Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CC uten adapsjon

Startet av erikf, torsdag 27. desember 2018, klokken 00:10

« forrige - neste »

Sulle

Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. desember 2018, klokken 22:16

Og auto fjernlys. Jeg bruker forøvrig ingen av delene, synes automatikken fungerer for dårlig.

Poenget mitt er at hvis ingen bruker det, fordi det ikke virker perfekt, vil det aldri virke i fremtiden heller...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Klykken

Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. desember 2018, klokken 22:16
Sitat fra: spirrevipp på fredag 28. desember 2018, klokken 22:13
Liker også ACC og bruker det mesteparten av tiden, men de gangene ACC konker helt ut så er det stusselig uten vanlig CC.

Ser ingen gode argumenter for at det ikke burde være et valg på samme måte som f eks auto wipers.

Og auto fjernlys. Jeg bruker forøvrig ingen av delene, synes automatikken fungerer for dårlig.
Synes det fungerer forholdsvis bra det også. En og annen gangen den blender ned litt tidlig for biler langt frem i horisonten, kanskje. Men som oftest god som snus!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jkirkebo

Sitat fra: Sulle på fredag 28. desember 2018, klokken 23:15
Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. desember 2018, klokken 22:16

Og auto fjernlys. Jeg bruker forøvrig ingen av delene, synes automatikken fungerer for dårlig.

Poenget mitt er at hvis ingen bruker det, fordi det ikke virker perfekt, vil det aldri virke i fremtiden heller...

Det bryr jeg meg egentlig ikke om, jeg er vant til manuell betjening og synes det fungerer bra.

Det største problemet med fjernlysautomatikken er at den støtt og stadig blender ned for refleksene fra trafikkskilt. Dessuten blender den ofte ned for sent for motgående trafikk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

z4rd

Vært en del indikasjoner på at du er litt sær og har dine preferanser, mister. (med all respekt å melde). Kjenner meg rett og slett ikke igjen i beskrivelsene dine. 

Jeg kjørte med autofjernlys i går på ganske svingete veier på vestlandet uten særlig med veilys. Ikke en eneste gang blendet den motgående trafikk. Eneste den kunne vært bedre på er om den lyste bittelitt mer oppover enn ned i veibanen, samt skrudde seg på igjen omtrent 1s raskere. Ellers er den veldig god både når det kommer trafikk i mot eller om man tar igjen trafikk foran seg.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på lørdag 29. desember 2018, klokken 07:41
Jeg kjørte med autofjernlys i går på ganske svingete veier på vestlandet uten særlig med veilys. Ikke en eneste gang blendet den motgående trafikk. Eneste den kunne vært bedre på er om den lyste bittelitt mer oppover enn ned i veibanen, samt skrudde seg på igjen omtrent 1s raskere. Ellers er den veldig god både når det kommer trafikk i mot eller om man tar igjen trafikk foran seg.
Synes autofjernlys stort sett er bra på å blende ned (unntak er opplyste motorveier med stor bredde mellom kjørebanene). Synes dog den er for treig til å skru seg på, mere 2-3 sekund enn 1.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: jlan på fredag 28. desember 2018, klokken 19:56
Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. desember 2018, klokken 16:41
Hvis man mener at det er farlig å tilby både CC og ACC fordi folk glemmer at de kjører med CC og kan kjøre på noen, vil jeg påstå det samme gjelder mhp. AP og ACC. Folk kan jo glemme at bilen ikke styrer selv på ACC og kjøre i grøfta. Så i så fall burde det heller ikke være mulig å velge ACC, kun full AP.
Jo, du har kanskje et poeng der, men AP prøver jo av og til å kjøre i grøfta helt av seg selv, så det er man kanskje litt mer forberedt på.  Dessuten blir det jo gjerne litt rumling når bilen forlater kjørefeltet.
Nå kjører jeg biler som kan bytte mellom ACC og CC (i3), og AP og ACC (Model X). Jeg er flittig bruker av alle varianter, og savner CC på Xen og AP på i3en.

Men jeg opplever da at jeg både glemmer at jeg kjører på CC i i3en og ACC i stedet for AP på Xen. Men det tar ca 3/10 av ett sekund å oppdage det så farlig er det absolutt ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

CC er ett stort savn på Teslaen nå i vinterhalvåret, og AP savner jeg hele tiden på i3en. Eneste grunnen til å bruke ACC på Teslaen er når jeg og den ikke er helt enige om fartsgrensen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: z4rd på lørdag 29. desember 2018, klokken 07:41
Vært en del indikasjoner på at du er litt sær og har dine preferanser, mister. (med all respekt å melde). Kjenner meg rett og slett ikke igjen i beskrivelsene dine. 

Jeg kjørte med autofjernlys i går på ganske svingete veier på vestlandet uten særlig med veilys. Ikke en eneste gang blendet den motgående trafikk. Eneste den kunne vært bedre på er om den lyste bittelitt mer oppover enn ned i veibanen, samt skrudde seg på igjen omtrent 1s raskere. Ellers er den veldig god både når det kommer trafikk i mot eller om man tar igjen trafikk foran seg.

Da fungerer din annerledes enn min. Min blender ned for trafikkskilt i tide og utide. Ikke en sjelden gang nå og da, men flere titalls ganger pr. time. Jeg har også blitt blinket på flere ganger pga. sen nedblending. Det skjer gjerne der motgående bil kommer rundt en krapp sving. Selv ser jeg jo på motgende bils fjernlys at det kommer en bil og blender ned før den kommer til syne, det fikser ikke automatikken. Den venter til frontlysene på motgående bil er synlige og da har han alt fått fjernlysene mine i fleisen.

Mange ganger har automatikken også skrudd på fjernlys når jeg ligger 50-100m bak en annen bil. Sjåføren foran blir sjelden imponert av det heller.

Men som sagt plager det meg lite, jeg har kjørt med manuelle fjernlys i nesten 30 år og det å blende ned/opp selv klarer jeg fint uten å tenke så mye på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

z4rd

#23
Hva slags bil kjører du?

Min erfaring med Tesla sitt system begrenser seg til en X75 med AP2.5 fra oktober 2017.

Jeg kan skrive under på at jeg fikk mer blinking mot meg av andre med en Audi A6 (med Bi-LED) jeg hadde tidligere, når jeg hadde autofjernlys på.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jkirkebo

Sitat fra: z4rd på lørdag 29. desember 2018, klokken 10:23
Hva slags bil kjører du?

Min erfaring med Tesla sitt system begrenser seg til en X75 med AP2.5 fra oktober 2017.

Jeg kan skrive under på at jeg fikk mer blinking mot meg av andre med en Audi A6 (med Bi-LED) jeg hadde tidligere, når jeg hadde autofjernlys på.

Jeg kjører X75D med AP2.0 (fra mars 2017).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

X100 (AP 2.0) produsert mars/april 2017 her. Burde ikke være noen vesentlige forskjeller, det burde ikke være så store variasjoner. Tror mere det har med hvilke veier man ferdes på og individuelle preferanser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. desember 2018, klokken 09:52
Synes dog den er for treig til å skru seg på, mere 2-3 sekund enn 1.

Definitivt! Tre sekunder med nærlys etter at møtende bil har passert er altfor lenge! Manuelt skrur jeg på 2-3 billengder før bilen passerer. Med så mange organdonorer (selvmordskandidater uten refleks og med mørke klar) som ferdes langs vegen så trenger man hvert hundredel man kan for å se om det er noen der.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kim-

Sitat fra: cra på søndag 30. desember 2018, klokken 17:49
Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. desember 2018, klokken 09:52
Synes dog den er for treig til å skru seg på, mere 2-3 sekund enn 1.

Definitivt! Tre sekunder med nærlys etter at møtende bil har passert er altfor lenge! Manuelt skrur jeg på 2-3 billengder før bilen passerer. Med så mange organdonorer (selvmordskandidater uten refleks og med mørke klar) som ferdes langs vegen så trenger man hvert hundredel man kan for å se om det er noen der.
Det der er verre enn langlys på avstand... rett før man passerer hverandre får man lysene mitt i flaisen og ser nada etterpå!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

turfsurf

Sitat fra: Kim- på mandag 31. desember 2018, klokken 09:45
Sitat fra: cra på søndag 30. desember 2018, klokken 17:49
Manuelt skrur jeg på 2-3 billengder før bilen passerer. Med så mange organdonorer (selvmordskandidater uten refleks og med mørke klar) som ferdes langs vegen så trenger man hvert hundredel man kan for å se om det er noen der.
Det der er verre enn langlys på avstand... rett før man passerer hverandre får man lysene mitt i flaisen og ser nada etterpå!
Poenget med å skru på 2-3 billengder før man passerer hverandre er vel at lysene skal komme på akkurat når man har passert hverandre. Fjernlysene skal absolutt ikke være tent før man har passert hverandre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jon65

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. desember 2018, klokken 09:49
Sitat fra: Kim- på mandag 31. desember 2018, klokken 09:45
Sitat fra: cra på søndag 30. desember 2018, klokken 17:49
Manuelt skrur jeg på 2-3 billengder før bilen passerer. Med så mange organdonorer (selvmordskandidater uten refleks og med mørke klar) som ferdes langs vegen så trenger man hvert hundredel man kan for å se om det er noen der.
Det der er verre enn langlys på avstand... rett før man passerer hverandre får man lysene mitt i flaisen og ser nada etterpå!
Poenget med å skru på 2-3 billengder før man passerer hverandre er vel at lysene skal komme på akkurat når man har passert hverandre. Fjernlysene skal absolutt ikke være tent før man har passert hverandre.
Fjernlysene skal vel gjerne tennes før man har passert hverandre så lenge de ikke blender motkommende bil. Siden fjernlysene ikke lyser ut til siden kan man sikkert ha de på et par billengder før man møtes på rett vei. På svingete vei må man vente lenger i høyresving mens man i venstresving kanskje ikke engang behøver å blende ned.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA