Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

KiaBjørn tester eNiro i Norge - hva ble konklusjonen?

Startet av Bjoris, onsdag 26. desember 2018, klokken 22:53

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. januar 2019, klokken 10:48
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 01. januar 2019, klokken 09:51
Elbil er supert, eldrift er garantert fremtiden, men fortsatt for spesielt interesserte, som liker å vente, først på bil, så evt ladekø, så mens bilen lader. En kommer ikke bort fra dette, dessverre.
Når en kan få Skoda Octavia med svært bagasjerom, AWD, hengerfeste, rails, automat osv osv osv til tildels mye mindre penger enn e-Niro, hvorfor gidder vi å vurdere Kia?
Sannheten er at elbiler fungerer smertefritt i hverdagen for veldig mange. I tillegg er elbiler overlegne i daglig bruk, og folk flest liker å bidra litt til miljøet, både lokalt og globalt.

Og TCO på en eNiro vs Octavia blir fort veldig mye lavere.

Og TCO er?

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Limodriver

TCO for elbiler er nok kunstig lavt for elbiler som følge av lavt verdifall grunnet leveringsproblemer med nye elbiler. Videre har jeg selv observert et betydelig effekttap ved lading av elbil med AC og lav effekt i kulden. ved 5-10c minus og 6a hadde jeg ca 40% effekttap. Dersom en regner 2 kwh pr mil om vinteren vil dette si ca 7 kroner pr mil. Dersom bompenger slår inn for fullt (noe jeg tror en må regne med i relativt nær fremtid) er det ikke veldig stor gevinst i forhold til en gjerrig dieselbil. Når det blir mva ved kjøp av elbil og det er leveringskapasitet på nye biler vil dette endre verdifall elementet ved eierskapet.

Når det gjeler prøvekjøring av eNiro ble jeg litt skuffet. Den fremstår som en Kona å kjøre - fremstår like kort og stumpete på veien, plassen i baksetet er heller ikke imponerende. Bagasjerommet er litt større, men ikke imponerende. Det er litt klønete i 2019 å ha helmanuelt høyre forsete. Minne på førersetet er en fordel.

Kona fremstår i mine øyne som et bedre kjøp for nesten 50K mindre (korrigert for manglende matter/ladekabel i eNiro og skinninteriør i Kona). Problemet er leveringskapasitet for begge bilene.

Når det gjelder gummimatter og ladekabel vil jeg oppfordre alle til å kjøpe dette hos andre enn Kiaforhandleren. Gummimatter hos Thansen og ladekabel hos andre leverandører kommer på under halvparten av originalt og dette med mva. Vinterhjul bør en også kjøpe hos andre da en får disse til ca 2/3 av prisen hos Kia (Kia har mva fritak og andre er ink mva som i realiteten gjør at andre leverandører er ca 50% rimeligere).

Counterpointer

Tror dere som sammenligner med gjerrige dieselbiler lager et for fordelaktig bilde av forbruket!

Jeg har en dieselbil som jeg har kjørt på 0,37 L/mil på sommerføre på langtur. På vinter havner denne fort opp mot 0,6 i snitt, er forholdene krevende så opp mot 0,8. Småkjøring er ikke mulig å regne riktig forbruk på, men da havner det enda høyere.
Finnes sikkert noen bittesmå nye sparebøsser som går rimeligere, men snittet av dieselbiler ligger nok omtrent på dette eller helst høyere.

Så e-Niro kommer nok bedre ut enn noen av eksemplene, og en må ta med registerreimskifter +++ ikke bare drivstoff. Kia har vel forholdsvis moderate servicepriser selv om de har 15 tusen intervall.

turfsurf

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 01. januar 2019, klokken 16:17
TCO for elbiler er nok kunstig lavt for elbiler som følge av lavt verdifall grunnet leveringsproblemer med nye elbiler. Videre har jeg selv observert et betydelig effekttap ved lading av elbil med AC og lav effekt i kulden. ved 5-10c minus og 6a hadde jeg ca 40% effekttap. Dersom en regner 2 kwh pr mil om vinteren vil dette si ca 7 kroner pr mil. Dersom bompenger slår inn for fullt (noe jeg tror en må regne med i relativt nær fremtid) er det ikke veldig stor gevinst i forhold til en gjerrig dieselbil. Når det blir mva ved kjøp av elbil og det er leveringskapasitet på nye biler vil dette endre verdifall elementet ved eierskapet.
Hva du tror om bompenger og mva er vel lite relevant. La oss forholde oss til det vi vet. Og dieselbiler går mye dyrere på småkjøring om vinteren enn de gjør på langtur om sommeren, som kompenserer for det ekstra ladetapet man (kanskje) har deler av vinteren. 6A er foresten ekstremt lav ladestrøm, høyere strøm gir mindre tap.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kårepåsporet

Selvsagt stor risiko med dieselbil, men er verditapet høyt er det interessant å kjøpe brukt

02jan

Oktavia er i en bilklasse over (størrelsesmessig), ser det ligger 2018 demobilisert på Finn,  Skoda rapid spacback er mere lik bilstørrelse, med hengerfeste og automat til 230' kr.
Mener dette nå er en utgående modell, men ser like spennende ut som niro.

Er i samme situasjon liten elbil + ekstra bil  for hengerfeste og langtur , nå som bompenger kommer og slutt på subsidiene ( penger jeg får rett inn på kontoen for å kjøpe og kjøre elbil ), så sier det seg selv at octavia med 4x4 og. hengefeste til 250' (lett brukt) frister mer en 400+  for en mindre fwd eniro uten hengerfeste.
Jeg har hittil avventet om eniro uten masse luxusutstyr , til forventet OK pris skal taes inn.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Limodriver

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. januar 2019, klokken 16:49
Hva du tror om bompenger og mva er vel lite relevant. La oss forholde oss til det vi vet. Og dieselbiler går mye dyrere på småkjøring om vinteren enn de gjør på langtur om sommeren, som kompenserer for det ekstra ladetapet man (kanskje) har deler av vinteren. 6A er foresten ekstremt lav ladestrøm, høyere strøm gir mindre tap.

Jeg er enig i at mine subjektive tanker er lite relevante. Imidlertid er det et faktum at Norge etter dispensasjonssøknad har fått forlenget mva fritaket ved kjøp av elbil ut 2020. Fritaket ble forlenget "under tvil" og det er få som forventer at en ytterligere forlengelse vil bli innvilget. NPR det gjelder bompenger er det et faktum at dette vil bli innført i Oslo allerede i 2019. Bergen er vel også i ferd med å innføre bompenger for elbiler. Det er videre svært aktuelt i forbindelse med regjeringsforhandlingene at bompenger og avgifter for elbiler er et av forholdene FrP har et ønske om. En kan selv gjøre sine vurderinger rundt disse forholdene for å vurdere om en tror det blir billigere eller dyrere å eie elbil.

Det er vel også korrekt at effekttapet ved lading med høyere strømstyrke enn 6a ikke gir et lavere reellt effekttap, men et lavere prosentvis effekttap. Ved høyere elbilandel og flere som skal lade med høyere effekt vil dette trolig også over tid påvirke nettleien. Dersom husstandene som har mulighet til å lade om natten i gjennomsnitt lader med 10a blir dette i sum en relativt stor belastning på infrastrukturen.

Cral

Jada, det kommer bompenger på elbiler i år.

Men ikke til samme takst som dieselbiler. Elbiler får til og med mer rabatt enn bensinbilene....

Så mens en elbil i rush betaler 8 kr ved bygrensen og 10 kr gamle bomringen totalt 18 kr (hver vei) så kommer en dieselbil til å betale passering av de samme bommene 53kr (hver vei)

får ladet noen timer med lavere hastighet for differansen ;)

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Kårepåsporet

Er ikke alle som betaler bompenger selv. Kjører privat elbil i jobb, så bompenger er et ikke tema.
Det viktigste for meg rent praktisk er st bilen blir kjapt varm.
Men signaliserer staten og våre lokale folkevalgte at de ikke ønsker at vi skal velge elbil så kan jeg droppe elbil.
Spesielt når vi får et Norgestillegg på nettopris!

hemi

Jeg betaler ei heller bomring, slik som polikerne som setter de ;)

Enn så lenge er det dog relativt gunstig, jeg sparer ca 5000 i bensin i mnd på små surringen min

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA