi.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Imagine

Ingen vet hvor langt e-tron går i Norge foreløpig og likevel hevder du at Model S 75D går lenger enten jeg vil eller ikke. Er det saklig diskusjon?

Det er mulig du vil få rett da en SUV må bruke mer strøm enn en lav sedan, men ut fra forbruk ligner den på Model X, og går omtrent som en Model X90D, evt ca som en Model S 75D. Så forskjellene er uansett ikke betydelige.

For å være saklig kan vi legge frem de faktaopplysninger av det vi vet til nå.

Fordeler e-tron vs Model S er:

Bedre støydemping (også bedre enn I-Pace?)

Bedre fjæringskomfort (også bedre enn I-Pace?)

Offroadegenskaper til en viss grad (i likhet med I-Pace)

Kan skru av alle hjelpemidler og sladde bilen fritt om ønskelig

Hengerfeste med vekt 1800kg (bedre enn I-Pace)

Bedre setekomfort og lårstøtte (I-Pace er også god på seter)

Skinnseter som puster (I-Pace er også god her)

Masse utstyr å velge i mellom man ikke får på Model S f eks bedre musikkanlegg, panoramasoltak, massasje i seter, kjøling i seter, head up display etc..

Betydelig bedre lys på mørke veier med dynamiske LED-lys av ypperste teknologi

Karosseritilpasninger eksteriørt er perfekte

Finish i interiøret er en god porsjon bedre

Lader hele 50% raskere enn 75D og ca 35% raskere enn 100D

Tapper ikke strøm når man lar bilen stå uten å være tilkoblet slik Tesla gjør

Høyere kvalitet på service og oppfølgning hos forhandlerne og sannsynligvis kortere bestillingstid på service.


Ulemper e-tron vs Model S:

Strømforbruk er sannsynligvis på Model X nivå (Tesla-Bjørn har sagt det er ca 10% høyere på Model X enn Model S). Dette i likhet med I-Pace som bruker enda mer. Særlig gjelder dette i hastigheter over 110 km/t.

Rekkevidde er ikke på nivå med 100d, trolig mellom 10 og 15 mil kortere avhengig av hastighet og dekkdimmensjon. Sannsynligvis rekkevidde omtrent på nivå med S75D og Model X 90D.

Ladestruktur ikke kommet like langt som Tesla enda, men det kommer seg fort.

Online oppdatering kan sikkert være kjekt for de teknofile

Lavere vekt gir bedre akselerasjon for Model S og sannsynligvis noe mer sporty kjøreegenskaper enn e-tron (I-Pace er trolig best på sporty kjøreegenskaper)


Noe jeg har glemt?

z4rd

Det var ikke dette jeg la opp til med mine innlegg. Du er i forsvarsmodus. Og den referansen med S75D var med et smil. Sjekk igjen selv. Ha en god natt!
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Svolar

Når er det kommer en ekte test av bilen med norske forhold?


Macobat

#19
.

AJ82

Sitat fra: Imagine på lørdag 29. desember 2018, klokken 22:57
Ingen vet hvor langt e-tron går i Norge foreløpig og likevel hevder du at Model S 75D går lenger enten jeg vil eller ikke. Er det saklig diskusjon?

Det er mulig du vil få rett da en SUV må bruke mer strøm enn en lav sedan, men ut fra forbruk ligner den på Model X, og går omtrent som en Model X90D, evt ca som en Model S 75D. Så forskjellene er uansett ikke betydelige.

For å være saklig kan vi legge frem de faktaopplysninger av det vi vet til nå.

Fordeler e-tron vs Model S er:

Bedre støydemping (også bedre enn I-Pace?)

Bedre fjæringskomfort (også bedre enn I-Pace?)

Offroadegenskaper til en viss grad (i likhet med I-Pace)

Kan skru av alle hjelpemidler og sladde bilen fritt om ønskelig

Hengerfeste med vekt 1800kg (bedre enn I-Pace)

Bedre setekomfort og lårstøtte (I-Pace er også god på seter)

Skinnseter som puster (I-Pace er også god her)

Masse utstyr å velge i mellom man ikke får på Model S f eks bedre musikkanlegg, panoramasoltak, massasje i seter, kjøling i seter, head up display etc..

Betydelig bedre lys på mørke veier med dynamiske LED-lys av ypperste teknologi

Karosseritilpasninger eksteriørt er perfekte

Finish i interiøret er en god porsjon bedre

Lader hele 50% raskere enn 75D og ca 35% raskere enn 100D

Tapper ikke strøm når man lar bilen stå uten å være tilkoblet slik Tesla gjør

Høyere kvalitet på service og oppfølgning hos forhandlerne og sannsynligvis kortere bestillingstid på service.


Ulemper e-tron vs Model S:

Strømforbruk er sannsynligvis på Model X nivå (Tesla-Bjørn har sagt det er ca 10% høyere på Model X enn Model S). Dette i likhet med I-Pace som bruker enda mer. Særlig gjelder dette i hastigheter over 110 km/t.

Rekkevidde er ikke på nivå med 100d, trolig mellom 10 og 15 mil kortere avhengig av hastighet og dekkdimmensjon. Sannsynligvis rekkevidde omtrent på nivå med S75D og Model X 90D.

Ladestruktur ikke kommet like langt som Tesla enda, men det kommer seg fort.

Online oppdatering kan sikkert være kjekt for de teknofile

Lavere vekt gir bedre akselerasjon for Model S og sannsynligvis noe mer sporty kjøreegenskaper enn e-tron (I-Pace er trolig best på sporty kjøreegenskaper)


Noe jeg har glemt?

Ja, regnsensor som virker på E-Tron... Irriterte meg grenseløst når jeg prøvekjørte TMX ihvertfall.

Har som deg prøvekjørte både X og S flere ganger. Prøvde å overbevise meg selv om at det er bra nok. Bestilte til og med X, men avbestilte igjen. Klarte ikke leve med støy og kjørekomfort, i tillegg til skepsis ang feil og reptid.

Klart det hadde vært kjekt med supercharger nettverket, men dette har jeg kanskje bruk for et par ganger i året, det andre må jeg leve med hver eneste dag.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

turfsurf

Sitat fra: Imagine på lørdag 29. desember 2018, klokken 22:57
Noe jeg har glemt?
Mangler EAP f.eks. Dårligere bagasjeplass. Rotete interiør. Plass til 4 pluss ett nødsete.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

#22
Er ikke i forsvarsmodus, z4rd. Bare la frem de objektive grunnene til at jeg gikk for en e-tron.

Var først ganske skuffet selv da jeg leste diverse forum og mange (meg selv inkludert) har hatt altfor store forventninger i forhold til hva de faktisk kom med.
Og det er jo riktig. Dette med skuffede opprinnelige forventninger og negativiteten på forumer hang såpass igjen hos meg at jeg faktisk først takket nei til en intro-bil.
Men så begynte jeg på blanke ark og tenke selv gjennom fordeler og ulemper og kom frem til at e-tron likevel er en genial bil for meg.

Blir ganske spennende å få bilen i uke 9-12 for å se hvordan den faktisk fungerer i praksis.

En kamerat fikk akkurat sin Model S 75D og han virker fornøyd med både ladehastighet og rekkevidde. Jeg valgte i samme slengen som han å ikke kjøpe P100D inventory og heller ikke I-Pace. Jeg valgte heller å slå til på en e-tron limited da selger ringte opp igjen. Og når de begynte å fortelle om forsinkelser gadd jeg ikke vente lenger på å få bilen.

En ting til. Jeg ser at Tesla har en bedre lånefinansieringsløsning, for de som ønsker dette. Jeg betaler biler kontant så jeg kom ikke på det med en gang.

Imagine

#23
Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:22
Sitat fra: Imagine på lørdag 29. desember 2018, klokken 22:57
Noe jeg har glemt?
Mangler EAP f.eks. Dårligere bagasjeplass. Rotete interiør. Plass til 4 pluss ett nødsete.


Hva er EAP? Autopilot? Den har jeg prøvd på bil ny i november 2018, ikke kjempebra og jeg følte den gjorde en del skumle feil. I tillegg følger den fartsgrensene satt i GPS og leser ikke av skilt, da har den gal fart der det er veiarbeid osv..
Plass er det det er. E-tron er omtrent som en A6 Allroad. Har hatt masse store biler (store sedaner fra f eks BMW og 4-seters «sportsbiler» fra Porsche), men faktisk aldri hatt bil med så mye plass før.
Er glad den er innrettet som en 4+1. Svært sjelden jeg kjører 5 personer i bilen.

Men plass kan kanskje være en fordel Model S.

En annen fordel e-tron er padles på rattet som gjør at man kan gire ned som på andre biler for å rekurpurere. Liker dette også på e-golf, bare at der mangler spakene på rattet.

Blade Runner

Denne tråden er god nok grunn til at svært få gidder å bruke tid her inne.

Øyvind.h

Sitat fra: Svolar på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:13
Når er det kommer en ekte test av bilen med norske forhold?
Kun ideelle tester i varme strøk på jevn asfalt foreløpig.

Testene så langt virker gode. Bra tilbakemelding på det meste. Forbruket ser ut til å legge seg en del over Model X, men rekkevidde som X75D er bra nok for mange. Tror det skal funke for meg og mtp hvor god effekt Etron klarer utnytte på Ionity nettverket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Eoniq

Hei, bare for å komme med mine betraktninger angående dette.

Veldig enig i det meste Imagine skriver, men kanskje jeg har ett mer Tesla-vennlig syn på ting, så lekker som Tesla S er så hadde jeg godtatt litt grums, bare det å se på den bilen får meg i godt humør, jeg har alltid ønsket meg en, men pga garasjeplass ikke kjøpt.

Når det gjelder E-Tron så er jeg sikker på at det blir en veldig god bil og at den vil gi deg ett smil rundt munnen hver gang du setter deg inn i en for å ta deg en tur. Rekkevidde er ikke alt, men hvis du ikke har hatt el-bil før så kan du fort bli litt skuffet, når det er sagt, all denne skrivingen om hvor fantastisk rekkevidde i3, Ioniq, Kona med flere har, så husk på det at de drar den fantastiske rekkevidden veldig langt og er uoppnåelig for folk flest. Det er komplett umulig å kjøre en E-Tron som de nevnte bilene (såkalt amatør hyper-miling).

At en person som Tuono som jeg trodde forsto hva kjøreglede er (pga forumnavnet) har så mye negativt å si om Premiumbiler forstår jeg ikke, han av alle burde forstå gleden av å eie og kjøre noe som ikke bare er ett fremkomstmiddel.

daktari

På Jaguar-klubben på FB virker det som de fleste har sitt "Tesla-øyeblikk" da de har fått sin første (store) elbil. Blandet med en del nostalgi fra deres ungdom på 70-tallet blir merkelojaliteten enorm...
Audi-forumet preges av noe av det samme.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Imagine

#28
Vedrørende merkelojalitet.

Jeg har faktisk aldri hatt en Audi før og e-tron blir min første av mine så langt ca 25 stk biler jeg har eid i mine 18 år siden jeg fikk lappen. Men liker best tyske og britiske biler og har hatt flest BMW, MB, VW og Porsche tidligere i tillegg til litt britisk og noen amerikanske.

Fra før har jeg en Jaguar og er meget stor tilhenger av flere av modellene fra merket. Men klarer likevel ikke å velge en I-Pace før en e-tron. De andre tre bilene jeg har pr i dag er tyske. Det blir nok i3'n som legges på markedet etter e-tron er blitt levert.

Tviler på at merkelojaliteten min overfor Audi blir så stor, men det er rimelig sikkert at det blir tysk bil etter Audien også.
Så lojaliteten til tyske og britiske biler er stor fra min side.


turfsurf

Er glad det endelig produseres dugende elbiler fra flere leverandører jeg. Folk har forskjellige behov og preferanser, fint å kunne velge bil som passer best mulig. Hadde nok kunnet leve både med I-Pace og etron vi. Men hadde ikke Tesla eksistert, så hadde vel ingen av de to eksistert heller...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA