Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk

Startet av sinhal, mandag 17. desember 2018, klokken 16:03

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: sinhal på mandag 17. desember 2018, klokken 20:56

OK :) Kan jeg da bare endre på bestillingen min uten at det går utover leveringstiden? Nå som jeg først har bestilt kan ikke bilen komme fort nok :)


Du kan ikke ENDRE fra sommerdekkene til vinterdekk, men du kan legge til vinterdekk.

Ingen bilmerker i Norge leveres kun med vinterdekk. Da må du betale ekstra.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

hgs

Selgeren jeg snakket med på Skøyen for en ukes tid siden sa at Model 3 ville bli tilbudt med Nokian piggfrie vinterdekk, altså tilsvarende hva som har vært mulig på S og X. Den vanlige klypa med salt bør tas her og, men det låter jo rimelig.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Autowinder

Sitat fra: sjefen79 på mandag 17. desember 2018, klokken 20:58
Tempe dekk har allerede flere felg/dekk pakker til TM3 liggende ute på sin nettside:

https://tempedekk.no/tesla-pakketilbud

Her er det bare å bestille   :+1:

Om ikke Tesla tas ansvar for feil grunnet uoriginale felger, vil jeg i alle fall ikke forholde meg til dekkforhandler i Trøndelag i en slik situasjon.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

HCO

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 18. desember 2018, klokken 08:12
Om ikke Tesla tas ansvar for feil grunnet uoriginale felger, vil jeg i alle fall ikke forholde meg til dekkforhandler i Trøndelag i en slik situasjon.
Er dette et faktisk problem? Jeg planlegger egentlig å kjøpe uoriginale vinterhjul fra min favoritt-dekkpusher. Både for å spare noen kroner og for å kunne velge de dekkene jeg vil.

Tesla har en ganske tynn sak, juridisk sett, om de nekter garantisaker på grunnlag av uoriginale felger.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Magnus Hansen

Vet ikke om det var avstand som var problemstillingen, men alt av dekkpushere vil jo tilby dekk og felger. Foreløpig er det naturlig nok dårlig utvalg

ToWalkOrDrive

På de tidlige Model S var det jo en del utfordringer med dekk-slitasje, forstillingsspørsmål osv, og når alt er kjøpt hos Tesla er det litt lettere å plassere ansvaret. Regner med en blir kontaktet når en nærmer seg levering angående dekk.

På Performance-utgaven får en i hvert fall bra dekk, selv om de har for liten profil i forhold til det jeg ville valgt. Michelin Pilot Sport 4S, 235/35/20  heter de.   https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-20_-sport-wheel-and-tire-package.html


Tesla Model Y                         2021-

emurof

Så hvordan løses det hvis bilen kommer med sommerdekk og man ønsker å kjøpe litt rimeligere vinterdekk fra andre enn Tesla?

GOS

Sitat fra: emurof på tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:49
Så hvordan løses det hvis bilen kommer med sommerdekk og man ønsker å kjøpe litt rimeligere vinterdekk fra andre enn Tesla?

Da må du kjøre til dekksjappa på sommerdekk, eller du må ha med deg vinterdekkene og legge om selv på parkeringsplassen til Tesla. Tesla gjør det ikke for deg. (Det gjør heller ikke andre forhandlere når du kjøper ny bil hos dem)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: GOS på tirsdag 18. desember 2018, klokken 22:02
Sitat fra: emurof på tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:49
Så hvordan løses det hvis bilen kommer med sommerdekk og man ønsker å kjøpe litt rimeligere vinterdekk fra andre enn Tesla?

Da må du kjøre til dekksjappa på sommerdekk, eller du må ha med deg vinterdekkene og legge om selv på parkeringsplassen til Tesla. Tesla gjør det ikke for deg. (Det gjør heller ikke andre forhandlere når du kjøper ny bil hos dem)

Hva mener du? ...at andre forhandlere ikke vil skifte hjul på bilen din?... det tror jeg, forutsatt at du betaler for det selvfølgelig. Dersom du kjøper vinterhjul sammen med bilen, tror jeg de fleste forhandlere pleier å levere med vinterhjul om vinteren.

Når det gjelder Tesla, håper jeg at de leverer bilene på vinterhjul når utlevering er på vinteren, forutsatt at man bestiller vinterhjul av Tesla. Nødløsningen dersom det er vinterføre, blir i så fall å ta med hurtigkjetting og kjøre til nærmeste dekkverksted, eller skifte selv på parkeringsplassen utenfor.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

HCO

Sitat fra: GOS på tirsdag 18. desember 2018, klokken 22:02
Tesla gjør det ikke for deg. (Det gjør heller ikke andre forhandlere når du kjøper ny bil hos dem)

Eeh, jo det gjør de. Har opplevd det begge gangene jeg har kjøpt eller leaset ny bil på vinteren. Medbrakte komplette hjul. Ingen spørsmål, ingen kostnad.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

indianrunner70

Jeg har kjøpt ny bil to ganger på vinteren, for begge (Outlander og Leaf) har forhandlerene lagt på vinterdekk og plassert sommerdekkene bak i bil...intet problem for Tesla heller anter jeg.

Autowinder

Joda, for den stive prisen for originalvare på NOK 18.000,- pluss, gjør de nok det. Men vil vi ha de hjulene til 18.000,-......?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

GOS

Sitat fra: Handyman på tirsdag 18. desember 2018, klokken 22:40
Hva mener du? ...at andre forhandlere ikke vil skifte hjul på bilen din?... det tror jeg, forutsatt at du betaler for det selvfølgelig. Dersom du kjøper vinterhjul sammen med bilen, tror jeg de fleste forhandlere pleier å levere med vinterhjul om vinteren.

Når det gjelder Tesla, håper jeg at de leverer bilene på vinterhjul når utlevering er på vinteren, forutsatt at man bestiller vinterhjul av Tesla. Nødløsningen dersom det er vinterføre, blir i så fall å ta med hurtigkjetting og kjøre til nærmeste dekkverksted, eller skifte selv på parkeringsplassen utenfor.

Du må lese hva det var jeg svarte på, som du selv også har kopiert i ditt innlegg. Poenget til spørsmålsstiller var hva som skjer dersom han/hun IKKE kjøper vinterdekk hos Tesla. Om du kjøper vinterdekk hos Tesla så legger de selvfølgelig på vinterdekkene om du ønsker det Om du bare bestiller ETT sett (de som følger med bilen) hos Tesla så får du IKKE vinterdekk. Det gør du heller ikke hos andre leverandører.

Om du kjøper en ny Audi og IKKE bestiller vinterdekk der i tillegg til det dekksettet som følger med bilen, så får du også der levert bilen med sommerdekk. Ingen bytter ut sommerdekkene som kommer fra fabrikken il vinterdekk fordi bilen leveres ut om vinteren.

Det er veldig få nybilselgere ved utlevering av ny bil som ønsker å legge på nye felger/dekk som du har kjøpt en annen plass, selv om du betaler dem for det. De som har prøvd hos Tesla tidligere har fått nei.


Det enkleste er å kjøpe hos Tesla så er en kvitt problemet.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 18. desember 2018, klokken 23:14
Jeg har kjøpt ny bil to ganger på vinteren, for begge (Outlander og Leaf) har forhandlerene lagt på vinterdekk og plassert sommerdekkene bak i bil...intet problem for Tesla heller anter jeg.

Tesla har nektet tidligere år  i slike tilfeller. Tror ikke kapasiteten/viljen deres er blitt så mye bedre, men en får jo bare spør dem/forsøke, så ser en jo det.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

chargedup

Tesla bytter ikke om fra sommer til vinterhjul dersom du ikke har kjøpt vinterhjul av Tesla (Møller og Bavaria gjør heller ikke dette). Var med og hentet en model x i forrige uke og da brukte vi https://mobildekk.no/ til å skifte om dekkene fra sommerdekk til vinterdekk på samme felg. De er visstnok anbefalt av Tesla og tar 1350 for å altså ta av sommerhjul, ta av sommerdekkene fra felg, montere og avbalansere vinterdekk på felg og montere vinterhjul på bil.
På Nokian R2/3 var prisforskjellen relativt liten på model X fra rimeligste dekkforhandler vs tesla, men dersom man kjøper fra annet kjent merke fra rimeligste dekkforhandler kan man spare noen kroner.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA