Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Kia e-niro feil priset?

Startet av Elbilbjorn, onsdag 19. desember 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

Bjoris

Burde nok blitt åpnet en ny tråd om ladehastighet.

Det blir interessant nå når Leaf kommer og prisene blir kjent, det er første "syre-testen" på om prisen til Kia er på bærtur. Vi kjøper nå en ny Leaf 40 til svigers og betaler nøyaktig 300 inkl met lakk og vinterhjul samt LED lys, en Tekna ville vel kostet ca 315.000. Dette er med 6% rabatt, uten ville den kostet 317.000. Levert på vestlandet, kanskje billigere i Oslo området?

Med 40-50.000 påslag får en fortsatt en Tekna til ca 360.000 med en rabatt nesten alle kan få, Agroll, div forening og om arbeidsgiver er en større bedrift så får alle denne prisen.

En eNIRO med vinterhjul og rabatt i Econa (det var beste rabatten du kunne få iflg Kia) kommer på med met.lakk og takluke på 397.000. Ta bort takluke og du er på 391.000.

Konklusjonen er at eNiroen er ca 25.000-30.000 dyrere enn Leaf, den har skinnseter som koster 8.000 ekstra på Leaf, problemet med eNiroen er jo at du pt ikke får valgt uten...

MEN, så VET vi pt ikke om Nissan legger så mye ekstra på, så ett rykte på Face om LE utgave til 330.000!!

Tiger123

Jeg betalte 333 for min Tekna i sommer, inkludert alle avgifter og sommerdekk, + matte i bagasjerommet.

navyelsen

#77
Nissan 62kWh kommer på 382.900 kr. Pluss tillegg for metallic, vinterhjul, parkeringsassisent.
Denne er på alle måter et dårligere kjøp enn Kia:

  • kortere rekkevidde
  • mindre og lavere bagasjerom
  • mangler teleskopratt
  • Chademo i stedet for CCS
  • manglende batteritemperaturkontroll (rapidgate)
  • høyere pris

Her virker det som Nissan "tar en Bertel" og kun tar inn den dyreste toppmodellen.
Blir spennende å se hvor mange de kan levere, men plutselig fremstår ikke e-Niro som et like dårlig kjøp lenger...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Cral

De vil jo også levere 40kWt utgaven av denne, til nesten 70000 mindre... Så helt Bertil er de jo ikke.

For min del blir det å ikke ringe til BNH og bestille bil, men heller vente på eNiro, som jeg er enig med navyelsen gir mer for pengene, om Kia greier å levere bil. Det er vel der Nissan har et fordelen...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

casall

Om jeg hadde bestilt e-niro i dag, når kan man forvente å få bil? I løpet av 2020?

Cral

Sitat fra: tanumfr på onsdag 09. januar 2019, klokken 08:53
Om jeg hadde bestilt e-niro i dag, når kan man forvente å få bil? I løpet av 2020?

Det ser jo ikke ut som om folk vil hoppe over til Leaf, så med mindre det snart kommer en positiv prisbombe, eller kia eller noen andre øker produksjonstakten, så er det ikke sikkert at vi snakker 2020 engang.

TM3 er jo en kandidat, men da må de komme med et rimeligere alternativ.
DS3 eTense vet vi ikke pris på, og den får kortere rekkevidde.
VAG kommer mest sansynlig med flere biler i 2020, så kanskje det er de som tar unna køen?
Byton er jo en mulighet, men jeg tror vi blir like skuffet over prisen på den, som vi ble på eNiro i starten.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

navyelsen

jeg tror køen fort kan strekke seg til 2021 dersom Kia ikke snart trekker en kanin opp av hatten og starter utlevering!

Regjering har for øvrig fredet elbilavgiftene frem til 2021. Er stygt redd for at man kommer til å se avgifter på elbil etter dette, men uvisst i hvilken grad. Dette kan potiensielt gi en drastisk prisøkning, og jeg tipper at 2020 blir året der "alle" vil skaffe seg bil før avgiftene trer i kraft. Kia selger nok derfor ut både rubbel og bit frem til dette.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

xyzzy

Sitat fra: navyelsen på onsdag 09. januar 2019, klokken 08:16
Nissan 62kWh kommer på 382.900 kr. Pluss tillegg for metallic, vinterhjul, parkeringsassisent.
Denne er på alle måter et dårligere kjøp enn Kia:

  • kortere rekkevidde
  • mindre og lavere bagasjerom
  • mangler teleskopratt
  • Chademo i stedet for CCS
  • manglende batteritemperaturkontroll (rapidgate)
  • høyere pris

Her virker det som Nissan "tar en Bertel" og kun tar inn den dyreste toppmodellen.
Blir spennende å se hvor mange de kan levere, men plutselig fremstår ikke e-Niro som et like dårlig kjøp lenger...

Sammenlignet med Finn-priser på Kona - eller Kona generelt (mindre bil) har vel Niro aldri fremstått som et dårlig kjøp.

Problemene er ble først og fremst at app og hengerfeste mangler fra start, og ikke minst manglende leveringsdyktighet.

zbk

Er det manglende leverinsdyktighet eller manglende leveringsvilje? Er det bekreftet at det er batterimangel (eller noe annet) som begrenser produksjonen?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

navyelsen

Sitat fra: xyzzy på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:53
Sammenlignet med Finn-priser på Kona - eller Kona generelt (mindre bil) har vel Niro aldri fremstått som et dårlig kjøp.

Jeg forholder meg ikke til Finn.no sine svartebørspriser, men til pris fra produsent og forhandler.
Sammenlignet med Kona sin startpris på 335.000 (inkl skinn), fremstår fortsatt Niro som et overpriset alternativ. Litt større bakseteplass og bagasjerom forsvarer ikke et prishopp på over 40.000 (pluss ladekabel og gummimatter). Prisdifferansen er rundt 5% i andre land, mot 13% i Norge.
Men mangel på alternativer overstyrer som vanlig all logikk og fornuft i elbilmarkedet...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

arthur

#85
Sitat fra: navyelsen på onsdag 09. januar 2019, klokken 12:16
Sitat fra: xyzzy på onsdag 09. januar 2019, klokken 10:53
Sammenlignet med Finn-priser på Kona - eller Kona generelt (mindre bil) har vel Niro aldri fremstått som et dårlig kjøp.

Jeg forholder meg ikke til Finn.no sine svartebørspriser, men til pris fra produsent og forhandler.
Sammenlignet med Kona sin startpris på 335.000 (inkl skinn), fremstår fortsatt Niro som et overpriset alternativ. Litt større bakseteplass og bagasjerom forsvarer ikke et prishopp på over 40.000 (pluss ladekabel og gummimatter). Prisdifferansen er rundt 5% i andre land, mot 13% i Norge.
Men mangel på alternativer overstyrer som vanlig all logikk og fornuft i elbilmarkedet...

Kona koster i dag 335.900 UTEN skinn (10.000 ekstra) og ingen rabatt å hente. På Niro får jeg 3% så forskjellen begynner å bli "riktig" etter mitt syn. Om man kaller prisene på finn for svartebørspriser får være opp til den enkelte å mene noe om, men bilen er attraktiv og selges til omtrent prisene som vises på finn. Har selv solgt en Kona og venter på en Niro.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DCool

Man kan si mye om niro prisen, men for de som ønsker Niro og ikke Leaf er det positivt at Leaf tar enda større overpris enn Niro, Niro får trolig bedre rekkevidde enn Leaf, og noe bedre utstyrt utenom app. Det gir grunn til å tro at bruktpriser på Niro kan holde seg greit en stund hvert fall.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA