Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regnestykker Ladetid Ionic

Startet av Radiobil1, torsdag 20. desember 2018, klokken 20:29

« forrige - neste »

Radiobil1

Kunne noen sette opp regnestykkene for ladetid for Ionic for oss enkle som sliter litt med v/amp/watt og ohms lov  :)


> Ladetid med medfølgende Kladd på 10 og 16 ampere kurs.
> Ladetid med hjemmelader på 230v, 16 amp og 11 kw.
> Ladetid med hjemmelader på 400v, 32 amp og 22 kw.
> Ladetid på hurtiglader på 50 kw
> Ladetid på hurtiglader på 100 kw


Alle fra Tomt batteri, evt 10% hvis det er mer logisk.


Evt andre regnestkker som er viktige for denne bilen.


Hva må man egentlig opp i for å utnytte ombordladeren fullt ut?

Skeptikeren

#1
Ladetid på 10A er ca 12 timer. Ladetid på 16A er ca 8 timer på 230v.

Det er generelt ikke så vanskelig, P=UxI altså effekten i watt får du ved å gange  nettspenning med ladestrøm. Så er batteriet som kjent på 28 kw, du kan da dele 28 kw på svaret du oppnår ved regnestykket over.

Den har 6,6 kw ombordlader, lader du på 32A-kurs på 230v leverer du da 7,3 kw, altså noe mer enn hva bilen kan ta i mot.

jornhd

Ombordladeren klarer maks 6,6kW på 230V (28,7A). Da er ladetid 10% til 100% på ca. 4,5 timer. På en trefase 16A lader (11kW) får du bare ladet med 3,67kW.

På 100kW hurtiglader får du utnyttet maks 70kW, i praksis ca. 66-67kW, til batteriet når 77% SOC. Da faller den til rundt 25kW til ca 83% SOC, før effekten bli lavere og lavere til stopp på 94%. 0-80% skal visst være 23 minutter her i følge reklamen, men har aldri prøvd.

elekTrond

Her er et par observasjoner jeg gjorde meg med en EK2X.XXX demobil to kvelder i fjor vinter:

       
  • Dag #1: Hentet fulladet?), romtemperert bil kl 16'ish
  • Dag #2: Parkert ute, kjørte 6 + 6 + n mil gjennom dagen
  • Første kWh klokket inn på batteriet @ hhv. 95 og 90 sekunder.
Kl (hh:mm)
uteTemp
SOCstart
SOCslutt
Ladetid
Ladeeffekt
22:08
-10°C
2
50
20 min
44 kW
21:07
-10/-15°C
32
81
21 min
46,2 kW
Kveld #2 ble flg. notert:

       
  • 45,6 kW @ 51 %
  • 46,2 kW @ 66 %
  • 45,87 kW @ 79 %
  • 44,9 kW @ 81 %
[/nerdgasm : ]
'13 Mjau

Ionisert

Her er to jeg har laget.

Tabell, med ideelle tall, lavere hastighet er reelt.
Du kan ikke vise dette vedlegget.


Ladekurven slik jeg målte den ved batteritemp 20-30grader sommer.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA