Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lad batteriene fra 12V uttaket.

Startet av JKO, torsdag 13. desember 2018, klokken 10:31

« forrige - neste »

JKO

Jeg har mange Milwaukee batterier til motorsag, som jeg vil lade opp via. min C-Zero.
Sigarettenner kan bare trekke en DC / AC omformer for en lader, 155W.
Hvordan trekker du mer ut av batteriet?

engolf

Koppla direkt på batteripolerna via en avsäkrad ledning som är dimentionerad för strömstyrkan.
Hur mycket effekt vill du egentligen ta från batteriet?

JKO


automat

1 Kw er mye. Spørsmålet er hva DC/DC-konverteren i bilen kan levere. Ikke minst hvis det er snakk om kontinuerlig last
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

engolf

Jag har övervakat batterispänningen i bilen nu den senaste tiden i samband med användning av en dieselbrännare, och la märke till att bilens 12v batteri laddas med två effekter. Den ena när spänningen är ganska låg, då ger bilen 14,6 volt, den andra är när batteriet är fulladdat, då ger bilen 14.4 volt.
Oavsett hade jag inte rekommenderat belasta 12v kretsen med uttag på 1 kw...

elekTrond

Mon tro hva som skjer når 80A "sikringen går" ...
'13 Mjau

TB

Er ønske å lade opp 6-7 batteri samtidig i bilen?

En måte kan være sette inn egnet batteripakke der du kobler batteriene for lading. Da kan du lade dette bufferbatteri sakte opp.

Men, C-Zero/trilling er kanskje ikke riktig bil? Det er 14-16 kWh batteri, der du gjerne vil komme deg hjem igjen.. Begrenset med plasser til batteripakke og utstyr er det også?

Men, det er nok mulig å få til.  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

JKO

Nå har jeg målt strømforbruket til min 2 Milwaukee lader og den er på 300W hver, så totalt sett gir den 600W. Så hvis jeg slår av alt annet strømforbruk på bilen og tar 600W direkte fra batteriet, bør det ikke være noen problemer ?

TB

I følge tidligere innlegg i tråden kan DC/DC-konverter levere 80A. (12 V x 80 A = ca 1000 W)
600 W bør da være mulig, om du slår av alt annet, som lys, vifte, varmetråder osv.

Men, hovedbatteriet i bilen er bare 14-16 kWh - hvor langt har du hjem igjen? Uheldig å bruke opp all strømmen på batteriet ute i skogen? Ladingen tar jo en del tid.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

#10
Under orkanen Sandy brukte man Leaf på denne måten, DC-DC kan levere 1,7 kW og man koblet på inverter som trakk 1000W, cf https://www.google.com/amp/s/www.wired.com/2012/11/sandy-ev-powered-home/amp.
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=13097
Skulle tro det vil være mulig på samme måte i trilling.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

automat

En ukjent faktor er hvor mye DC/DC-konverteren klarer å levere kontinuerlig. Hvor langt under 80A må man legge forbruket på for å være sikker på at den ikke begynner å lukte svidd.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

engolf

Man skulle kunna tro att DC/DC konvertern är konstruerad på samma sätt som en smart batteriladdare, som regelerar strömstyrkan efter behov, och vid kortslutning/överbelastning stängs av.
Man kan också räkna ut hur stor förbrukning man kan uppnå med alla strömförbrukare på som t ex stolsvärmen, hel/halvljuset, kupeviften, radio/cd, elektrisk servo, (bilen måste vara designad att klara av alla dessa samtidigt), så vet man vilken effekt man kan plocka ut utan att överbelasta bilens strömkretsar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA