Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

KiaBjørn tester eNiro i Norge - hva ble konklusjonen?

Startet av Bjoris, onsdag 26. desember 2018, klokken 22:53

« forrige - neste »

Cral

Kommer veldig ann på hvor du kjører, og når du kjører.

Jeg har bare et par turer til Bergen og Måløy med e-golf, men har til gode å stå i hurtigladerkø på de turene. Og siden jeg ikke har kids, eller må forholde meg til andre når jeg kjører, så tilpasser jeg avgangstiden til når jeg tror det blir minst kø, både på veien og på laderen. Kollegaene som kjører nordover fra oslo i helgene etter jobb har litt andre opplevelser.

Defekte ladere har jeg også vært borti, men for min del, kun rundt oslo. Senest i går, når ene laderen på shell mortensrud var defekt. Men da var det 6  andre ladere som var ledig, så ...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

goggo

Sitat fra: trykkertor på fredag 28. desember 2018, klokken 18:33
Virker rimelig skjørt, og her ser jeg Tesla sitt nettverk har en STOR fordel.
Vi er på vår første elbil nå. Kun hatt den en måned. Aldri hatt behov for hurtiglading. Håper virkelig ikke våres ferie- og langturer skal ende opp med mye ladefrustrasjon og unødvendig venting omkjøring.

Vet ikke hvilken bil dere har, men håper for din del at den har CCS (eller er en Tesla) hvis dere skal på langtur...

Jeg har mye erfaring med Chademo lading, har hatt 3 trillinger og 2 Souler opp gjennom årene.
Har kjørt noen turer i Danmark/Tyskland, men mest Norge selvfølgelig.
I Norge er det faktisk bare Grønn Kontakt sine hurtigladere som jeg "stoler" på såpass mye at jeg tør å planlegge lading på en ladestasjon med kun 1 hurtiglader. I Danmark er Clever sine ladere også veldig driftssikre, men nesten alle ladestasjonene har kun 1 lader. Tyskland er tilnærmet håpløst etter min erfaring, med mange operatører,  kun enkeltladere og elendig oppetid på laderne bortsett fra Clever sine 2 ladere i nord som ikke har gitt meg problemer.

Men, jeg er veldig optimistisk mht Ionity. De har eiere som mener alvor, og vil nok satse på å holde laderne i god stand. Min neste bil blir definitivt med CCS, da jeg planlegger mer Europa kjøring i årene som kommer.

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

PF

Sitat fra: hemi på lørdag 29. desember 2018, klokken 00:53


Jeg solgte SUV'en min til venn i tidlig sommer med overtakelse i desember, eller før...... for da hadde jeg jo garantert fått min nye audi e-tron....  Desverre har Audi kopiert tidsregningen til Tesla, og ikke effektive drivlinjen.

Når jeg reserverte meg i sept i fjor og snakket med selger så ble det tidligst antydet slutten av 2018, og mest sannsynlig tidlig 2019. Det ser nå ut som at jeg får levert i februar. Så å sammenlikne med Teslas år med utsettelse blir vel ikke riktig? At du kanskje har oppfattet signalene annerledes kan være, men ikke skyt Audi/Møller for det.

navyelsen

Hva enkelte selgere har sagt er helt urelevant. mange løse kanoner og rykter.
Det som derimot er interessant er de offisielle uttlelsene fra Kia.
Etter at reservasjonalisten åpnet gikk Kia ut og lovet kundebiler i november.
Senere ble dette til desember. Så igjen i januar, og nå virker det som de første på lista ikke får bil før februar...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Bjoris

#19
Mja, jeg har nå ikke så dårlig erfaring med hurtiglading, stort sett er det bare å plugge i og holde brikken med både Fortum og Grønn Kontakt opp til laderen ett par sekunder så er en i gang. Tror en nå også kan få BKK sine ladere på samme brikken.

Syns også det popper opp veldig mye ladere nå, f.eks i Haugesund som var ett uland ang hurtigladere før, nå har en ganske mange ny også i dette området...

Ser at bare med Leaf 2.0 så er hurtiglade behovet redusert med 90%. Vi har kjørt 2.0 nå i snart ett år og hurtigladet under 10 ganger. Med 30 kwh var det jo hver gang vi skulle til fjells, det er nå ikke nødvendig så tenker at, joda, det kommer flere og flere biler, men behov avtar også for en del. Samtidig er det selvsagt flere som tar de nye bilene med lengre rekkevidde på tur så i helger/utfart og hjemreise dager blir det nok mer og mer kaos fremover.

Ang eNiro og Leaf 2.0. Jeg og min fru har diskutert litt og det er VELDIG vanskelig å forsvare å bruke 120.000 mer på eNIROen med de begrensningene den bilen har ref mitt forrige innlegg. Vi kommer nok til å sitte stille i båten til enten det kommer en SR M3 eller så venter vi enda lengre på Y eller Nissan sin IMX evt Skoda e-Vision eller hva annet moro som måtte komme fremover til fornuftig pris.


Roy Aasen

Vet ikke hva konklusjonen ble...men som jeg  ser det, så det helt håpløst og bruke elbil på (lang-) tur.
Går jo ca like fort som med en Soul  :o.  Å bruke timer på å lade er jo fullstendig håpløst. Fortsetter det slik med andre elbiler så kommer det til å mange år vi kan kjøre kun el.




Roy Aasen

#22
Jepp..negativt på langtur.  Er jo halvveis til Stuttgart på samme tiden.  Tar jo på tok for lang tid å lade noe som gjør det, for vår del iallefall, ubrukelig.  Og nei, tvangspauser for å lade er håpløst. 30 minutter hver 40 til 50 mil er akseptabelt.
(Eller man kjører for turen sin del og skal først  komme frem en eller annen gang.)

Når bil og laderprodusenter får ut finger'n og det er tett med ladere som kan levere minimum 150Kw til biler som kan ta imot det.  Batterier som også kan ta imot dette mellom 10% og 90% selvsagt. Bedring om 5 til 10 år?

Edit:
Derimot...til lokal kjøring, til/fra jobb er elbilen fabelaktig.  Stille (relativt sett), varmt , behagelig å kjøre,stinker ikke osv

arthur

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 29. desember 2018, klokken 18:00
30 minutter hver 40 til 50 mil er akseptabelt.

Hvis slike distanser/"kjøreturer" skulle bli aktuelt for min del så velger jeg langt heller å fly til destinasjonen og leie en bil der. Hvor skal man hen når man kun vil stoppe en halv time og kjøreturen er 800-1.000 kilometer?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Roy Aasen

Vi kjører ofte fra Finnskogen til Køln..blir ett par mil og noen turer blir det i året. Fly og leiebil er ikke aktuelt.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Roy Aasen

Har fælt lite med lyst å gjøre. Så har vi klarlagt det.

hemi

Drar fra Oslo tidlig morgen, color speed over, og nürburgring til litt sen middag går i bensinbil. Ikke i elbil :p

Ref audi har jeg såpass lavt nr at jeg ville få første uka de leverer ut, senest på visning av bilen fikk jeg beskjed om bestilling i nov, og de ferdige modellen evar allerede laget.. så de kunne leveres i slutten av året i år.

Bil logistikken gikk i boks og det ble bmw 6'er ikke i3 , jeg orker ikke stå i ladekø fra hemsedal 1 januar.

Kårepåsporet

Sitat fra: trykkertor på fredag 28. desember 2018, klokken 18:33
En liten sidenote i forhold til topics oveskrift- Bjørn tester, hva ble konklusjonen?

Nå har jeg sett en del videoer hvor han grundig tester både e-Niro og Kona Electric.
Og noe som slår meg er at hurtiglading ofte blir litt video med "what, how, shit, huh??"
Er det slik ute i hurtigladingsverden. At en må venne seg til vanskelige interface, ladere som ikke virker, treg ladehastighet osv....
Virker rimelig skjørt, og her ser jeg Tesla sitt nettverk har en STOR fordel.
Vi er på vår første elbil nå. Kun hatt den en måned. Aldri hatt behov for hurtiglading. Håper virkelig ikke våres ferie- og langturer skal ende opp med mye ladefrustrasjon og unødvendig venting omkjøring.

Skal en velge elbil og kjøre lenger enn bilens rekkevidde mellom hver lading hjemme eller på jobb, når bilen uansett står parkert, ja da blir det før eller senere utfordrende!
Når vi skulle til fjells før, så måtte vi kjøre omvei for å lade, laderen kødder omtrent hver gang med Ioniq, omtrent aldri med Soul....måtte ringe kundeservice osv osv osv
Det er både irriterende, OG nervepirrende når det er nær 10 mil til nærmeste lademulighet, Type2 er liksom et jævlig dårlig alternativ!
Kø har jeg sjelden opplevd, men jeg har opplevd at hurtigladere har vært defekt, gateladere opptatt overalt når jeg virkelig har trengt å fylle på osv.
Hadde fossilbiler kunnet oppvise samme komfort som elbil mtp varme skulle jeg vurdert fossil igjen, e-Niro er etter min mening en overprisa, bra putekasse. Ikke noe spenndende bil, en nevnte Skoda Vision, VW ser også ut til å komme, men det tror jeg ikke før jeg kan få sette meg i bilen.
Det er jo det som er problemet: alle hevder de skal komme med ditt og datt, hva skjer?!??

Å drive på slik Teslabjørn gjør er for spesielt interesserte, feks når han kjører til Danmark med Niro: ikke pokker om jeg hadde orka å stå på en bensinstasjon langs motorveien for å hurtiglade EN TIME!
Jeg har noen jobboppdrag med Ioniq, men da er ladepausene 1-2 på 15-20 minutt og jeg har behov for å gå på do innimellom, samt jeg jobber mobilt, så det går greit, men det er svært få ganger ila ett år.

Elbil er supert, eldrift er garantert fremtiden, men fortsatt for spesielt interesserte, som liker å vente, først på bil, så evt ladekø, så mens bilen lader. En kommer ikke bort fra dette, dessverre.
Når en kan få Skoda Octavia med svært bagasjerom, AWD, hengerfeste, rails, automat osv osv osv til tildels mye mindre penger enn e-Niro, hvorfor gidder vi å vurdere Kia?

turfsurf

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 01. januar 2019, klokken 09:51
Elbil er supert, eldrift er garantert fremtiden, men fortsatt for spesielt interesserte, som liker å vente, først på bil, så evt ladekø, så mens bilen lader. En kommer ikke bort fra dette, dessverre.
Når en kan få Skoda Octavia med svært bagasjerom, AWD, hengerfeste, rails, automat osv osv osv til tildels mye mindre penger enn e-Niro, hvorfor gidder vi å vurdere Kia?
Sannheten er at elbiler fungerer smertefritt i hverdagen for veldig mange. I tillegg er elbiler overlegne i daglig bruk, og folk flest liker å bidra litt til miljøet, både lokalt og globalt.

Og TCO på en eNiro vs Octavia blir fort veldig mye lavere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA