Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CC uten adapsjon

Startet av erikf, torsdag 27. desember 2018, klokken 00:10

« forrige - neste »

erikf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. desember 2018, klokken 00:58Kanskje fordi Tesla ikke lar oss velge mellom CC og ACC slik som BMW? ACC er ganske ubrukelig til tider, f.eks når jeg kjører på litt svingete veier. Kurver jeg fint tar i 80 når jeg kjører selv insisterer bilen på å bremse ned til 55-60km/t i. Dermed blir jeg nødt til å kjøre manuelt når eneste alternativ er ACC.

Blir radar dekket av snø faller ACC ut. Ingen CC som backup da heller.

På motorvei med lite trafikk kan ACC også være ganske plagsom. Man må legge seg ut i venstrefeltet svært tidlig for at den ikke skal bremse ned. Innimellom så bremser den allikevel, f.eks for skilt over veien eller i tunneler. Plagsomt.

Mulighet til å velge vanlig CC ved behov er den funksjonen jeg savner mest i Tesla. Skjønner ikke hvorfor det ikke går, det er jo mulig i omtrent alle andre biler med ACC.
Er det litt underkommunisert at dette ikke går an på verken s, x eller 3 hvis man har "oppgradert autopilot"? Høres utrolig rart ut at det ikke går an å velge CC-modus. Mulig det er diskutert i model s/x-underforumene (og hører kanskje helst hjemme i moderforumet) - men finnes det noe signaler på om dette er noe Tesla kan komme til å legge inn i firmwareoppdatering etter hvert?

Nå er vi mange som har bestilt denne bilen uten å vite om alle slike merkelige detaljer, og ikke minst uten å ha prøvekjørt den. Synes det skranter med god dokumentasjon på teslas websider (og forsåvidt blandt selgerne i butikkene også), men mulig det er slik for andre bilmerker også?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Vesel

#1
Har aldri kjørt en bil med ACC som lar deg bruke den som kun CC. Er i grunn ganske naturlig at bilprodusentene ikke vil at bilen skal kunne dundre inn i andre biler når den kan unngå det.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Klykken

Bmw kan feks det. Hold inne ACC-knapp... Også VW, om jeg ikke husker feil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jkirkebo

Sitat fra: Klykken på torsdag 27. desember 2018, klokken 01:14
Bmw kan feks det. Hold inne ACC-knapp... Også VW, om jeg ikke husker feil.

Nissan også, i følge de som har testet nye Leaf. Og Jaguar.

Bilen skal uansett ikke dundre inn i andre biler, det er andre systemer som skal hindre det. Nærmer du deg en saktekjørende eller stillestående bil for fort blir det fort pipekonsert i min bil ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ionisert

Og Ioniq, Kona / Hyundai...

Når radar/liedar snør igjen, kan man fortsatt kjøre bilen med dum CC ved å holde knappen inne...

cra

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. desember 2018, klokken 01:16
Bilen skal uansett ikke dundre inn i andre biler

Ja, fører skal jo fortsatt følge med og være årvåken, og har det hele og fulle ansvar for at slikt ikke skjer.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Jeg synes det er greit som det er. Hvis det er så dårlige forhold at TACC ikke virker, så føler jeg meg ikke overbevist om at noe annet automatisk system vil hindre meg i å kollidere.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Sulle

Jeg liker Tesla sin tilnærming med å gå rett på mål, og ikke vase vekk mer tid enn nødvendig på mellomløsninger. Målet er full selvkjøring, da er CC ikke relevant, mens TACC antakelig er det.
At bilen tilpasser farten til svingen er jo helt fantastisk. Om det går for sakte, Jens, så er det jo bare å gi gass. Det kan du gjøre uten at den kobler ut.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

jkirkebo

Sitat fra: jlan på fredag 28. desember 2018, klokken 14:06
Jeg synes det er greit som det er. Hvis det er så dårlige forhold at TACC ikke virker, så føler jeg meg ikke overbevist om at noe annet automatisk system vil hindre meg i å kollidere.

Hvis man mener at det er farlig å tilby både CC og ACC fordi folk glemmer at de kjører med CC og kan kjøre på noen, vil jeg påstå det samme gjelder mhp. AP og ACC. Folk kan jo glemme at bilen ikke styrer selv på ACC og kjøre i grøfta. Så i så fall burde det heller ikke være mulig å velge ACC, kun full AP.

Sitat fra: Sulle på fredag 28. desember 2018, klokken 15:18
Jeg liker Tesla sin tilnærming med å gå rett på mål, og ikke vase vekk mer tid enn nødvendig på mellomløsninger. Målet er full selvkjøring, da er CC ikke relevant, mens TACC antakelig er det.
At bilen tilpasser farten til svingen er jo helt fantastisk. Om det går for sakte, Jens, så er det jo bare å gi gass. Det kan du gjøre uten at den kobler ut.

Orker ikke å overstyre med gasspedalen hele tiden, det blir alt for rykkete. Så da blir det til at jeg kjører manuelt. Leafen vår har jeg nok kjørt 90% med CC aktivert, det samme gjaldt vår gamle P85+ uten AP. Dagens TMX har jeg kanskje kjørt 60% på ACC eller AP, og 40% manuelt. Det sier vel litt?

Det burde være en særdeles enkel programmeringssak for Tesla å tilby begge deler. CC kan signaliseres med at vi da får det gode, gamle powermeteret i displayet istedenfor miniatyrbilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sulle

#9
For meg er det motsatt, bruker AP på den nye S75 (HW2.5) mye mer enn jeg brukte CC på den gamle P85... Er enig at det sikkert ville være superenkelt å implementere men, som nevnt, ville det vært et steg i feil retning. Ville antakelig også føre til en del mindre nyttige km til AI'en.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

z4rd

#10
Enig med Sulle.

Skjønner egentlig ikke problemstillingen helt. Vet det handler mye om kjørestil og vaner... men er vel bare å justere avstand til 1 når man ser ACC tenker å senke hastighet, eller gi litt mer power.

Er vel strengt tatt 1001, 1002, 1003 som er anbefalt avstand til bilen foran. ACC gjør vel jobben? Og at folk skal glemme at ACC er på og velge grøft virker som en long-shot... den vil i det minste stoppe opp, samt bremse ned lenge før noen menneske finner på å svinge til siden.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jlan

Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. desember 2018, klokken 16:41
Hvis man mener at det er farlig å tilby både CC og ACC fordi folk glemmer at de kjører med CC og kan kjøre på noen, vil jeg påstå det samme gjelder mhp. AP og ACC. Folk kan jo glemme at bilen ikke styrer selv på ACC og kjøre i grøfta. Så i så fall burde det heller ikke være mulig å velge ACC, kun full AP.
Jo, du har kanskje et poeng der, men AP prøver jo av og til å kjøre i grøfta helt av seg selv, så det er man kanskje litt mer forberedt på.  Dessuten blir det jo gjerne litt rumling når bilen forlater kjørefeltet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Klykken

Synes ACC er konge jeg. Teslas er et av de beste systemene jeg har vært borti. Ikke noen harde akselerasjoner i sving når bilen foran er litt langt frem i svingen bl.a..

Ellers er AP (1eren) fasinerende, og dessverre lite brukt hos oss. For dårlige veier der vi ferdes til daglig. Men synes det virker prima på de få lengre turene vi har hatt. Sambo synes det er litt forstyrrende, dog, men hun stoler ikke på at jeg følger med godt nok når AP er aktivt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

spirrevipp

Liker også ACC og bruker det mesteparten av tiden, men de gangene ACC konker helt ut så er det stusselig uten vanlig CC.

Ser ingen gode argumenter for at det ikke burde være et valg på samme måte som f eks auto wipers.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: spirrevipp på fredag 28. desember 2018, klokken 22:13
Liker også ACC og bruker det mesteparten av tiden, men de gangene ACC konker helt ut så er det stusselig uten vanlig CC.

Ser ingen gode argumenter for at det ikke burde være et valg på samme måte som f eks auto wipers.

Og auto fjernlys. Jeg bruker forøvrig ingen av delene, synes automatikken fungerer for dårlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA