Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

KiaBjørn tester eNiro i Norge - hva ble konklusjonen?

Startet av Bjoris, onsdag 26. desember 2018, klokken 22:53

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg må innrømme at jeg ikke er interessert nok til å skumme gjennom alle videoene hans nå i romjula. Fryktelig mye om lading og med all respekt, det er ikke så interessant for min del. Flott at han har avdekket at den lader sakte i kulden selvsagt, men kom det frem mer interessant?


elekTrond

Her er det redigerte sammendraget fra/i roadtrip #54. Det jeg merket meg var:

       
  • To avbrutte ladinger @ ~20 % SOC. God gammal ABB lader begge gangene.
  • 49 kW på 50 kW lader :+1: :+1:
  • Ikke mulig å få 70 kW på 100 kW @ Nygårdskrysset. Da hadde han kjørt 20-30 mil nonstop fra morran av. Winter mode sto på hele tiden, og utility/camper mode trakk ~1,5 kW gjennom natta. Det var åtte blå da han våknet, og rundt null ved ankomst Nygård.


https://hooktube.com/watch?v=eXIQUvCDU10
https://youtu.be/eXIQUvCDU10
'13 Mjau

Orbit

Pluss

  • Ved ladestart på høy SOC, ble ladeeffekt veldig lav (<10kW), selv om han ved samme SOC hadde >>20kW dersom ladingen startet ved lav SOC.
  • Fra påfølgende livestream til Rødekro: Fikk max 200A selv der (ca 70kW)
Så ser ut som eNiro'en trenger et språkkurs (SW-oppdatering) før den snakker CCS flytende.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moby666

Det er hurtigladerene som trenger oppdatering, dette er ikke så uvanlig når det kommer nye elbiler. Vi hadde samme problemet da Kia Soul ble introdusert. Mulig at ladeeffekt blir høyere etter denne oppdateringen av ladere.

Sitat fra: Orbit på torsdag 27. desember 2018, klokken 08:50
Pluss

  • Ved ladestart på høy SOC, ble ladeeffekt veldig lav (<10kW), selv om han ved samme SOC hadde >>20kW dersom ladingen startet ved lav SOC.
  • Fra påfølgende livestream til Rødekro: Fikk max 200A selv der (ca 70kW)
Så ser ut som eNiro'en trenger et språkkurs (SW-oppdatering) før den snakker CCS flytende.

DCool

Før jul, men var jo interessant at banankasse kapasiteten til Niro var på samme nivå som tesla model S (dual), og høyere enn I-Pace, både i bagasjerom og med seter nede...

Men merket selv at baksetegulv var veldig høyt. Hadde også håpet på noe større innvendig plass ift bak.barnestol. veldig knapt foran barnesto (passasjer)l. Men førerplass var ok med smal b.barnestol, satt greit der, mens i Kona hadde jeg ikke plass med samme stol. Så innvendig plass noe lavere enn tidligere estimert/antatt, men levelig selv for meg på 190+
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

AndreasRingdal

Sitat fra: DCool på torsdag 27. desember 2018, klokken 10:46

Men merket selv at baksetegulv var veldig høyt. Hadde også håpet på noe større innvendig plass ift bak.barnestol. veldig knapt foran barnesto (passasjer)l. Men førerplass var ok med smal b.barnestol, satt greit der, mens i Kona hadde jeg ikke plass med samme stol. Så innvendig plass noe lavere enn tidligere estimert/antatt, men levelig selv for meg på 190+
Var det jeg også kom frem til. God plass fremme, men baksetet var ikke optimalt for unger på 185+.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Bjoris

Da har jeg fått testet den selv. Konklusjonen min er i hovedtrekk:

Minus ifht Leaf 2.0

1. Det er for mye støy ifht Leaf 2.0. Leafen er ikke veldig stille, men den har ett ok støynivå også på lengre turer, det har ikke eNiro, jeg syns det ble slitsomt allerede på en tur som varte under 1 time.

2. Baksete plassen som var så bra på PHEV er ikke veldig mye bedre på eNiro enn Leaf. Jeg ble overrasket over at jeg stanger hodet så til de grader i taket bak også på eNIRO. Faktisk tror jeg ikke det var mye bedre her enn i M3

3. Siste surmaget innspill er detaljer som % batterivisning, manglende skiltgjenkjenning, e-pedal, birdsview

På pluss siden vs Leaf 2.0

1. Selvsagt mye bedre rekkevidde og bedre løsning på kjøling ifht Leaf 2.0 plus også
2. Du sitter høyere og har bedre oversikt, følelsen av å kjøre større bil er påtakelig fremme
3. Mye bedre seter
4. Mye bedre stereo
5. Kjekt med mulighet for takluke, gav nå litt lys inn og var overraskende stille å ha åpen

Ja, alt i alt er dette en kjekk bil, men den gir ett billig inntrykk med så mye støy. Forhandler snakker om en behandling med antirust og noe i tillegg til det. Da tror jeg inntrykket av hele bilen blir mye bedre, men savner en del ting som jeg har blitt glad i på Leafen.

Kommer hengerfeste med ok hengervekt blir den nok tatt ut, men mja, jeg får ikke godfølelsen i denne bilen...

navyelsen

og leaf kan du få 100.000 billigere. toppspekket  ca 50.000 billigere.
eneste grunn til å ta ut Niro er lengre rekkevidde enn Leaf. marginalt større bagasjerom og kanskje hengerfeste er også et lite pluss.
Blir avgjørende å se hva Leaf60 havner på. Hvis det blir under 350.000 forsvinner mitt nummer ut av Nirokøen...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

trykkertor

Sitat fra: Bjoris på fredag 28. desember 2018, klokken 16:30
3. Siste surmaget innspill er detaljer som % batterivisning, manglende skiltgjenkjenning, e-pedal, birdsview
Hmmm....har den ikke skiltgjenkjenning?
Glemte jeg å legge merke til på min prøvekjøring.

% batteri får du hvis du klikker på "EV" på touchskjermen.
e-Pedal får du hvis du går inn i menyen og velger "Smart Recuperation", setter regen til Auto, og gjerne level 3. Da kan bilen kjøres og bremses på kun høyre pedal, og for å stoppe helt opp kan det være nødvendig å holde inne venstre flipper på rattet de siste meterne.

trykkertor

En liten sidenote i forhold til topics oveskrift- Bjørn tester, hva ble konklusjonen?

Nå har jeg sett en del videoer hvor han grundig tester både e-Niro og Kona Electric.
Og noe som slår meg er at hurtiglading ofte blir litt video med "what, how, shit, huh??"
Er det slik ute i hurtigladingsverden. At en må venne seg til vanskelige interface, ladere som ikke virker, treg ladehastighet osv....
Virker rimelig skjørt, og her ser jeg Tesla sitt nettverk har en STOR fordel.
Vi er på vår første elbil nå. Kun hatt den en måned. Aldri hatt behov for hurtiglading. Håper virkelig ikke våres ferie- og langturer skal ende opp med mye ladefrustrasjon og unødvendig venting omkjøring.

hemi

Det er desverre slik.

Derfor jeg foretrekker bil jeg slipper hurtiglade så mye nå som jeg skal prøve å ha elbil som primærbil igjen.

hELgenen

Min erfaring etter snart 3 år med elbil er at JO det er ofte litt rot med hurtigladere...Dessverre...

z4rd

Word.

Det er dessverre slik. Opplevde mye rart med min forrige elbil som måtte lades hos ulike aktører med ulike oppsett.

Sluppet mye av den frustrasjonen med Tesla.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

trykkertor

Takk for ærligheten folkens.
Synes tidligere at debatten ofte har blitt sukret med: "Man skal jo likevel ha en pause, tur på do og en matbit, så da lader bilen uten at en merker det."

Slik det kan virke oftere og oftere er at en viss ladeproblematikk er ikke bare å feie under teppet.

hemi

#14
Det er veldig mange som er veldig opptatt av å beskytte "sitt" kjøp og "sin" tankegang med ymse rar retorikk.

Selv med ny pondusbok i julegave driter jeg ikke 1 time, iaf ikke på fremmed toalett.

Jeg har desverre faktisk bare trengt 5-10-15 min lading flere ganger på varm i3 f.eks. men så sitte stuck i timesvis fordi type 2blokkes eller er ute av drift og uendelig kø på hurtigladerne. så yay.

Ser ut som vi skal kjøre 2stk i3?! på nyttårstur på fjellet nå, litt ymse bortfall av tesla og krasjing av fossilbiler i julen så var utvalget litt tynt. Gleder meg ikke til å kjøre hjem 1 januar og ladekøen det fører med seg.

Jeg solgte SUV'en min til venn i tidlig sommer med overtakelse i desember, eller før...... for da hadde jeg jo garantert fått min nye audi e-tron....  Desverre har Audi kopiert tidsregningen til Tesla, og ikke effektive drivlinjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA