Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få bilen til å gå kun på strøm ved start vinterstid

Startet av Renegade, fredag 14. desember 2018, klokken 06:29

« forrige - neste »

Renegade

Hei.
Er det noen som har tips til hvordan jeg kan hindre bilen i å starte motoren når jeg starter bilen på morgenen? Jeg forvarmer alltid bilen 10-20 minutter, klima står på auto. Bilen er en 14 dager gammel 2019 modell.

Jørund

Jeg har 17 mod og svarer ut fra det. Må starte bilen i EV mode. Varme på full guffe mot ruta. Ikke bruk defrostsymbolet, for da starter motoren. Sett luft mot vindu med mode. Bare jeg unngår defrost så starter ikke motoren før det blir 12-15 kuldegrader. Om den står til lading kan den kjøres når det er kaldere.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Renegade


RayBomb

Ja, umiddelbart etter du "starter" bilen, må du trykke EV knappen.
Dette må gjøres kjapt, ellers starter fossil motoren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Jørund

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 25. desember 2018, klokken 16:47
Ja, umiddelbart etter du "starter" bilen, må du trykke EV knappen.
Dette må gjøres kjapt, ellers starter fossil motoren.

Du kan starte direkte i EV-mode. Gjør følgende:
To trykk på «start»-knappen, EV-bryter, og tilslutt «start» og brems samtidig.



Sent from my iPhone using Tapatalk

RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Renegade

Eller et annet triks: hold inne EV knappen når du trykker start (med foten på bremsepedalen).

hELgenen

Sitat fra: Renegade på torsdag 17. januar 2019, klokken 06:59
Eller et annet triks: hold inne EV knappen når du trykker start (med foten på bremsepedalen).

Akkurat dette siste mener jeg ikke fungerer i kaldt vær...

2 x start, så EV knapp - så bremsepedal ned og 1 x start..

Og forutsetningen for at dette skal fungere er at du har skrudd av f.eks setevarme,frontrutevarme osv. FØR du trykker siste gang på start......

Når en først er inne på dette lurer jeg på hvordan 12V batteriet lades opp på vinterstid.
Jeg antar at det lades opp når fossil  motoren starter opp - men dersom en kjører mye på KUN strøm så undrer
jeg litt på hvordan 12V batteriet lades opp. Jeg har også lest at dersom en har aktivert WIFI i bilen vil bilen starte opp lading av 12V batteriet en gang i døgnet gitt at bilen står til lading - dette fordi WIFI drar strøm og bilen må kompensere for dette ved vedlikeholdslading - men dersom en IKKE har aktivert WIFI så vil jo 12V batteriet IKKE bli ladet opp når bilen står til lading...Dette sammen med mye EV kjøring på vinterstid vil jo kunne tappe 12 V batteriet..Alt lys osv..går jo på 12V batteriet...

Synesdet er flere negative snodigheter med denne Outlanderen som gjør at en IKKE får utnyttet ren EV kjøring i det daglige vinterstid - f.eks virker ikke tvangskjøring til EV mode dersom en aktiverer f.eks setevarme,rattvarme og varme i frontrute...mao. den er sensitiv for hva som er aktivert ved start..og fyrer opp motoren dersom det trekkes noe fra 12V batteriet...
Videre fungerer ikke forvarming av bilen dersom en skrur av aircon når bilen parkeres..mao. er aircon slått av
idet bilen stoppes - så vil bilen aldri bli forvarmet...Videre så ser det IKKE ut til at batteriet varmes opp  ifb. forvarming - dette vil da påvirke rekkevidden i EV mode dramatisk på kalde dager...
Må si jeg er litt skuffet over hvordan Mitsubishi har løst noe av det tekniske her - noe kunne faktisk vært fikset
med en software oppgradering - men det er vel lite som tyder på at så vil skje...
Og at de reklamerer med egen EV knapp som i realiteten ofte overstyres automatisk...er jo egentlig en skandale...
Blir litt som å reklamere for ferskt brød i butikken - og så oppdage at det KUN gjelder hverdager i perioden mai-august...

Jørund

Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. januar 2019, klokken 07:37
Sitat
Når en først er inne på dette lurer jeg på hvordan 12V batteriet lades opp på vinterstid.
Jeg antar at det lades opp når fossil  motoren starter opp - men dersom en kjører mye på KUN strøm så undrer
jeg litt på hvordan 12V batteriet lades opp. Jeg har også lest at dersom en har aktivert WIFI i bilen vil bilen starte opp lading av 12V batteriet en gang i døgnet gitt at bilen står til lading - dette fordi WIFI drar strøm og bilen må kompensere for dette ved vedlikeholdslading - men dersom en IKKE har aktivert WIFI så vil jo 12V batteriet IKKE bli ladet opp når bilen står til lading...Dette sammen med mye EV kjøring på vinterstid vil jo kunne tappe 12 V batteriet..Alt lys osv..går jo på 12V batteriet...

12V-batteriet lades så lenge bilen er i "Ready" uansett om den går på bensin eller er i EV-mode. Er en DC-DC-omformer som lader batteriet.

Sitat
Synes det er flere negative snodigheter med denne Outlanderen som gjør at en IKKE får utnyttet ren EV kjøring i det daglige vinterstid - f.eks virker ikke tvangskjøring til EV mode dersom en aktiverer f.eks setevarme,rattvarme og varme i frontrute...mao. den er sensitiv for hva som er aktivert ved start..og fyrer opp motoren dersom det trekkes noe fra 12V batteriet...

Og forutsetningen for at dette skal fungere er at du har skrudd av f.eks setevarme,frontrutevarme osv. FØR du trykker siste gang på start......

Dette stemmer ikke. Så lenge ikke varmeapparatet står på, starter ikke motoren. Mao du kan fint ha på sete-, ratt- og elvindus-varme uten at motoren starter. Merk at det er en grense ved ca -15. Da tvinges den til å gå på bensin.

Sitat
Videre fungerer ikke forvarming av bilen dersom en skrur av aircon når bilen parkeres..mao. er aircon slått av
idet bilen stoppes - så vil bilen aldri bli forvarmet...Videre så ser det IKKE ut til at batteriet varmes opp  ifb. forvarming - dette vil da påvirke rekkevidden i EV mode dramatisk på kalde dager...
Må si jeg er litt skuffet over hvordan Mitsubishi har løst noe av det tekniske her - noe kunne faktisk vært fikset
med en software oppgradering - men det er vel lite som tyder på at så vil skje...
Og at de reklamerer med egen EV knapp som i realiteten ofte overstyres automatisk...er jo egentlig en skandale...

Fra appen mener jeg ikke det spiller noen rolle hva som var innstilt når du parkerte. Det velger du ansett direkte på telefon.

Batteriet har ikke oppvarming. Bare viftekjøling. Software i bilen er jo triste greier. Som du sier kunne mye vært gjort med en liten oppdatering men interessen er tydeligvis ikke tilstede.

Men uavhengig av begrensningene bilen har bruker jeg halvparten i drivstoff i forhold til tidligere. 100% av lokalkjøring foregår på strøm. På langkjøring har jeg rundt samme forbruk som tidligere. Forbruk etter 2 år er på stabile 0.37l/mil.

RayBomb

Jeg har liknende opplevelse. Ren el kjøring fungerer med både setevarmer og rattvarme, men kaldere enn 15 blå går ikke.

Ellers fikk jeg fortalt fra forhandler at bilens 12v batteri blir ladet etter behov kun hvis bilen er tilkoblet lader i 1400 tiden.. Helt sinnsykt,, men sånn har de bestemt det skal være....
Skulle jo blitt ladet etter behov,, uansett hva klokken måtte være, men..

Edit: Retting av retteprogram


Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Jørund

Sitat fra: RayBomb på fredag 18. januar 2019, klokken 10:29
Ellers fikk jeg fortalt fra forhandler at bilens 12v batteri blir ladet etter behov kun hvis bilen er tilkoblet lader i 1400 tiden.. Helt sinnsykt,, men sånn har de bestemt det skal være....
Skulle jo blitt ladet etter behov,, uansett hva klokken måtte være, men..
Sent from my iPhone using Tapatalk

Om bilen ikke blir brukt lader den 12V-batteriet kl 14. Det stemmer. Men selvsagt lader den under vanlig drift. Dette har jeg forsåvidt også testet selv med å måle på batteriet. Når du startet bilen ser du lyset i taket blir sterkere når ladingen settes igang. Dette skjer samtidig med at den går i ready-modus.

leafnor

Hei.
Skulle være fint om bilen kun gikk på rent elektrisk, men det er en teknisk årsak til at man tvinger bensinmotor i gang når det er kaldt. Hybrid må kompromisse på både EL-bilen og ICE-bilens premisser.
At bilen starter motor når det er kaldt er for at vi som eier og en kan si Mitsu som levrandør skal ha et problemfritt bilhold. ICE starter for å få i gang motor som "system". En kan tenke seg senario, -15, kjører på EL til en kommer på aksellerasjonsfeltet på motorveien, og smekker til. Pang, motor opp i 4000 omdr på maks effekt, men motordeler og motorolje holder -15. Ikke godt for motor over hode. Derfor lar de den gå i 1 minutt før motor går kontinuerlig å lader.
Så er det ikke heldig at et batteri på -15 eller noe tappes hardt for energi. Der har Mitsu lagt inne en begrensning for at batteriet skal kunne leve lengre. Rene EL-biler har også strøyping av effektuttak når batteriet er kaldt.
Min oppsummering, teknikken sammen med risikoen Mitsu legger opp til med tanke på bilens levetid og potensialer for problemer under livsløpet setter en grenser. Og de opplever vi som unødvendig start av forbrenningsmotor.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

RayBomb

Sitat fra: Jørund på fredag 18. januar 2019, klokken 10:38
Om bilen ikke blir brukt lader den 12V-batteriet kl 14. Det stemmer. Men selvsagt lader den under vanlig drift. Dette har jeg forsåvidt også testet selv med å måle på batteriet. Når du startet bilen ser du lyset i taket blir sterkere når ladingen settes igang. Dette skjer samtidig med at den går i ready-modus.
Regner med at med "vanlig drift", så snakker du om når den konvensjonelle motoren går, så lades 12v batteriet, og ja, det er jo klar.
Hva jeg ønsker, er at når jeg setter i lade kabelen så sjekker bilen tilstanden til 12v batteriet, og lader om nødvendig, ikke bare klokken 14. Det er sjeldent jeg har ladekabelen koblet i 14 tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

leafnor

I den tekniske treningsmanualen for Outlander PHEV står det hvordan 12V batteriet holdes ladet. Den sjekker aldri 12V batteriet, det har ikke ikke noe med om forbrenningsmotor går eller ikke, derimot holder DC/DC omformer som tranformerer hovedbatteriets spenning på over 300Volt ned til konstant 14V når bilen er i vanlig drift, hurtiglades eller saktelades.
Den ladingen som selger omtaler skjer kl 14 inntreffer bare om bilen ikke har vært ladet, kjørt på 24 timer, men en WIFI kontakt har vært aktiv (Lest status, programmert timer via app etc).
Blir ikke bilen eller wifi brukt på 36 time, slås wifi av for å spare batteriene.

Så, jo, 12V blir ladet når du setter i ladekabel, og lading av 12V har intet med om forbrenningmotor går eller ei, men om bilen er "på".   
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

hELgenen

#14
Nå har flere påpekt at seansen :


  • 2 x start knapp
  • Trykk EV knapp
  • Trykk ned bremsepedal og hold den inne
  • Trykk start

Skal tvinge bilen til å starte i ren EV modus så fremt temperaturen er høyere enn -15......

Vel - jeg kan GARANTERE at dette IKKE fungerer alltid på 2019 modellen
Kommer akkurat inn døra nå. Minus 4 der ute og batteriet er 50%. Gjør seansen som nevnt over for å kjøre
bilen inn i garasjen - 10 meter fra der den stod...
Motoren starter med EN GANG...
Blir forbannet - stopper og gjentar seansen..Motoren starter like forbannet en gang til...

Så jeg er 100% sikker på at det er NOE som trigger motoren annet enn utetemp.
Dette er IKKE første gang det skjer - det skjer med jevne mellomrom. Ofte fungerer den nevnte seansen, men
ikke alltid.

Mao. for 2019 modellen så fungerer altså seansen over ikke alltid...
Jeg TROR bilen startes fordi den ønsker å lade 12V batteriet..
Vår bil har stort sett BARE småkjøring - 5-6 km x 2 hver dag...Så det sier seg selv at 12V batteriet kanskje
tappes noe dersom det ikke lades ifb. lading av bilen...
Jeg har også lest at batteriet lades en gang pr. døgn rundt kl 14.00..
Om bilen må være tilkoblet lading for at dette skal skje, eller om en må ha aktivert WIFI i bilen for at det skal skje
vet jeg ingenting om. Men kl 14 på hverdager står i alle fall vår bil aldri til lading...Så om det er slik at den kun vil lade 12V batteriet kl 14.00 når den event. er tilkoblet lading..vel da lader denne aldri 12V foruten når motoren er i gang...Har også lest at bakgrunnen for 12V ladingen kl 14 skyldes at WIFI tapper batteriet litt hver dag - og må vedlikeholdlades av den grunn. Sett flere youtube snutter på dette...og dette er også en av flere grunner til at vi ikke har aktivert WIFI på vår bil...

Jeg har forsøkt å spørre forhandler om diverse ting rundt vedlikehold av 12V batteri og starte i ren EV mode  - men de gidder ikke svare på et eneste spørsmål.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA