Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye vinterdekk - noen erfaringer

Startet av i3_vest, torsdag 27. desember 2018, klokken 11:44

« forrige - neste »

i3_vest

Deler her kort noen erfaringer etter å ha byttet vinterdekk til min i3 (90 Ah)for 2-3 uker siden. Det blir mye kjøring pga jobb og dermed måtte mine utslitte, originale Bridgestone Blizzak til pers og byttes - alle fire.

Må si jeg var litt nervøs om nye dekk ville gi meg lavere rekkevidde!

Valgte å gå for de relativt nye Nokian Hakkapeliitta R3, bl.a fordi min lokale dekk-sjappe ikke førte Bridgestone og jeg gadd ikke å sjekke for mye rundt hos andre.

Etter et par uker på min standardstrekning (150 km t/r) til jobb, er erfaringene som følger:
- bra veigrep på dekkene
- antagelig 2-4 %-poeng økt rekkevidde. Været endret seg litt i perioden - noe økt rekkevidde ble det i hvert fall (type tidlig-høst-rekkevidde)
- ellers ingen spesielle erfaringer

Benytter samme lufttrykk i dekkene som tidligere dvs 3.0 bar foran og 3.2 bar bak.

Edit: Jo og må jo ikke glemme en positiv sak til - Nokian- dekkene var merbart mindre lyd på enn Bridgestone!

Orbit

Takker. Ender selv opp med 25-30k km over tre vintersesonger til våren med originale Blizzak, og er nok da på tide å bytte. R3 ser på papiret ut som det beste alternativet for meg, da bilen brukes mye til fjells.

Merker du noen endring i mengden regenerering med R3 ift Blizzak?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

i3_vest

Jepp - har ikke gjort noen registreringer av tall på regenerering, men rent kvalitativt merker jeg at bilen ruller lettere enn tidligere, dvs noe mer aktiv bruk av brems. Fra mitt ståsted ikke noe stor plagsom endring, men merker det.

Får se om det er noe som vil endre seg når dekkene blir mer slitt.

Ingeniøren

Sitat fra: i3_vest på fredag 28. desember 2018, klokken 15:26
Jepp - har ikke gjort noen registreringer av tall på regenerering, men rent kvalitativt merker jeg at bilen ruller lettere enn tidligere, dvs noe mer aktiv bruk av brems. Fra mitt ståsted ikke noe stor plagsom endring, men merker det.

Får se om det er noe som vil endre seg når dekkene blir mer slitt.

Dette henger vel sammen, men så lenge du er fornøyd så er det vel greit nok...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Har sagt det tidligere, men mine erfaringer med Nokian R2 var begredelige da de var nye. Absolutt ingen regen, of antispinn hele tiden ved pådrag. Ikke særlig bedre på vinterføre heller, synes jeg. Stillegående da, men det var også Bridgestone.
På år nr2 har de bedret seg betraktelig med tanke på regen og pådrag, og er nå forutsigbar slik bridgestone vsr.

Blir Bridgestone ved neste korsvei.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

espenw

Er på min andre vintersesong med 90 Ah.

Første sesong ble kjørt på R2 (17000 km), satt på R3 før inneværende sesong.

Opplevde det samme som Klykken på R2, mens R3 er en "helt annen verden".

R3 er endel stivere enn R2 samt at både antispinn og regen fungerer mer "normalt".

Har ikke prøvd BS vinterdekk på i3.

DieselVegard

Løsningen folkens: Hakka foran, Bridgestone bak. Har tre biler med det oppsettet nå, det fungerer meget bra.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA