Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer moms på elbiler?

Startet av Serigst, onsdag 26. desember 2018, klokken 11:01

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: Burger på fredag 04. januar 2019, klokken 01:27
Trenger ikke å dekke hele etterspørselen for at markedet kollapser, blir det for mange objekter til salgs så vil prisen gå ned fordi noen vil/må selge nå. Å trone øverst på finn.no sortert billigst til dyrest er greit for å få solgt. De som har lagt ut bil på finn begynner å bli nervøse og artikler begynner å dukke opp i dagspressen om kollaps i markedet. Mange stiller seg spørsmålet, sette ned prisen 10-30% for å få solgt nå eller holde hodet kaldt men potensielt tape mye mer dersom den blir liggende for lenge. Er det dieselbil så vil det sakte men sikkert gå opp for folk at de ikke kan kjøre den bilen i alle byer i Europa snart pga for gammel motor.

Dette skjedde for noen år siden med motorbåter fra 80 tallet og eldre. De var priset unormalt høyt fordi jappetiden og litt økonomisk krasj førte til få 90 talls båter nesten ikke fantes. Sakte men sikkert ble det lagt ut 2000 tallsbåter, og ingen ville ha en umoderne 80 tallsbåt med ~30 år gammel motor klar for utskiftning når man kunne få en 2000 tallsbåt til samme prisen. Husker tråder med hvor man fulgte med hvor mange flere båter det var til salgs pr dag på finn. Vinnerne var de som tolket markedet riktig tidlig og tok ett giganttap tidlig på 200.000 for å få solgt, men hentet det inn på den båten de ville ha tapte seg 400.000 til 600.000.

Tror enkelte båter falt med 30-50% ila første halvdel av en sommer.

Sitter og lurker på en liten bybobil til 200-300k, men det slo meg i dag at kanskje så får jeg ikke kjørt inn i alle bysentrum om noen år, eller det blir komplekst med store bøter om man ikke betaler riktig avgift. Var det Danmark som hadde innført det i noen byer?

Skal du kjøpe bybobil mtp turer på kontinentet, da er det nok lurt å satse på Euro6.
Men jeg vil tro at det vil være mulig å komme til stellplatz i Tyskland også med Euro5 en stund til. Byene vi tape for mye på å stenge ute bobilene. Og bobilene står for en forsvinnende liten andel av utslippene.

jlan

Bobiler har blitt veldig pent behandlet mhp. CO2 avgifter så langt. Engangsavgifter for forurensining uavhengig av kjørelengde er nå en merkelig greie uansett, det blir jo som å kjøpe seg et frikort for å forurense.

For en bobil vil nok verditapet avhenge mye av om engangsavgiften for nye bobiler går opp, eller om beskatningen tas via årsavgift, bompenger og dieselpris.

Et alternativ er jo elbil med campingvogn.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kårepåsporet

Sitat fra: jlan på søndag 06. januar 2019, klokken 12:03
Bobiler har blitt veldig pent behandlet mhp. CO2 avgifter så langt. Engangsavgifter for forurensining uavhengig av kjørelengde er nå en merkelig greie uansett, det blir jo som å kjøpe seg et frikort for å forurense.

For en bobil vil nok verditapet avhenge mye av om engangsavgiften for nye bobiler går opp, eller om beskatningen tas via årsavgift, bompenger og dieselpris.

Et alternativ er jo elbil med campingvogn.

X til nærmere en mill? Pluss campingvogn. Og kort rekkevidde....
Ville heller gått for feks Skoda Octavia AWD til rundt 400k.....både mtp rekkevidde og ikke minst pris.
Problemet med fossil kommer, først i Tyskland, med miljøsoner, er vel få plasser det ikke er tillatt med Euro5 i dag, men det er allerede enkelte steder hvor det kreves min Euro6. Det er forresten miljøsoner i Danmark også, bla i Aarhus.....

arthur

Og i Italia og i Østerrike og i Frankrike, i de større byene.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

eisa01

Merk at det er flere typer Euro 6, og kommer nok en strengere en da den siste (6d tror jeg) ble erklært ulovlig slapp av EU domstolen.

Trekkoppbil

Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957
Momsfritak for elbiler fortsetter frem til 2020. Dette kommer frem i nasjonalbudsjettet 2017,
Opprinnelig var det klimaforliket hvor de fleste stortingspartier var invitert, at man var enig om å frede mange elbilgoder fram til man fikk 50 000 kjøretøyer.  Deretter ville regjeringa forlenge ordningen.
Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957
Fritaket for engangsavgift videreføres også, men dette kan tas opp til vurdering igjen når effektavgiften for biler er fjernet.
Effektavgiften forsvant vel i budsjettet for 2017, så det er åpent for å vurdere engangsavgift for el-biler. Personlig kan jeg ikke se at dagens model for engangsavgift er særlig relevant for helelektriske biler, da man i stor grad betaler avgift etter utslippstall og vekt. Regjeringa hadde et forslag om en Teslaskatt på tunge kjøretøyer i et tidlig forslag til et statsbudsjett for 2018, men den gikk bort fra det. Så vi sitter igjen med vrakpant.
Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957
Samtidig settes det nå en grense for hvor mye nullutslippsbiler skal betale for fergetransport og i bompenger.

«Det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler skal ha halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler», heter det i nasjonalbudsjettet.

Det store framskrittet i 2018, synes jeg er at vi slapp om registreringsavgift, og det kan jo være en permanent ordning.

Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957
Elbilforeningens leder Christina Bu, er ikke imponert over statsbudsjettet.

– Neste års budsjett er ikke et godt elbilbudsjett.
Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957
– Viktig seier for elbilen

I en pressemelding sier fagsjef i Zero, Kåre Gunnar Føystad, at statsbudsjettet 2017 representerer en viktig seier for elbilen.

Jon65

Sitat fra: creal på torsdag 27. desember 2018, klokken 17:11
Mitt tips er at det kommer i revidert budsjett for 2019, altså fra og med 1. juli 2019. Det ligger i sakens natur at omleggingen bør komme plums på, for å unngå at folk hamstrer biler i forkant av at moms innføres. At Model 3, Audi E-Tron, Jaguar I-Pace, Hyundai Kona osv vil kostes ut ila første halvår, gjør at det vil fremstå både nødvendig og forsvarlig. Bruktmarkedet for fossiler har sannsynligvis kollapset fullstendig innen da, og så godt som ingen vil være interessert i å legge penger inn i en splitter ny fossilbil uansett på det tidspunktet. Så 1. juli 2019 - eventuelt 1. januar 2020. Noe senere enn det tror jeg er særdeles usannsynlig.

Den kollapsspådommen på fossilbil bruktmarkedet iløpet av første halvår slo ikke helt til, litt kipt for enkelte av oss (inkludert meg) at det heller ble kollaps på elbiler med "kort" rekkevidde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA