Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Kia e-niro feil priset?

Startet av Elbilbjorn, onsdag 19. desember 2018, klokken 23:59

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Jeg tror ikke det var betydningen av anekdote trådstarter lurte på....

tuono

#16
Bare for å følge opp:
Svært mange bilmerker beheftet med en viss prestisje har eiere som oppfatter enhver kritikk av bilmerket på lik linje med høylydt erfaringsutveksling om vedkommendes mors underliv.

Og det er et faktum at selv om Tesla har vært helt åpen om at de har store utfordringer i Norge med hensyn til tidslinjer rundt service/reparasjon samt logistikk, så er det eiere som kategorisk benekter at dette er noe å ta med i vurderingen ved kjøp av bil. Problemer eksisterer ikke.

Den samme tendensen ses nå inne på diverse Jaguargrupper. Rundt et litt annet tema: Elektronisk "havari" grunnet softwarefail.

Holdningen er (helt subjektivt oppfattet) ikke like utbredt blandt bilmerker som oppfattes som mer trauste og mindre kostbare.

arthur

#17
Nei, men for medlemmet HCO, et medlem som hverken har eller har til hensikt å bestille en e-Niro etter eget utsagn, var visst dette en viktig(ere) diskusjon, men forhåpentligvis er det nå avklart og man kan gå tilbake til trådens tema.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

HCO

Sitat fra: arthur på torsdag 20. desember 2018, klokken 16:40
Nei, men for medlemmet HCO, et medlem som hverken har eller har til hensikt å bestille en e-Niro etter eget utsagn, var visst dette en viktig(ere) diskusjon, men forhåpentligvis er det nå avklart og man kan gå tilbake til trådens tema.

Oi, her var det noen som var hårsåre fordi jeg (på mest mulig skånsom måte) påpekte en feil bruk av fremmedord. Når det gjelder den andre påstanden som du (heller) ikke vet noe om, hadde jeg faktisk til hensikt å bestille en e-Niro, og ville fått den relativt tidlig (kønummer under 300). Det er nå satt på pause, ettersom Model 3 er bestilt, men jeg har bidratt i dette delforumet i de trådene der man diskuterer (det høyst reelle) valget mellom e-Niro og Model 3. Jeg antar det i slike tråder er nyttig (for noen) å høre mer om hvorfor noen av oss falt ned på Tesla i stedet for Kia.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

arthur

Var det du som skrev;"Anekdoter om kvaliteten på bilen og serviceapparatet er selvsagt ikke så mye verdt...." og jeg som skrev at jeg ikke forholder meg til anekdoter så vi er enige? Skjønner egentlig ikke hva du holder på med/diskuterer, men hårsår, ja åpenbart er du det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

AppleKnocker

Drit i anektode diskusjonen!

Det som taler for at Niro er overpriset er at den koster mer i Norge enn andre land rundt oss. Det som taler mot, er at alle 2000 biler i 2019 trolig blir solgt.

Så det koker ned til at KIA melker markedet. Det er ikke forbudt, men den slags oppførsel scorer ikke poeng hos meg.

Grisk importør og bråkete bil er en dårlig kombo.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kårepåsporet

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 20. desember 2018, klokken 19:15
Drit i anektode diskusjonen!

Det som taler for at Niro er overpriset er at den koster mer i Norge enn andre land rundt oss. Det som taler mot, er at alle 2000 biler i 2019 trolig blir solgt.

Så det koker ned til at KIA melker markedet. Det er ikke forbudt, men den slags oppførsel scorer ikke poeng hos meg.

Grisk importør og bråkete bil er en dårlig kombo.

BOS sin oppførsel har ført til at jeg vil tenke meg nøye om før jeg kjøper noe fra den kanten, enten det er Kia eller, DS. Eller MB hvis nå de etterhvert kommer med en folkeelbil. Samme med Peugeot.

Øyvind.h

Sjekket en svensk forhandler i går, men fikk beskjed om at de ikke engang klarte dekke svensk etterspørsel og de fikk ikke selge på eksport.
Nesten så jeg skulle børstet støv av mitt gamle svenske personnummer og svenske adresse :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roy Aasen

Trodde ikke dag var noe fart i elbil salget i Sverige?
Eller er det på'an igjen med salg til leasingselskaper som kjører kort leasing i Sverige og selger til Norge etterpå?

Counterpointer

Sitat fra: arthur på torsdag 20. desember 2018, klokken 16:40
.....som hverken har eller har til hensikt å bestille en e-Niro etter eget utsagn......
Ubehagelig å møte seg selv i døra? Du pleier å være ekstremt forurettet over at du «nektes» å uttale deg fordi du ikke eier bil i et firma, du kritiserer ivrig! Og nå bruker du samme argumentasjon for å mistenkeliggjøre noen du er uenig med.

Elbilbjorn

#25
Er usikker på e-niro ja. Mye grunnet prisingen. For 325.000 som mediene tidlig estimerte hadde jeg tatt den lett. Med 377.400 beveger vi oss over i en prisklasse der det finnes ekstremt mye bra og spennende i fossile alternativ. Men med tanke på EL er det fortsatt ingen gode alternativer slik jeg ser det. Det er lite som tilsier at vi snarlig får tilgang til Tesla M3 under 464.000 dermed blir Model 3 et annet prissegment og dermed uaktuell som alternativ. De første EL-VW er jo også småbil og dermed også et annet segment. Om 2 år så har vi forhåpentligvis noen gode alternativ, men da finnes det vel egentlig ingen reelle alternativer tll e-niro i dagens marked?

Synd at prisen endte med såpass avstandt til de spekulerte prisene. Det knuste forventningen om en god bil til fornuftig pris og samtidig helhetsintrykket av BOS/KIA

Superelbilen

Jeg har tatt kontakt med en forhandler, og fått pris på First Edition med Metallic lakk, takluke, vinterdekk, ladekabel type 2 og gummimatter for 409.958,-

Mon tro om det er noen andre forhandlere rundt om i landet som klarer å slå dette.

En klok mann sa en gang at når både kjøper og selger er misfornøyd med prisen, så er prisen riktig.

409 958 er definitivt fra min side noe jeg er misfornøyd med, så får vi se om Kia/BOS whatever også er det. (neppe)

Elbilbjorn

#27
32.000 for KIA vinterhjul er et ran.

Jeg tror jeg hadde droppet takluke slik den er utformet.
Metallic er en nødvendighet.
Gummimattene hadde jeg kun tatt om de fulgte med. Latterlig å betale ekstra for de.
God ladekabel type 2 til type 2 får man i god kvalitet i forskjellige lengder fra 1500kr (32a 1-fas).
Jeg hadde krevd bilen levert på vinterdekk med medfølgende felger i januar om jeg så måtte kjøpe vinterdekk selv og rulle inn. Deretter hadde jeg kjøpt dekk- og felgpakke sommer til rundt 7000 hos dekkforhandler.
Hadde vel endt på 391 000 ca. da?

En kr ekstra til BOS hadde vært uaktuelt slik de har lagt på innstegsprisen på first edition.

trykkertor

Sitat fra: SuperSigurd på torsdag 20. desember 2018, klokken 21:54
Jeg har tatt kontakt med en forhandler, og fått pris på First Edition med Metallic lakk, takluke, vinterdekk, ladekabel type 2 og gummimatter for 409.958,-
Mon tro om det er noen andre forhandlere rundt om i landet som klarer å slå dette.
En klok mann sa en gang at når både kjøper og selger er misfornøyd med prisen, så er prisen riktig.
409 958 er definitivt fra min side noe jeg er misfornøyd med, så får vi se om Kia/BOS whatever også er det. (neppe)

Du har jo ikke fått noe "deal/tilbud". De har brukt "+"tegnet på kalkulatoren.

377k bil
5k lakk
6k takluke
18k vinterhjul
2k ladekabel
1.5k matter
Totalsum 409.500,-
Alle disse prisene er standard priser uten rabatt.

Du kan spare 500,- på å kjøpe kabel andre steder.
Du kan spare minst 5.000-7.000,- på å kjøpe vinterhjul andre steder.

Så du har ikke fått noen som helst deal i mine øyne, og betaler fortsatt mer enn du behøver, og kan klare det billigere andre steder.

AppleKnocker

Sitat fra: SuperSigurd på torsdag 20. desember 2018, klokken 21:54
En klok mann sa en gang at når både kjøper og selger er misfornøyd med prisen, så er prisen riktig.

409 958 er definitivt fra min side noe jeg er misfornøyd med, så får vi se om Kia/BOS whatever også er det. (neppe)
BOS ler hele veien til putekassefabrikken
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA