Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer moms på elbiler?

Startet av Serigst, onsdag 26. desember 2018, klokken 11:01

« forrige - neste »

Serigst

Noen som vet når vi kan forvente moms på elbiler?

Eller,
Noen som vet hvor lenge det «garantert»ikke blir moms?

Har hørt snakk om at det blir fritak ut 2020 med dagens regjering..

arthur

Det eneste vi kan si med noen grad av sikkerhet er vel at det trolig ikke vil skje i 2019. I politikken gjelder at ethvert vedtak gjelder til et nytt vedtak fattes og i dag er det vel heller ikke helt avklart hvilket politisk fletall som egentlig gjelder og hva de vil. For egen del regner jeg med at det vil holde i allefall til og med 2020.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Du kan ikke stole på dagens regjering, de er nå i forhandlinger og fører disse frem har de flertall og kan egentlig endre på hva de vil.
Nå endres ikke slike økonomiske ting før statsbudsjettet så det kommer tidligst til høsten.
Egentlig er det fredet frem til ut 2020 som du sier, men de har jo allerede endret på både kollektiv, parkering, bom og ferje...
Det er sterke krefter som vil fordelene til livs og tilhengerne er delt med en god del som synes de bør betale mer.

Personlig tror jeg vil beholder mva og engangsavgiftfritak ut 2020, men jeg stoler overhodet ikke på det.

OhmPaPa

Var det ikke Danmark som la på avgifter på elbiler for noen år siden? Hvordan ser det ut der i dag?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Måkemannen


Imagine

De skal endre bilavgiftssystemet i 2019 til høst-budsjettet. Tipper vi får vite hvordan elbilenes moms og avgifter blir innført i neste års budsjett. Spørsmålet jeg undrer mest over er om de delvis innfører moms allerede fra 2020 pga voldsomt elbilsalg eller ikke. Evt innfører moms på elbiler over en viss tyngde eller over en viss prisklasse.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


creal

Mitt tips er at det kommer i revidert budsjett for 2019, altså fra og med 1. juli 2019. Det ligger i sakens natur at omleggingen bør komme plums på, for å unngå at folk hamstrer biler i forkant av at moms innføres. At Model 3, Audi E-Tron, Jaguar I-Pace, Hyundai Kona osv vil kostes ut ila første halvår, gjør at det vil fremstå både nødvendig og forsvarlig. Bruktmarkedet for fossiler har sannsynligvis kollapset fullstendig innen da, og så godt som ingen vil være interessert i å legge penger inn i en splitter ny fossilbil uansett på det tidspunktet. Så 1. juli 2019 - eventuelt 1. januar 2020. Noe senere enn det tror jeg er særdeles usannsynlig.

jonas9

Jeg tror ikke at bruktmarkedet for fossiler kollapser uten videre. Det er helt avhengig av hvor mye bompenger man har på strekningen til jobb, og hvor langt man bor fra jobben osv. Og hvor hard vinter man har der man bor osv. For min del som kjører 4 mil til jobb hver vei til og fra Oslo så er el-bil ideellt, men det er nok ikke det for alle og enhver.
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

Jon65

Kollapse? Nei. Det er mulig det blir et dårlig marked for fossile småbiler, men når det gjelder større biler, biler med 4WD og biler med hengerfeste er jo utvalget relativt magert foreløpig. Og i tillegg er jo bruktmarkedet for de som ikke ønsker eller har råd til nybil til 500.000 og oppover.

Burger

Jon: Om 1 år og noen måneder så vil man få 1 år gamle model 3 på finn. Nå vet man ikke når/om model 3 får tilhengerfeste, selv om tesladelen av forumet har mye informasjon/spekulasjon. Dersom Tesla får levert til alle som vil ha så kan det tenkes at bruktprisene tanker littegrann også.

Jeg bryr meg ikke om Porsche, Audi og Jaguar, siden det er for dyre biler, men en brukt model 3, gjerne standard range med tilhengerfeste, vil dekke manges behov om ett par år.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Jon65

Jeg tviler ikke på at prisene vil påvirkes, men kollaps har jeg ikke noe tro på i et så kort tidsperspektiv.

creal

Kollapsen i fossilmarkedet kommer lenge før det finnes elbilalternativer i alle essensielle bilklasser. Kollapsen kommer når det blir en utbredt oppfatning at fossilteknologien er raskt døende, og dette skjer nok ila 2019. Med "kollaps" snakker vi om et raskt fall på 20-30% i listepris.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA