Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-Golf til fjells fra Bergen?

Startet av Stikkkontakt, fredag 14. desember 2018, klokken 14:32

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Hva er erfaringene med FL300 fra Bergen og omegn og til Myrkdalen? Går det alltid bra med god margin? Noen som kjører til Maurseth om vinteren?

Roy e-Nordmann

Kjørte tur/retur Voss Bavallen i fjor vinter i ned mot -15 grader uten å lade. Kjørte med ACC i fartsgrenser, normalt kjøreprogram og 22 grader.
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

O.H.

Lurer mye på det samme! Jeg planlegger å dra familien til fjells til Kikut på Geilo i vinterferien...

160 km til Eidfjord (hurtiglader) og 100 km igjen til Kikut.

Hvor mye strøm brukes på å komme seg opp på Hardangervidda tro? Og det er nok kaldt.

geear

Kjenner ikke området, men ville sagt at 160km er helt i grenseland av hva du kan klare, men kjørestil, høydemeter og føre betyr mye. Hadde ikke prøvd med takboks på første turen, for å si det slik. Men finnes det en hurtiglader du kan tanke litt på før 160km, så går det fint.

Jeg har opplevd mindre enn 100km rekkevidde på 190km e-Golf, og 300km har bare 50% mer batterikapasitet selv om de skryter på den 60% mer rekkevidde. Har også truffet folk med e-Golf 300km som har gått tom etter 160km midt på sommeren, på 1000 meters høyde.

Stikkkontakt

Sitat fra: gr på tirsdag 08. januar 2019, klokken 16:23
Kjenner ikke området, men ville sagt at 160km er helt i grenseland av hva du kan klare, men kjørestil, høydemeter og føre betyr mye.

Bergen-Eidfjord er 0 høydemeter. Det er Eidfjord-Kikut som er 1000.

O.H.

Takk for inspill!

Jeg har også regnet litt selv, og de første 160km skal nok gå greit. Der er også en del ladere på veien (feks Voss).

De siste 100km er nok jokeren, men har fått troen på at dette skal gå passe greit.

Har ikke funnet noen god informasjon om hvor mye ekstra det brukes på X høydemeter dog. Noen som har noe info på det?


Stikkkontakt

Sitat fra: O.H. på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:07

Har ikke funnet noen god informasjon om hvor mye ekstra det brukes på X høydemeter dog. Noen som har noe info på det?

4-5kwh i tillegg til forbruket du har pga kjørelengden.

YngveGS

Ikkje for å kuppa tråden, men praktisk spørsmål frå ein som ventar på elbil: Å køyra frå Bergen til Eidfjord på vinterstid med 300FL, må ein ha 100 prosent på batteriet eller vil ein klara det med 80 prosent og? Eg ser på det å måtte stoppa på Voss for å lada for eit nederlag.

Stikkkontakt

Et familiemedlem kjøret 300FL til Myrkdalen i helga. Det er 150 km. Han hadde 40 km igjen ved ankomst. Jeg syns det er bra. Han kjørte i komfortmode og det var fra +4 til -2 på turen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA