Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brannfare med original ladekabel

Startet av Arild Nilsen, tirsdag 25. desember 2018, klokken 18:30

« forrige - neste »

Arild Nilsen

Hei.

Har en 2012 IMiew som har passert 140 000, og som triller og går uten problemer, men hadde en litt ekkel opplevelse med ladekabelen til bilen.

Jeg hadde problemer med å få laderen til å virke og oppdaget at lampen på laderen kom og gikk litt som den ville når jeg vred på den korte kabelen mellom veggkontakt og ladeboksen. Det spraket og freste litt inni der når jeg holdt på med dette.

Konklusjonen var at jeg hadde brudd i den korte delen av kabelen mellom veggkontakt og ladeboks.

Det paradoksale er at jeg har fått dette bruddet fordi jeg har vært føre var og brukt en stropp som fulgte med laderen når jeg kjøpte bilen. Denne stroppen er en avlaster for kontakten slik at ladeboksen ikke skal henge etter kontakten.
Pga at jeg bruker denne har den korte kabelen blitt bøyet litt for kraftig litt for mange ganger, og resultatet var at den ene lederen har brukket tvert av - et klassisk tretthetsbrudd som er helt forutsigbart.

Byttet denne kabelen med en lengre kabel for å unngå kraftig bøy på kabelen, og derigjennom redusere påkjenningen på lederne.

Tenkte jeg skulle dele denne erfaringen med dere som bruker denne type lader hvor den ene siden av laderen har en kabellengde på 30-40 cm. Dere bør følge med og kanskje vurdere å bytte ut den korte kabellengden før dere får et brudd, og i verste fall et branntilløp. Jeg var heldig og fant ut av dette fordi laderen sluttet å virke, men en lader som virker med et tretthetsbrudd i en leder en en skummel sak, og jeg tipper at det gjelder for en del av dere der ute.

Jobben med å bytte tar under 1 time, men dere må selvfølgelig få tak i en god kabelstump med rett kvadrat, og skikkelige termineringer som skal brukes inne i kabelen. Disse følger med en ordinært kabelsko sett til en 50 lapp. Strengt tatt er dette en elektriker jobb, så jeg skal ikke oppfordre andre til å gjøre det selv, men jeg oppfordrer alle til å få byttet ut den korte ledningen med en litt lenger versjon.




elekTrond

#1
Takk for bilder og info. Men hva er det vi ser på på bildene? En av fase-lederne, etter at du har avmantlet kappen?

Du har vel også den store Panasonic EVSE ladekladden? Hvordan åpner du den? Får du den vanntett igjen?
Jeg spør fordi jeg til dels tenkte å bygge om til blåstikk, dels modde til 6-8-10-16 A regulering. :)
'13 Mjau

Arild Nilsen

Hei.

Det jeg viser på bildene er L lederen som er knekt tvert av.

Usikker på hvilket merke laderen er, men det er en kladd ja, lang ledning med en ladeboks, og så den korte - etter min mening - litt farlige konstruksjonen i den enden man setter i veggen.

Den er skrudd sammen med 6 stk torx skruer, og det ligger en gummilist i mellom halvdelene i skallet. Er ikke så vanskelig å få den tett om man passer på å legge pakningen pent på plass, og sikre at den ikke vrir seg eller kommer i klem når man setter de 2 halvdelene sammen igjen.

Sikkert lurt å koble til et blåstikk istedet for den vanlige kontakten - er nok bedre egnet dette da det fort går litt varmgang i kontakten som brukes i dag.

elekTrond

Ahh, utmerket. Har lenge tenkt på å gjøre noe alá evseupgrade.com som bl.a. bygger om 120 -> 240 VAC og legger inn "programmable from 6 to 13 amps on 168-250 volts (2kW-3.3kW)". Nå er garantien godt og vel ute, så kanskje på tide?

Holdt på å kjøpe en brukt Charge Amps Spark 6-10-16A i høst, den du vet uten ladekladden. Dog har jeg klart meg uten i 2,5 år, og nå er det snart ikke igjen offentlige schukoladestikk å koble seg på. Så da ble det med "kjekt å ha".

Vet du forresten hvordan du nøster inn en kabel "Over and under", så den ikke tvinner seg og ryker av? :+1:
https://hooktube.com/watch?v=MziOBf60Kn0
'13 Mjau

pwb

Men hvordan klarer du å få en så kraftig bøy på den?

emagic

Jeg har trolig fått samme type brudd i min.  Original 16A 2011 kladd, ca 120.000 km.  Schukoen er byttet to ganger tidligere men nå må jeg bytte kabelen inn til boksen også da den har brukket midt i den lille biten kabel som er igjen.  Har heldigvis en siemens kabel med justerbar strømstyrke også.

-emagic



elekTrond

'13 Mjau

emagic

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 01. januar 2019, klokken 16:06
På tide å bygge om til blåstikk?

Nei, begge gangene Schukoen har brent av så har det vært på meget løene gamle ladestasjoner der jeg i utgangspunktet var tvilende til å koble meg ut fra hvordan det så ut inni boksen.  (Men så er det jo noe med at man jo må ha strøm nok til å komme hjem)  Hjelper jo fint lite med blåstikk på offentlige plasser...    Hjemme har jeg en egen utekontakt som jeg lader i som ble satt opp før de nye reglene kom, men den er satt opp av en skikkelig elektriker og sikringsskapet er rett innenfor døren så kursen har vel kanskje 50 cm kabel.  Jeg har tatt av dekselet på den rundt en gang i året og den viser absolutt ingen tegn til varmgang.

Etter at jeg kjøpte siemenskabelen som kan justeres ned til 6A så er det alltid den som ligger i bilen slik at jeg kan lade med lavere effekt på de litt mer tvilsomme kontaktene.  Nå har jo heldigvis kommunene begynt å bytte til Type2 på offentlige punkter så problemet vil vel løse seg av seg selv.

Alltid vært litt misunnelig på andre elbilister som har hatt mye lenger kabel mellom kladd og schuko da :-)

-emagic

Lars C. Krogenæs

De første ladekladdene til iMiev var justert for 16A lading. iMiev lader på 13A, men dette er mye på schuko.

I følge forskriftene skal lengde mellom kladd og schuko være maks 30cm. I Tyskland har de en annen makslengde, så tyske biler blir ofte levert med tyske lengder her.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA