Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken skal man velge? 200 tusen

Startet av Stianhel, mandag 17. desember 2018, klokken 13:43

« forrige - neste »

Stianhel

Takk for mange gode svar. Ioniq går igjen, jeg har vært å prøvd den. Imponerte! Må opp en del i pris, men det er veldig opp til vurdering nå.

Zimon

Ioniq er helt klart verdt det å øke budsjettet etter min mening, ble min første elbil og ikke angret ett sekund på valget og har ca 14km på telleren nå. God å kjøre på vinterføre er den også + blir varm på 123. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Balaklava

Den er god å kjøre, komfortabel osv. Men 50/50, dvs perfekt vektfordeling gjør den lett på nesa som forhjulsdrevet bil, så noen bakkeklatrer er den ikke.

Hadde vært genialt om den var bakhjulsdrevet ;-)

Kårepåsporet

Sitat fra: Sutalaus på fredag 28. desember 2018, klokken 09:33
Den er god å kjøre, komfortabel osv. Men 50/50, dvs perfekt vektfordeling gjør den lett på nesa som forhjulsdrevet bil, så noen bakkeklatrer er den ikke.

Hadde vært genialt om den var bakhjulsdrevet ;-)

Hvordan tror du bilen ville vært å kjøre med en vektfordeling på 60/40?
Jeg tror bilen hadde blitt rævva ved aktiv kjøring.
Og hvilken vektfordeling har andre elbiler? Har du sjekket feks e-Golf?

Greia med Ioniq er at det er en elbil, og den gir «alt» når en tråkker inn gasspedalen, fossilbiler med automatgear er heller ikke kjent for å være gode på glatta, men jeg synes elbil er bedre, da en kan regulere silkemykt fra start, det kan en ikke i samme grad med automatgear.

Stianhel

Har noen lest eller hørt noe om Ioniq kommer med noen oppgraderinger i nærmeste fremtid? Batteri/utseende?

Zimon

Hyundai jobber nok med en facelift, mener å huske at det er på en måte bekreftet. Men hva som ligger i facelift er det kun Hyundai som vet, også nå. Men min magefølelse er litt større batteri, takler høyere ladehastighet og mer autonom kjøring.  Er video av konsept Ioniq som er autonom, video finner man på youtube. Men merk at dette er bare testbil internt i Hyundai, de tester, lærer og utvikler før de føler seg klare for lansering.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Panduck


Stianhel


Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Stianhel

Se der ja, hmm. Begynner det da å bli for sent å kjøpe ny Ioniq? En får jo en noe brukt E-golf 300 til ca samme pris..

Zimon

Ser ingen grunn til å vente med å bestille en Ioniq nå og få dagens versjon om denne dekker dine primære behov med rekkevidde,plass, komfor, utstyr, ladehastighet, pris etc.

e-Golfen er også en god bil, men den er dyrere enn Ioniq. Begge er ganske like på rekkevidde etc, så er litt smak og behag. e-Golfen har nok noe mer "kvalitet" på interiør som mange har kommentert, men synes at Ioniqen både ser og føles bra ut, jeg har ikke noe å utsette på den. Så om du går for brukt e-Golf eller ny Ioniq(evt brukt) er opp til deg. Ta en prøvetur med de du ikke har testet enda (Ioniq har du prøvd skjønte jeg) og sammenligne de opp mot hverandre med tanke på inntrykk + spesifikasjoner + behov etc.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Kårepåsporet

Ioniq med lenger rekkevidde blir dyrere, dagens Ioniq er vel muligens den beste bilen en får per i dag mtp pris, rekkevidde, størrelse, leveringstid.
Men klarer en seg ikke med 15-20 mil på det korteste er det feil bil. Jeg har vel hurtigladet 5-10 ganger ila nær to år, med unntak i påsken i år, da vi hadde med elbil til fjells, da hurtigladet vi hver dag, stort sett når vi var innom butikken.....

Amatøren

#27
Kan man vente og ikke trenger stor bil så blir nye Skoda Citigo E et flott og billig alternativ. Folk spår nypris under 200.000,- kroner.

Rekkevidden blir vel omtrent som dagens e-Golf som er på ca 230 km WLTP.

Har e-up! og det er en utrolig morsom bil å kjøre. 

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Stianhel

#28
Sant som sies her. Prisen går vel gjerne også opp når ny batteripakke kommer. Nybilgaranti tas også med i betraktningen mtp. Bilkjøpet. Tenker jeg skal prøvekjøre en leaf. Rapidgate er en ting, men jeg kommer ikke til å ha behov for å hurtiglade noe særlig.
Prismessig er de to bilene relativt like. N-connecta Leaf eller topputstyrt Ioniq.

Apache

Ny oppgradert Ioniq? Da må du smøre deg med en god posisjon tålmodighet trur jeg. Den ventelista der vil bli lang på en så god bil som har holdt seg så lenge mot andre biler med bare 27kw batteri pakke som den har nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA