Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CC uten adapsjon

Startet av erikf, torsdag 27. desember 2018, klokken 00:10

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Kim- på mandag 31. desember 2018, klokken 09:45
Det der er verre enn langlys på avstand... rett før man passerer hverandre får man lysene mitt i flaisen og ser nada etterpå!

Nei, når du er 2-3 billengder fra møtende bil (og atpåtil er i bevegelse, gjerne med 100km/t eller mer relativt til hverendre) rekker man ikke å bli blendet. Hvis du mener 2-3 sekunder så er det selvsagt for mye.  Å slå på fjernlysene like før man passerer møtende bil var grunnleggende opplæring i mørkekjøring da jeg tok førerkort, men jeg skal forhøre meg med jentungen om hva som sies om dette pr i dag; hun har relativt ferskt førerkort. Yngsta ha rikke kommet så langt i kjøreopplæringa enda.

En annen ting er at mange blender ned for tidlig. Da risikerer man bl.a. å ikke se gående langs vegskulderen. Folk har blitt dømt for å blendet ned for tidlig og dermed ikke sett hva som er i vegbanen. Ca 200m fra hverandre er høvelig avstand for nedblending. Da møter lyskjeglene fra bilene hverandre, og hele vegbanen er opplyst. Husk at det er forskjell på å bli sjenert av møtende lys og å bli blendet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. desember 2018, klokken 10:01
CC er ett stort savn på Teslaen nå i vinterhalvåret, og AP savner jeg hele tiden på i3en. Eneste grunnen til å bruke ACC på Teslaen er når jeg og den ikke er helt enige om fartsgrensen...
Benytter selv sjeldent CC på vinterhalvåret. Her er det ofte litt ruskete føre og da ønsker jeg maksimal kontroll selv. Som på nyttårsmorgenen med ubrøytet nysnø og regn. Sporadisk slapshelvete og speilis. Slikt dukker ofte opp på deler av veien der du minst venter det, så da er man også prisgitt at man følger med ekstra godt.

Hvordan opptrer Tesla hvis traction control slår inn mens ACC/AP er aktivert? Deaktiveres dette tvert som på de fleste andre biler?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Kjører nesten alltid med autolys når det faktisk behøves fjernlys. Stort sett bare lokalt jeg slår det av, siden det er uansett er opplyst overalt og jeg kjører mye på veier med midtdelere og to filer i hver retning. Da har den en tendens til å slå på fjernlys innimellom fordi lyktene på møtende biler blir delvis skjult av midtdeler. Syns totalt sett at det fungerer godt, men som andre sier så er den treg til å slå de på igjen. Kunne godt også gått på 100% med en gang i stedet for å "fades inn" (kjente den ordbruken ble nesten som en fartsdump), selv om det ser fancy ut. Og er det noen svinger den er treg å blende ned i, så blender jeg heller manuelt da, er bedre å gjøre det manuelt 1 av 30 ganger enn å blende manuelt 30 av 30 ganger.

Savner ikke manuell CC, men skjønner heller ikke hvorfor det ikke er tilgjengelig. Burde være en veldig smal sak å gi brukeren valget. Syns den er ganske god til å tilpasse farten i svinger, og de stedene der den kjører for sakte er det ikke så mye stress å trå på gasspedalen. Den avbryter ikke AP/ACC av den grunn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA