Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvem får bil først?

Startet av Reflektor, torsdag 13. desember 2018, klokken 00:13

« forrige - neste »

creal

Jeg tror ikke Kina-tollen får betydning. Tesla er på ingen måte desperate etter leveringer av Model 3 til Kina - bestillinger er det mer enn nok av, og vil være det i lang tid fremover. Når de nå først har lovet høy leveringstakt i Europa, vil de ikke kødde med denne planen.

Det vil være mye mer skadelig å kødde til Europaleveransene nå, enn å gå glipp av å smette noen ekstra biler inn i tollvinduet til Kina.

Kvikken

Er det "hemmelig" for alle som ikke har reservasjon hva prisene for M3 er i Norge?

hemi

454 for LR, + 20k i felger, +42k i AP, og +79k på felgene for Perofmrance, 97? ish ellers.

Reflektor

#78
Jeg har, av valgfrie tillegg, lagt til blå farge og autopilot. Da kommer den på 518 320 uten vinterdekk.

Balrog

Utrolig mange sterke adjektiver om Tesla i denne tråden som tidvis holder nivået på VGdebatt.

Du kan "forvente levering i februar/mars". Vi kan vel gå ut fra at dette er oversatt fra "estimated delivery" som betyr noe litt annet enn forventet levering eller garantert levering.

Produksjonssituasjonen er noe helt annet enn det var for Model S og X. Det produseres stabilt i bøtter og spann av Model 3, så Tesla har nå godt statistikkunderlag for å beregne levering. Med S og X var hovedproblemet å få igang produksjonen i det hele tatt. Med M3 er problemet store ordrereserver, ikke mangel på produksjon og tekniske problemer - det later jo til at barnesykdommene er kurert.

Når dette er sagt blir det store volumer av biler som skal ut på kort tid i Norge, med en forholdsvis liten organisasjon, så februar/mars er nok i optimistisk retning. Mange av oss er ikke så optimistiske på utleveringseffektivitet ved store volumer. Men dette har lite og ingenting med hvordan servicecentrene har slitt med kapasitet. Å levere ut en ny bil krever ikke særlig kompetanse eller tilgang på deler. Det jeg tror blir en utfordring igjen er vinterhjul om bilene faktisk leveres ut i februar/mars. Jeg blir veldig overrasket om jeg får bil med vinterhjul i februar.

Tråden handler om hvem som får først.
Tesla har vist at modeller med mye utstyr prioriteres først. Derfor kun LR AWD per i dag. Jeg vil videre tro at Performance+EAP produseres/leveres i første runde, deretter EAP og så modellene som er billigst. Hver av disse batchene fordeles nok i rekkefølge Tesla-ansatte, Tesla-eiere, reserveringstidspunkt. Det blir sikkert i tillegg litt tilpasning ift fargevalg, jeg vil anta at det males en haug med biler i samme farge før neste farge kjøres.

Jeg har godt håp om februar/mars, men jeg vil fraråde alle å selge bilen sin nå med levering i februar. Noe forsinkelse kan det bli, Tesla har ikke garantert levering i februar/mars.

Vil/må man ha bil fort: Bestill Performance+EAP. Money rules.
Vil du ha SR med RWD og stoffseter: Estimer slutten av 2019, selv om du reserverte 31.3.2016, uansett hvor ansatt du er i Tesla og hvor mange Model S og X du har kjøpt og solgt videre. Hengerfeste kan drøye enda lenger om det kommer.

Hva med bare å glede seg til bilen kommer i stedet for å klage over at bilen kanskje kan komme seinere enn estimert? Bilen er fet som faen og verdt å vente på...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

emurof

Sitat fra: Balrog på søndag 16. desember 2018, klokken 03:20
Utrolig mange sterke adjektiver om Tesla i denne tråden som tidvis holder nivået på VGdebatt.

Du kan "forvente levering i februar/mars". Vi kan vel gå ut fra at dette er oversatt fra "estimated delivery" som betyr noe litt annet enn forventet levering eller garantert levering.

Det er forholdsvis sterke ord fordi Tesla kommer med klare løfter som man håper de holder. Hvis de fortsatt bare dikter opp noe så er det ikke akseptabelt. Det har vært mye tålmodighet med Tesla fordi det er mange "early adopters" og entusiaster som har stor forståelse.

Jeg kjenner derimot at min forståelse begynner å forsvinne. Nå må de levere som de lover når de ber meg om å punge ut for en vare.

SitatTesla har ikke garantert levering i februar/mars.

I e-posten er det ingen forbehold: "Hvis du bestiller innen 1. januar kan du forvente levering i februar 2019."

SitatHva med bare å glede seg til bilen kommer i stedet for å klage over at bilen kanskje kan komme seinere enn estimert? Bilen er fet som faen og verdt å vente på...

Fordi det er på tide at Tesla begynner å kommunisere ærlig med kundene sine, og ikke komme med løfter de vet de ikke kan holde.

Amoss

Sitat fra: emurof på søndag 16. desember 2018, klokken 05:03
I e-posten er det ingen forbehold: "Hvis du bestiller innen 1. januar kan du forvente levering i februar 2019."
https://www.naob.no/ordbok/forvente
Sitat
forvente verb
BØYNING forventet, forventet, forventning
UTTALE [fårve´ntə] Uttale-veiledning
ETYMOLOGItrolig fra dansk forvente; jf. svensk förvänta; i denne betydningen jf. engelsk expect; se for-
BETYDNING OG BRUK
INNHOLDSFORTEGNELSE
1 vente
; regne med
; håpe på
EKSEMPEL
    overskuddet ble som forventet

SITATER
    hurtigere end forventet
     (Henrik Ibsen: Samfundets støtter 197 1877)
    hvis De er i live ..., da forventer jeg, De vil mig give besked derom
     (Nini Roll Anker: Huset i Søgaten 1 1923)
    spørsmålet forventes løst i kommende tingperiode
     (Aftenposten 1930/4/3/4)
    det er grunn til å forvente en heving av borteboerstipend
     (Universitas 1969/3/2/4)
    man forventer en tredobling av befolkningen i Lillestrøm fram mot 2050
     (Romerikes Blad 06.05.2015/22)

1.1 litterært
avvente
; vente på
SITAT
    [jeg] vil forvente tidens nærmen
     (Henrik Ibsen: Digte 163 1875)

1.2 refleksivt
forvente seg
vente seg
SITAT
    hva kunne hun forvente seg av dette opptrinnet annet enn å få styrket følelsen av egen mislykkethet?
     (Knut Faldbakken: Alt hva hjertet begjærer 226 1999)

1.3 i adjektivisk presens partisipp, litterært
forventende
spent
; forhåpningsfull
SITAT
    samme stilhed, samme forventende øjne på datteren
     (Bjørnstjerne Bjørnsons fortællinger 447)

1.4 i adjektivisk perfektum partisipp
forventet
påregnet
EKSEMPEL
    forventet levealder

SITATER
    jomfru Eens forventede ankomst forøgede ikke lidt vanskelighederne
     (Jonas Lie: Rutland 21 1880)
    så snakket de om kjemoterapi og forventet livslengde
     (Liv Køltzow: Verden forsvinner 140 1997)

2 i høflig anmodning
kreve
; forlange
SITATER
    ordstyreren forventer, at taleren kalder sine ubesindige ytringer tilbage
     (Henrik Ibsen: En folkefiende 155 1882)
    det [var] forventet at man møtte opp presis og rapporterte hvor man skulle og hvor lenge man ville være borte
     (Torgrim Eggen: Gjeld 52 1992)
    [politikeren] forventer ... en unnskyldning fra amerikanerne [som har overvåket norske borgere]
     (aftenposten.no 19.11.2013)

Ordet "forvente" er ett forbehold i seg selv, og ikke noe løfte/garanti.
Model S 85D

emurof

Jeg vil ikke si at ordet "forvente" er et forbehold i seg selv nei. Når f.eks. en streng forelder sier "nå forventer jeg at du har ryddet rommet ditt før middag, Jensemann" så er ikke det med forbehold. Og uansett er det forkastelig hvis de allerede nå vet at de ikke vil kunne levere til alle i februar. Da har de løyet til kundene, om det er aldri så mye forbehold.

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på søndag 16. desember 2018, klokken 13:38
Jeg vil ikke si at ordet "forvente" er et forbehold i seg selv nei. Når f.eks. en streng forelder sier "nå forventer jeg at du har ryddet rommet ditt før middag, Jensemann" så er ikke det med forbehold. Og uansett er det forkastelig hvis de allerede nå vet at de ikke vil kunne levere til alle i februar. Da har de løyet til kundene, om det er aldri så mye forbehold.

«Forvente» er jo ikke det samme som «garantert», men når de forventer levering i februar så kan man jo ha forståelse for at det sklir over i mars. Men hvis det blir april eller mai så er det jo veldig villedende i forhold til hva den allmenne forståelsen av ordet er.

En annen ting er selvfølgelig at vi er en del som faktisk vil foretrekke å få bilen senere, men det blir jo komplisert å planlegge når man ikke vet om man kan stole på informasjonen fra Tesla

Autowinder

Jeg ser ikke helt poenget med å diskutere gramatikk og semantikk på dette. Jeg tror vi bare får ta bilen når vi får den.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Øyvind.h

Klart Tesla ønsker å levere så raskt som mulig. Om alt går etter planen forventer de tydeligvis å levere i løpet av februar/mars.
Men ting kan gå skeis naturligvis. Hadde de vært sikre ville de skrevet "Vi garanterer/vi lover" eller noe sånt. Det gjør de ikke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

noto

"Du kan forvente" er vel en omskrivning av "vi forventer" å levere osv.

Da er tolkningen mer intuitiv.

Handyman

Sitat fra: emurof på søndag 16. desember 2018, klokken 13:38
Jeg vil ikke si at ordet "forvente" er et forbehold i seg selv nei. Når f.eks. en streng forelder sier "nå forventer jeg at du har ryddet rommet ditt før middag, Jensemann" så er ikke det med forbehold. Og uansett er det forkastelig hvis de allerede nå vet at de ikke vil kunne levere til alle i februar. Da har de løyet til kundene, om det er aldri så mye forbehold.
Hvilken betydning du og foreldrene til "Jensemann" tillegger ordet får være opp til dere, men juridisk er det vesentlig forskjell mellom "forventet levering" og "garantert levering". Jeg antar at Tesla har valgt ordbruken helt bevisst. De vet av erfaring at de må være forsiktige med garantier som gjelder tid ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

S4e

Kan vi ikke heller bare glede oss over at alt tyder på tidligere leveranser og større volumer enn de fleste av oss turte å håpe på?
I hvert fall dumt å bruke energi på å være misfornøyd med Tesla FØR de evt. har en større forsinkelse?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Autowinder

Såså. Ikke ødelegg gleden ved å koke suppe på en spiker  :P
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA