Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Functions on demand

Startet av snowman, søndag 16. desember 2018, klokken 15:03

« forrige - neste »

snowman

Ren tråd om hva som finnes av info på dette.
Tenker da, hva er bekreftet osv.
Alt av sensorer som må være på plass for å kunne handle funskjoner i fremtiden.
Utover speil med kamera, så tror jeg de fleste sensorer er på plass.
Usikker på om "nightvision" krever hardware i oppstart, eller om dette er i fronten av alle bilene ut fra fabrikken.

Ting jeg er ganske sikker på at kommer:
Lane assist
Trafikkskiltgjennkjenning
Automatisk lysstyring
Parkeringsassistent
Led matrix
Nødservice
Økt effekt
Økt topphastighet
Flere apper, ala musikktjenester osv.

Noen som har info om minimumsutstyr, mer som kommer osv så fyll på.
Under er info fra en Audi side.
Feiler Audi på dette, så tror jeg mange blir skuffet.

https://www.e-tron.audi/en/well-connected-audi-connect-and-assist-systems-10678

New offering: flexible booking of additional features
The Audi e-tron will be the first model from the brand with the four rings to offer its customers scope for adding certain functions in the areas of light, driver assistance systems and infotainment – on demand and at any time. This will be possible from mid-2019 onwards. Even after they have taken delivery of it, the customer can now continually customize it to their individual requirements. Every function can be obtained for varying periods – monthly, annually or permanently. Functions are booked either conveniently via the car's MMI system, the myAudi app or the myAudi service portal, and paid for easily and securely via AudiPay.

In the lighting package, customers can upgrade the LED headlights to Matrix LED headlights with intelligent high-beam control. The package also includes other functions such as dynamic turn signals, daytime running lights with e-tron signature, and lighting scenarios that are activated when the SUV is opened and closed. Under assistance systems, there is initially park assist as an add-on option. The infotainment package comprises DAB+ digital radio and the Audi smartphone interface.

Lappsokk

MÅ ha ladeport på begge sider for å være kompatibel med kommende ladeboks som gir mulighet for 22kw lading hjemme. Dette er ikke på noen av intromodellene. Tipper mange ikke har fått med seg denne infoen og angrer i ettertid der.
Vil faktisk tørre å påstå at intromodellene er veldig dårlige kjøp kontra egenspec. Man skal være bra desperat etter å være først ute for å velge en av de alternativene.

trd-73

Har du fått bekreftet at 22kW lading kan etterinstalleres om en velger ladeport på  begge sider?

Lappsokk

Ja prata face to face med selger som sa dette idag. Alt lå klart i bilen med 2 porter, men ladeboksen som gir 22kw kommer en gang i 2019...om ikke så blir det vel 2020 men som sagt bilen var da klar for det.

trd-73

Takk for opplysningen. Har det noen hensikt med dobbeltlader om en bare har 220V hjemme?

Lappsokk

Det sies at med 32a så skal du allikevel da få 22kw med den nye connect ladeboksen, men sjekk opp alt når ting er bestillbart for en 100% verifisering.

Griffel

#6
Sitat fra: Lappsokk på mandag 17. desember 2018, klokken 18:25
Det sies at med 32a så skal du allikevel da få 22kw med den nye connect ladeboksen, men sjekk opp alt når ting er bestillbart for en 100% verifisering.
På 230V IT anlegg kan ikke dette stemme. Men du kan lade med 32A. = 7 kW. Dersom Audi har samme system som VW ny Golf,  kan du lade med 2x16A på en 32A 3 fase ladeboks, av et hvilket som helst fabrikat. Samme effekt, men lettere å fordele last på flere faser = mindre skjevbelastning. I såfall trenger du ikke 22kW opsjonen.


Lading med 2x32A i et 230V nett er helt uaktuelt hjemme.

Hvorfor skulle det være nødvendig med ladeport på begge sider for å kunne lade med 22kW er heller ikke til å forstå.

Lade med 22kW i et 400V TN anlegg kan gjøres fra en hvilken som helst 32A 3 fase ladeboks om bilen er utstyret med en 22kW lader.
Audi connect har noen funksjoner for styring av strøm for tilpassning til strømpris/solceller osv for å lade når strømmen er rimligst, slike funksjoner er ikke i en hvilken som helst ladestasjon med finnes også i enkelte andre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Lappsokk på mandag 17. desember 2018, klokken 16:43
MÅ ha ladeport på begge sider for å være kompatibel med kommende ladeboks som gir mulighet for 22kw lading hjemme. Dette er ikke på noen av intromodellene. Tipper mange ikke har fått med seg denne infoen og angrer i ettertid der.
Minner om at behovet for rask lading hjemme sjelden er stor.

Stort batteri redusere behovet for rask lading.
Det er ikke størrelsen på batteriet som skaper behov for rask lading, men hvor langt du kjører mellom hver gang du kan lade.

Selv 3,6kW en 10 timers natt gir deg strøm til 18 mil neste dag.

På langtur her en derimot god glede av rask lading, men da er lader i bil uten betydning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Orbit

#8
Sitat fra: Griffel på mandag 17. desember 2018, klokken 18:40
Hvorfor skulle det være nødvendig med ladeport på begge sider for å kunne lade med 22kW er heller ikke til å forstå.

Spekulasjon: Høyre ladeport krever mer ledningsnett, og dette inkluderer også forberedelse for å koble på den andre laderen (det er 2x identiske 11kW-ladere for å få 22kW). Uten dette ledningsnettet på plass, kan det være en såpass stor operasjon å bygge ut med ekstra lader i ettertid at de sier dette ikke går (selv om alt er mulig for den som vil demontere mye av fronten). [/Spekulasjon]

Min selger har ikke kunnet si noe om det er mulig i ettertid å oppgradere eller ikke til 22kW.

22kW blir først og fremst en backup ved kø/defekt på DC-lader, evt mulighet for å lade og varme opp bilen samtidig (da varme tar opp til 10kW alene!).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lappsokk

Som nevnt tidligere, jeg er ikke sikker på noe av dette men bare refererer til hva en Audi selger har sagt til meg. Men skulle ikke forundre meg om denne personen ikke har helt greie på dette selv. Føler at jeg som ikke har vært på kurs har mer greie på ting om bilen en selgeren. Det er akkurat derfor jeg syns det er meget rart at ikke det er i Audi/møller sin interesse og kommunisere ALL informasjon som de vet i klartekst. Og også legge alle kort på border om hva som er problemer de måtte ha.

Kølis

#10
Hei,

Har en e-tron i bestilling, uten Matrix.
Noen som kjenner til Functions on demand priser..?

🚙💨💨

More freedom for customers: functions on demand
With the market introduction of the Audi e-tron, the brand is taking a big step toward digital business as a new business segment. Beginning in mid-2019, customers will be granted the flexibility to book various functions from the fields of lighting, driver assistance, and infotainment as required, even after they have purchased the vehicle. Which functions can be booked and how much they cost is regulated in the individual markets. In terms of vehicle configuration, everything will stay the same for customers. However, for the first time, customers can now also book functions that were not selected during the initial configuration on demand after the vehicle has been delivered to them. Customers can select between various terms in the process. If they want to get to know a function first before committing themselves, they can book a one-time, one-month test phase. Customers can extend the booking even during this phase, either for a further month, a year, or permanently. If the customer decides not to extend the term, the booking expires automatically and without requiring active termination at the end of the term.
Functions are always booked for the particular car, just like during the initial vehicle configuration. When the car is sold, they therefore remain active for the remaining term and can be used by the next owner. The rates for functions on demand are based on the classic price list and are specified for each market. Booking and payment are done via the myAudi app or the shop in the MMI of the Audi e-tron. We attach great importance to secure processing of the transaction. After the booking process has been completed, the Audi IT back-end sends a signed data package to the car via the mobile network. The transmission takes just a few seconds. The function becomes active and can be used the next time the vehicle is started.
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

elektro

Sitat fra: Lappsokk på mandag 17. desember 2018, klokken 16:43
MÅ ha ladeport på begge sider for å være kompatibel med kommende ladeboks som gir mulighet for 22kw lading hjemme. Dette er ikke på noen av intromodellene. Tipper mange ikke har fått med seg denne infoen og angrer i ettertid der.
Vil faktisk tørre å påstå at intromodellene er veldig dårlige kjøp kontra egenspec. Man skal være bra desperat etter å være først ute for å velge en av de alternativene.

Denne skjønte jeg ikke helt. Kult med egenspec, for meg var motivasjonen imidlertid ikke å være først ute, men å få på plass en erstatter for den gamle bilen. Må uansett ta noen valg om ikke budsjettet er ubegrenset, og det er alltid noe å vente på.

Hadde ikke kommet til å bestille 22 kW lader selv om jeg faktisk har 22 kW kontakt i garasjen. Har aldri behov for det. Går greit med ladekontakt bare på den ene siden også, selv om det hadde vært praktisk å ha på begge sider. Hadde valgt lakkerte bremsekalipere før dette.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

I standardutstyrt bil er ladeporten koblet rett på laderen (AX4, #3 på bilde nedenfor). Ladeport på begge sider inkluderer også en fordelingsboks for AC-spenning (SX4, den grønne boksen merket #2 på første bilde nedenfor). Denne har en ledig kontakt for å koble på lader nr to (for 2x 11 kW), og uten dette blir det en større ombygging av ledningsnettet i bilen. Så med dobbel ladeport, er etterutstyrt dobbeltlader en mer overkommelig endring, men sikkert dyr.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Den andre laderen (AX5, men samme boks som AX4) ender opp under frunk'en, men må også tilkobles batteriet, kontrollsignaler samt kjølesløyfen. Det er #10 på nederste bilde her. Så uansett ikke helt plug&play.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Sitat fra: Orbit på torsdag 14. februar 2019, klokken 20:47
Har funnet litt mer fra bilens koblingsskjema ang lading. I standardversjon er ladekontakten koblet rett til laderen. Dersom en velger ekstra ladekontakt også på høyre side, kommer det med en ekstra koblingsboks (SX4, merket med grønt på bildet) som samler kablene fra ladekontaktene, og fordeler dette videre til laderen (på toppen).

Når ekstra lader (for 22kW totalt) blir tilgjengelig, er det allerede en ledig kontakt på SX4 for å koble på denne så den kan tilføres AC fra vilkårlig side. AC-siden ser derfor ut som en 15-min jobb å montere dobbeltlader. Men på DC-siden skal da begge laderne inn på et felles koblingspunkt før batteriet, som ikke er med på dagens biler. Så her kan det muligens være litt mere jobb, inkl bytte av kabler, for å oppgradere lader i etterkant.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kølis

.., Function on demand er nært et «ikke tema» hos Audi forhandlernettet. Tydeligvis vanskelig å gjennomføre pga forskjeller mellom forskjellige land.
Avbestilt SUV til fordel for en SB - bestilte denne gangen med Matrix.
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Superelbilen

Sitat fra: Kølis på søndag 08. desember 2019, klokken 09:57
.., Function on demand er nært et «ikke tema» hos Audi forhandlernettet. Tydeligvis vanskelig å gjennomføre pga forskjeller mellom forskjellige land.
Avbestilt SUV til fordel for en SB - bestilte denne gangen med Matrix.

Hvor mye måtte du ut med i avbestillingsgebyr?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA