Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikk og bruk på ladeplassen

Startet av sylwester, tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:42

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 26. desember 2018, klokken 10:09
Hovedproblemet med slike reservasjonsløsninger er vel at til slutt er det alle som må reserverer seg, og da er du like langt. Skal jeg reservere en ladetid som starter 45 minutter etter at jeg kommer frem til plassen?

Det blir spennende å se. Det burde greit kunne gjøre å bruke en app til å "stille seg i kø", og reservasjonen starter når din kønummerplass kommer, frem til du begynner å lade. Med noen minutter gratis slik at den som avsluttet ladingen kan kjøre vekk. Køsystemet for alle laderene på en plass, ikke pr lader :P

Nei, jeg tviler på CircleK sin fungerer slik.

Det er fint at folk har opplevd ordenede former når de køer. Jeg sto å ladet på Nebbenes (Fortum laderen der), og så på køen til Teslaladerene. De fleste køet fint og ventet på tur, men det kom av og til noen som på død og liv skulle køe fra "en annen side", heller stille seg å vente "der borte" i håp om å fortere komme seg frem til en lader. Vi klarer ikke bygge oss unna kø, og vi kan ikke forvente at folk oppfører seg, det klarer de ikke engang i butikkkøer som vi har hatt i all evighet. I mange butikker har kølapper vist seg å være det som fungerer best...

automat

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 26. desember 2018, klokken 10:09
Sitat fra: automat på onsdag 26. desember 2018, klokken 09:56
Når det gjelder reservasjon av ladeplass, så er det flere punkter som kan være problematiske:
Så lenge man har en kommersiell innfallsvinkel til dette (det vil si at du skal tjene penger på salg av strøm, og ikke bare hjelpe egne kunder, som Tesla), så er dette uproblematisk.

Den kommersielle innfallsvinkelen til Cirkle K er vel at kundene skal legge igjen mest mulig penger i butikken, når man allikevel fyller drivstoff. Drivstoffet i seg selv er det lav avanse på. Ser ikke at avansen kan bli så veldig mye bedre for strøm.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Limodriver

Fredag kveld var jeg innom Circle K på Sekkelsten for å hurtiglade. Da jeg ankommer står det to biler og lader. Det er imidlertid ingen ved bilene.

Det står skilt om at de prøver ut nye hurtigladere og det er derfor gratis å lade, RFID brikke må hentes inne på stasjonen. Etter noen minutter får den ene bilen ladefeil. Jeg går inn til sitteområdet på stasjonen og spør om det er noen der som har den bilen. De gir seg til kjenne går ut og ordner ladingen og lader noen få minutter til ca 80%

Jeg starter ladingen på min bil og det kommer etterkvart flere som står i kø. Jeg fortellerhvor lenge det vil ta å lade til 80% og at jeg må ha 80% for å nå frem til destinasjonen.

Vedkommende spør om jeg har sett noe til eieren av den andre bilen en Tesla model X (surprise....). Bilen har stått i 90 minutter. Vi er enige om at det er greit å gå inn til betjeningen og spørre om ladingen kan avbrytes da det er andre som har behov for å lade. Betjeningen skriver en lapp som legges på frontruten og ladingen avsluttes. Ikke lenge etter kommer det en illsint Teslaeier. Han lurer på om det er jeg som har stoppet ladingen, jeg bekrefter at det ikke er meg, men at jeg også ville gjort det da det er både hensynsløst og frekt å gjøre slik han gjør. Like sint fortsetter han med at det er uhøflig å avslutte ladingen da han vil ha fulladet batteri. Dersom vi mener det er feil får vi lade midt på natten da det ikke er andre som lader. Både jeg og han som avsluttet ladingen er like enige om at det er Teslaeieren som ikke forstår ladeskikk og at vi hadde behov for å lade for å komme frem til destinasjonen. Teslaeieren forteller at han kom fra Trondheim og skulle til Stavanger, men hadde dratt til Askim mens bilen ladet og ventet på at den skulle fylles. Da vi sa at han vel kunne benytte Tesla sine ladere fikk vi vite at det var vårt problem om vi hadde et problem med Tesla. Ja, jeg liker ikke Tesla(r......) slik som denne personen. Han opplyste at han var en sindig person, men ag det var mange andre som ikke var det dersom vi stoppet andre som lader. Underforstått at vi burde fått juling.

Det eneste kortet han ikke trakk var rasismekortet.....

Kjære elbileier som oppfører seg slik som denne Teslaeieren.

Dersom du ikke forstår det vil slik adferd trolig medføre at prisen for å hurtiglade vil stige dramatisk i forhold til hvor mye strøm som er på batteriet. Videre håper jeg du kommer ut for noen som blir utsatt for deg og din ladepraksis som ikke er sindige. Slike som deg bør holde deg langt unna hurtigladere og er bare med på å forsterke oppfatningen av Teslaeiere som allerede har et negativt omdømme. Dere blir ikke tøffe fordi dere har klart å lånefinansiere en bil med rask akselerasjon og oppfører dere som dere eier hele verden. Mye lån eller leasing gjør dere ikke til konger.

z4rd

#18
Kjip og unødvendig hendelse. De fleste her kan vel enes om at det ikke er god ladeskikk. Men du er ikke spes bedre i dine karakteristikker om andre Teslaeiere. For øvrig, meget nyttig informasjon angående mangel av å dra rasismekortet. Blir litt catch-22... :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Espen Hugaas Andersen

Høres ut som han hadde behov for fullt batteri. Da blir det feil å plugge ut bilen hans.

90 minutter er lenge, men det kan ta inntil 150 minutter å lade en Tesla med 100 kWh batteri fra 0% til 100%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. februar 2019, klokken 15:01
Høres ut som han hadde behov for fullt batteri. Da blir det feil å plugge ut bilen hans.

90 minutter er lenge, men det kan ta inntil 150 minutter å lade en Tesla med 100 kWh batteri fra 0% til 100%.

Han kom fra Trondheim, skulle til Stavanger og var stoppet i Askim. Hvordan i alle dager trenger han fullt batteri? Har alle SuperChargerene til Tesla på veien blitt skrudd av eller?

OhmPaPa

Sitat fra: Limodriver på søndag 17. februar 2019, klokken 14:49
Det eneste kortet han ikke trakk var rasismekortet.....

Så hvorfor snakker du da dritt om Tesla-eiere generelt? Det er jo like teit som å være rasistisk.

Amatøren

#22
Sitat fra: Løve på søndag 17. februar 2019, klokken 15:04
Har alle SuperChargerene til Tesla på veien blitt skrudd av eller?

Er ikke sikkert at han har gratis superlading på Tesla sine SuC.

Han er vel som alle andre: Vil ha det som er gratis.

Når det er gratis har jo han like stor rett som alle andre. Enten det er Leaf, e-up!, g-Golf, Ampera-e eller Tesla....

Slik er folk......
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

z4rd

#23
Kanskje han har X60D. Hvem vet, hvilken rolle spiller det? Kanskje han skulle kjøre en melkerute uten tilgang på SuC? Mulig han skulle overnatte et sted uten tilgang på lader? Og som det allerede er påpekt, han ville ha mest mulig strøm siden det var gratis. Hva annet kan man forvente, hvis det ikke er lagt opp til et regime som regulerer det?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Magnus Hansen

Å plugge ut noen som fortsatt lader kan jeg ikke fatte og begripe er god ladeskikk.

Carl Anton Stenling

Det er ikke god ladeskikk å fullade på hurtiglader. Som et minimum kan man forvente at bilen flyttes når ladehastigheten har blitt så lav at den tilsvarer det man oppnår på AC-lading.

Minner litt om en fersk e-Golf-eier som jeg opplevde på en plass med ladekø. Han satt inne på McDonalds og bilen var fulladet. Jeg spurte pent om han kunne flytte bilen og han svarte at han skulle komme ut om ikke så veldig lenge.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Limodriver

Når det gjelder enkelte bilmerkeeiers adferd er det ikke bare meg som har denne oppfatningen. Se hva slags biler som parkerer på ladeplasser uten å lade osv. Adferd kommuniserer holdninger. Det er ikke helt uten grunn at denne oppfatningenhar festet seg og det har infenting med misunnelse å gjøre.

Når det gjelder fullt batteri på hurtiglader kl 23 om kvelden tør jeg påstå at en bør stille seg spørsmålet hvordan en vil møtes av andre. Jeg kan ikke forstå at noen mener det er greit å oppta en av to hurtigladere i lang tid (opp mot en time ekstra) når en allerede har ladet i 90 minutter fordi en har lyst på fullt batteri. Det er lite trolig at vedkommende som hevdet å komme fra Trondheim via Askim og skal til Stavanger skal kjøre videre med en gang. Da lader en over natten fra vanlig stikkontakt.

Se heller saken i et større perspektiv vedrørende elbiler som en funksjonell erstatning til fossilbil. Dersom en kommer etter slike som nettopp har startet lading og skal fylle batteriet i et par timer og en trenger litt påfyll for å komme hjem. Etter en slik økt en søndagskveld på vei hjem fra hytta tar jeg fossilbilen neste gang. Hurtigladere er et begrenset gode. Det er førstemann til mølla, men innenfor rimelighetens grenser. Det er ikke akseptabelt å ødelegge for andre bare for å oppnå en liten marginal egennytte. Med firmabiler der arbeidsgiver betaler hurtiglading vil dette kunne bli et økende problem. En kjører til nærmeste hurtiglader og setter fra seg bilen, forlater den og kommer tilbake først når bilen er fulladet.

Tidligere var det en gylden regel i krisesituasjoner at kvinner og barn skulle ha forrang til redning foran menn. Det skulle være interessant å se hvordan slikt ville fungere i dag med slike holdninger til noe så banalt som mest strøm på mitt batteri uansett hvor vanskelig jeg gjør andre sin situasjon.

Limodriver

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 17. februar 2019, klokken 15:44
Det er ikke god ladeskikk å fullade på hurtiglader. Som et minimum kan man forvente at bilen flyttes når ladehastigheten har blitt så lav at den tilsvarer det man oppnår på AC-lading.

Minner litt om en fersk e-Golf-eier som jeg opplevde på en plass med ladekø. Han satt inne på McDonalds og bilen var fulladet. Jeg spurte pent om han kunne flytte bilen og han svarte at han skulle komme ut om ikke så veldig lenge.

Jeg kan ikke være mer enig.

turfsurf

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 17. februar 2019, klokken 15:44
Det er ikke god ladeskikk å fullade på hurtiglader. Som et minimum kan man forvente at bilen flyttes når ladehastigheten har blitt så lav at den tilsvarer det man oppnår på AC-lading.
Her var vel hurtiglading gratis. Mange Tesla har 11kW på AC, og lader med mere enn det til høyt på nitti tallet. Å avbryte andres lading uten å vite hva den personen trenger av lading er selvtekt, i beste fall uforskammet, og strengt tatt på grensen til ulovlig (andres eiendom). Ja, det er kjedelig å stå i kø, men å sette din egen tid foran andres uten å vite mere om saken er egoistisk og uforskammet. Jeg hadde klikket i vinkel om noen uten videre hadde plugget meg ut mens jeg ladet. Er bilen ferdigladet er saken helt annerledes. Ellers får du pent vente, og så får man heller spørre om årsak når vedkommende dukker opp, og så evt benytte anledningen til litt voksenopplæring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Limodriver på søndag 17. februar 2019, klokken 15:57
Når det gjelder enkelte bilmerkeeiers adferd er det ikke bare meg som har denne oppfatningen. Se hva slags biler som parkerer på ladeplasser uten å lade osv. Adferd kommuniserer holdninger. Det er ikke helt uten grunn at denne oppfatningenhar festet seg og det har infenting med misunnelse å gjøre.
Det som det ikke er tvil om er at du er utrolig forutinntatt. Snevert og veldig usympatisk. Selv opplever jeg typisk nr 2 biler som eGolf, leaf og tidligere trillingene som de som oftest tok opp ladeplasser uten å lade. Men uten statistikk som grunnlag blir bare dette tull, og reflekterer tilbake på deg at du har gjort deg om en mening om Teslaeiere og forfekter den uten noe grunnlag. Uansett tåpelig å generalisere på denne måten.

Jeg har hurtigladet mye både med Tesla og i3, og møter både sympatiske og usympatiske personer i begge leire. Men de fleste som utviser dårlig ladeskikk gjør det grunnet mangel på kunnskap.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA