Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer ny Model 3 , noen spørsmål

Startet av Verius, onsdag 19. desember 2018, klokken 08:35

« forrige - neste »

Verius

Jeg vurderer å bestille en ny Model 3 men har noen spørsmål som jeg lurte på om det var mulig å få svar på fra noen mer erfarne Tesla eiere :

1. Service :

- Er det fortsatt 3 måneder+ ventetid for vanlig service ? Hvordan er det med ventetid dersom det oppstår feil på bilen som gjør at det ikke er mulig å kjøre med den ?

-Jeg kjører over 20.000 i året , kan man bestille service lang tid på forhånd , f.eks avtale service time i høst dersom bil hentes i Mars ?

- Jeg bor over 100km unna nærmeste Tesla service senter (Drammen) , når bil leveres til service får man utlevert lånebil?.
Evt. utføres service mens man venter og hvor lang tid pleier dette ta ?


2. Bil uten garasje

- Bilen blir stående utendørs uten garasje , hvordan er erfaringene til folk angående å ha S og X stående ute på tunet med tanke på vær og vind (regn/lekasjer) , kulde etc. ?

Autowinder

Service avhenger av sesong og pågang hos alle, og det er nok det samme hos Tesla. Jeg tror nok du kan avtale service frem i tid, men ring Tesla Drammen og sjekk om hvor lang tid de godtar. Tesla Skøyen sier at lånebil ved garanti gis om det er biler inne, men at de ikke har den ordningen for service, da måtte jeg ordne bil selv.
Jeg har hatt to elbiler stående ute, de fleste biler tåler dette fint, de er jo konstruert for å tåle regn (ikke flom) og snø, og om du legger som vane å forvarme/klimatisere bilen før avreise, er mye gjort mht. best rekkevidde og komfort.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

elforvan

Er jo rammeløse vinduer, så ville hatt dekken over bilen når det er varslet snø eller is om natta, for å unngå fastfryste vinduer og dørhåndtak

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Bil: Vetle Lauv (2012)
robotklipper: http://worxlandroid.com/
Sykkel: 48v 800w Electric

fonberg

Sitat fra: elforvan på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:01
Er jo rammeløse vinduer, så ville hatt dekken over bilen når det er varslet snø eller is om natta, for å unngå fastfryste vinduer og dørhåndtak

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Ingen grunn til det; Jeg har Tesla Model S (også rammeløse vinduer) stående ute på sjette vinteren nå og har ikke hatt nevneverdige problemer med den (eller Leafen som også står ute).

Forøvrig: På 3-ern anbefales service bare annethvert år, og det er ikke noe problem å forhåndsbestille service hos Tesla. Det viktigste du forbereder er en forskriftsmessig ladeløsning der du vanligvis skal parkere bilen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Verius

Sitat fra: fonberg på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:17
Sitat fra: elforvan på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:01
Er jo rammeløse vinduer, så ville hatt dekken over bilen når det er varslet snø eller is om natta, for å unngå fastfryste vinduer og dørhåndtak

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Ingen grunn til det; Jeg har Tesla Model S (også rammeløse vinduer) stående ute på sjette vinteren nå og har ikke hatt nevneverdige problemer med den (eller Leafen som også står ute).

Forøvrig: På 3-ern anbefales service bare annethvert år, og det er ikke noe problem å forhåndsbestille service hos Tesla. Det viktigste du forbereder er en forskriftsmessig ladeløsning der du vanligvis skal parkere bilen.

Ok , takk for info.

Det blir evt. til å få satt opp fast ladestasjon ved huset/veggen ut mot gårdsplassen.

Autowinder

Helt enig med fonberg, rammeløse vinduer på BMW i3 har også vært problemfritt. Det eneste som gjenstår å se, er ansamlingen av snø i ladeporten ved vind og mye snø. Nå har jo TM3 mindre "dybde" innover i ladeporten enn i3 og dekselet over som et lite "tak", så det er nok bare å børste snøen vekk før en kobler fra. Håndtakene på modell 3 er det også spennende å se, og hvordan de vil takle norsk vinter. Worst case sceniario er vel en pose med varmt vann holdt mot håndtaket...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

GOS

Sitat fra: elforvan på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:01
Er jo rammeløse vinduer, så ville hatt dekken over bilen når det er varslet snø eller is om natta, for å unngå fastfryste vinduer og dørhåndtak

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Og gjør du det så får du stygg lakk med på kjøpet:-)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Strøm Tycoon

Sitat fra: elforvan på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:01
Er jo rammeløse vinduer, så ville hatt dekken over bilen når det er varslet snø eller is om natta, for å unngå fastfryste vinduer og dørhåndtak

Dette er helt unødvendig om man er flink å forvarme.

cra

Sitat fra: model3citizen på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:51
Sitat fra: elforvan på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:01
Er jo rammeløse vinduer, så ville hatt dekken over bilen når det er varslet snø eller is om natta, for å unngå fastfryste vinduer og dørhåndtak
Dette er helt unødvendig om man er flink å forvarme.

Veksling mellom varme og kulde er problemet, ikke det at det snør på bilen. Forvarming kan fungere, men det kan være nødvendig med forvarming i over en time eller mer. Helt fånyttes på spontane turer, og vekkasta på de korte.

Problemet er forøvrig at glasset fryser fast nede i døra, ikke oppe i lista over glasset.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elforvan

Bra å høre at menigheten ikke har hatt problemer med rammeløse vinduer i vinternorge. Da kan den få bo ute. Men at dekken ødelegger lakken, er det en erfaring andre har gjort?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Bil: Vetle Lauv (2012)
robotklipper: http://worxlandroid.com/
Sykkel: 48v 800w Electric

GOS

Sitat fra: elforvan på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:33
Men at dekken ødelegger lakken, er det en erfaring andre har gjort?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Har ikke erfaring selv, men har hørt om andre. Om bilen har ett fnugg av skitt, eller innsiden av dekket er skittent, så vil det skape riper når vinden fører til at dekket blafrer. Så spørs det på hvor kresen du er og hvor mye du bryr deg om at det er små riper i lakken. Jeg har for eksempel aldri børstevasket min Model S på mine 4 1/2 år for å unngå riper. Kun håndvask.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Klykken

#11
Sitat fra: cra på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:04
Sitat fra: model3citizen på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:51
Sitat fra: elforvan på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:01
Er jo rammeløse vinduer, så ville hatt dekken over bilen når det er varslet snø eller is om natta, for å unngå fastfryste vinduer og dørhåndtak
Dette er helt unødvendig om man er flink å forvarme.

Veksling mellom varme og kulde er problemet, ikke det at det snør på bilen. Forvarming kan fungere, men det kan være nødvendig med forvarming i over en time eller mer. Helt fånyttes på spontane turer, og vekkasta på de korte.

Problemet er forøvrig at glasset fryser fast nede i døra, ikke oppe i lista over glasset.
Har selv Model S. Har tatt silikonspray i overgangen mellom glass og nedre karm, samt på alle pakninger på døråpninger. Ikke biltema-spray, men CRC https://www.tools.no/produkter/industri--og-byggkjemikalier/smoring/smoremidler-oljer/Siliconspray-LG-CRC-3021543-no

Spylte av bilen i vaskehall forrige helg, mens det var 4- ute, og en kjøretur hjem på ca 3 mil. Parkerer i en åpen carport. Ingen frosne vinduer eller dørpakninger. Ei heller knirk, som mange opplever med disse "billigsprayene".

Ellers, forvarming må man selvsagt benytte seg av ved mulighet. 10min holder ofte, mens man bør få til 20-30min på de kaldeste dagene.

Snør det kraftig så må man, som på alle andre biler, koste av snøen.

EDIT:
Har også en BMW i3 som jeg kjøpte ny i 2014, og har på disse årene ikke hatt særlig utfordringer med vinduene. Samme prosedyre som beskrevet over, bortsett fra at jeg ikke har rørt pakningene (da BMW er følsomme for hva man har på) utover å vaske de rene to-tre ganger i året.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Nickelilltroll

Sitat fra: Klykken på onsdag 19. desember 2018, klokken 11:16
Sitat fra: cra på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:04
Sitat fra: model3citizen på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:51
Sitat fra: elforvan på onsdag 19. desember 2018, klokken 09:01
Er jo rammeløse vinduer, så ville hatt dekken over bilen når det er varslet snø eller is om natta, for å unngå fastfryste vinduer og dørhåndtak
Dette er helt unødvendig om man er flink å forvarme.

Veksling mellom varme og kulde er problemet, ikke det at det snør på bilen. Forvarming kan fungere, men det kan være nødvendig med forvarming i over en time eller mer. Helt fånyttes på spontane turer, og vekkasta på de korte.

Problemet er forøvrig at glasset fryser fast nede i døra, ikke oppe i lista over glasset.
Har selv Model S. Har tatt silikonspray i overgangen mellom glass og nedre karm, samt på alle pakninger på døråpninger. Ikke biltema-spray, men CRC https://www.tools.no/produkter/industri--og-byggkjemikalier/smoring/smoremidler-oljer/Siliconspray-LG-CRC-3021543-no

Spylte av bilen i vaskehall forrige helg, mens det var 4- ute, og en kjøretur hjem på ca 3 mil. Parkerer i en åpen carport. Ingen frosne vinduer eller dørpakninger. Ei heller knirk, som mange opplever med disse "billigsprayene".

Ellers, forvarming må man selvsagt benytte seg av ved mulighet. 10min holder ofte, mens man bør få til 20-30min på de kaldeste dagene.

Snør det kraftig så må man, som på alle andre biler, koste av snøen.

EDIT:
Har også en BMW i3 som jeg kjøpte ny i 2014, og har på disse årene ikke hatt særlig utfordringer med vinduene. Samme prosedyre som beskrevet over, bortsett fra at jeg ikke har rørt pakningene (da BMW er følsomme for hva man har på) utover å vaske de rene to-tre ganger i året.

Enig her! Er mye tull å vas om detta med håndtak og vinduer som fryser fast. Har med vård og planering at gjøre. Rene lister og vinduer, lister som er forbehandla og GODT med forvarming når det trengs. Ikke lunken temp el kort tid altså ;)

Kjørt tms i 2 vintrer og aldrig hatt problemer, bilen står uten garasje/port 365dager/år. Aldrig hatt problemer. De få dagerne det varet ekstremt med isbilding el underkjølt regn, 4 dager på 2 vintrer? Funker med en brødpose som er fylt opp med lunka vann før man prøver noe som helst. Smelter bort alt som kunde lagd problemer, tok meg sikkert 2 min lenger en vanligt ;D

Selvsagt er det noen som bor ved kysten el har mer slitsamt klima enn noen andre har. Da hade jeg nog vurdert garasje el annen bil ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Luftventil

Sitat fra: Verius på onsdag 19. desember 2018, klokken 08:35

- Bilen blir stående utendørs uten garasje , hvordan er erfaringene til folk angående å ha S og X stående ute på tunet med tanke på vær og vind (regn/lekasjer) , kulde etc. ?

Null problem. Vår står ofte utendørs på fjellet vinterstid. Om det er ekstra kaldt er det deilig å forvarme. Angående service er min erfaring at man alltid får lånebil om Tesla må ha bilen over noen dager.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

offpist

Dette med vinduer som fryser igjen ser ut til å være et reelt problem fra det jeg ser på facebook gruppen "Tesla Model 3" som hovedsakelig har USA brukere som deler erfaringer.

På bildet her kan man også se hva som skjer når man lukker igjen døren med fossen rute, stygt hakk i den chrome listen ved taket.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA