Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvem får bil først?

Startet av Reflektor, torsdag 13. desember 2018, klokken 00:13

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: RuneW på lørdag 15. desember 2018, klokken 00:54
Sitat fra: gr på fredag 14. desember 2018, klokken 22:36
Har ingen tro på at alle som har bestilt får bil i februar, men i min bestilling (lagt inn 5. des) står det februar/mars, ikke bare februar.

Hvor i bestillingen står dette? I mailen fra Tesla eller et sted på mytesla? Jeg bestilte for en uke siden og har ikke fått noen mail og ikke ser jeg noe om det på mytesla heller...
Da jeg bestilte stod det februar/mars nederst på skjermen ved prisen mm. I eposten med invitasjonen til å konfigurere stod det at alle som bestiller innen 1. januar vil få bilen levert i februar.
Når jeg til slutt får bilen blir uansett spennende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

For å si enda litt om hva Tesla har lovet, så er det START av levering i februar og alle som bestiller før 1. Januar får bil før SOMMEREN (la oss si 01.07 for å være sikre).

Siden det allerede er observert biltransporter med Model 3 her i Europa, selv om det antagelig er demobiler så vil de klare å starte levering i februar. Så avhenger det jo av volum på bestillinger og levering om de klarer alle før 01.07, men det er alt for tidlig å si noe kvalifisert om dette.

Verdt å bemerke at det er forskjell på tidsangivelser satt av Tesla som firma og Elon i mer eller mindre fri dressur Ville hatt litt mer salt i klypa på alternativ to

emurof

Sitat fra: gr på fredag 14. desember 2018, klokken 22:36
Har ingen tro på at alle som har bestilt får bil i februar, men i min bestilling (lagt inn 5. des) står det februar/mars, ikke bare februar. Tror ikke alle får innen mars heller da, men tiden vil vise. Blir nok en haug med støy.

X-en ble også levert for sent, først ble det sagt september, så okt, så ble det nov/des, men den ble utlevert i november. Uansett var det "kun" 3,5 måneders leveringstid, så bør egentlig være happy, problemet er kommunikasjonen i forkant.

Nå har Model 3 den fordelen at de vet hva slags produksjonskapasitet de har. Så de burde klare å si noe om når folk får bilene sine. Med mindre de bare dikter fritt (lyver).

emurof

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 15. desember 2018, klokken 01:59For å si enda litt om hva Tesla har lovet, så er det START av levering i februar og alle som bestiller før 1. Januar får bil før SOMMEREN (la oss si 01.07 for å være sikre).

Vel, det er altså ikke det som er kommunisert til kundene. Kundene har bestilt biler basert på "i februar", eventuelt "februar/mars". Da holder ikke "før sommeren", for da lyver de når de ber folk om å designe sin Model 3. Det går ikke an å holde på slik. Tesla må skjerpe seg.

Hvis de faktisk ikke klarer å levere som lovet, naturligvis. Men at de både sier februar og februar/mars på en gang lover dårlig.

Reflektor

«Hvis du bestiller innen 1 januar, kan du forvente levering i februar 2018»

Det var det som stod i mailen jeg mottok, og som Tesla på eget initiativ valgte å sende ut.

Denne teksten er rimelig klar. Det kommer en hel del nye kunder til nå som ikke er hardcore Tesla-fanboys. En del av de kan faktisk risikere å tro at informasjonen de baserer sin bestilling på er riktig.  Har selv innsett at man kanskje ikke skal ta dette for god fisk, men i stedet for å irettesette folk som tar Tesla på ordet burde man kanskje erkjenne at Tesla har en temmelig arrogant måte å kommunisere med kundene sine på?

For all del det kan jo være annerledes nå. Mulig Tesla har lagt en monsterplan som gjør at de innfrir, men historien viser vel at sjansen for at de skriver ting de ikke en gang har den minste intensjon om å holde absolutt er tilstede. Den måten å kommunisere med kunder synes jeg i så fall er veldig ugrei. Liker ikke håndverkere som lover og lover uten å holde ord. Ei heller Tesla.

Magnus Hansen

Folk er jo blitt vant til forsinkelser og leveringsproblemer fra både Tesla og fra mange andre elbilprodusenter så det er ikke rart vi er litt skeptiske.. hjelper ikke med den noe forvirrende kommunikasjonen. Men det er vel litr nyanser:

1. Alle GARANTERES bil før sommeren hvis de bestiller i år (ihht kommunikasjonssjefen )

2. Man kan FORVENTE bil i februar hvis man bestiller før 1. Januar i følge mail.

3. Det ESTIMERES levering februar/mars etter bestilling.


DagfinnN

Sitat fra: Reflektor på lørdag 15. desember 2018, klokken 03:07
«Hvis du bestiller innen 1 januar, kan du forvente levering i februar 2018»
Tja - levering i februar 2018 blir nok vanskelig ja :) :)
Forøvrig blir spennende å se når bilene faktisk blir levert...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hemi

Leverer de feb/mars blir jeg wtf overasket.

Eneste elbilprodusent som har levert bil når de sa, eller faktisk før i begge tilfeller er bmw, siste i3 120ah kom 2 uker før de sa! :)

Tenker april/mai er helt fint

Elmo

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 14. desember 2018, klokken 23:20
De slutter jo ikke å produsere for alle andre markeder når de begynner å produsere for Australia.. det er ikke noe voldsomt marked. Tesla ønsker seg sikkert en jevnere fordeling mellom regionene. Nedtrapping av insentiver i USA og økt toll til Kina har nok gjort at de må sende uforholdsmessig mange biler til Europa de nærmeste månedene

Dette er vel dårlige nyheter for oss som forventer leveranse i Q1.2019 :-1: :o ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Magnus Hansen

Sitat fra: Elmo på lørdag 15. desember 2018, klokken 12:01

Dette er vel dårlige nyheter for oss som forventer leveranse i Q1.2019 :-1: :o ???

Ja, det kan vel hende dette føre til noe flere biler til Kina på bekostning av Europa. Men tenker fremdeles at Norge er attraktivt fordi mange vil være villig til å kjøpe de dyreste konfigurasjonene. Regner med at etterspørselen fort taper seg både i Kina og resten av Europa i påvente av rimeligere biler. Og for klnas del så er det fremdeles mye å spare på å vente til lokal fabrikk er klar

noto

Mange som har bestilt ønsker sikkert levering senere på våren, men tør ikke vente å bestille for ikke å risikere å vente til høsten. Blir sikkert en del flippebiler på Finn hvis Tesla faktisk klarer å dumpe 10k Model 3 i Norge i februar.

Counterpointer

Forventningene til alle kunder er umulig å tilfredstille.

Det er slik at det Tesla lover/sier setter lista høyt for dem selv. Det er dette de forplikter seg til, ikke hva noen forventer.

Mange som har lest mye og fulgt med på Tesla sier at det er all grunn til å tenke at de går litt over fristene for sine egne lovnader for en del av kundene. Basert på erfaring av hvordan en skal tolke det de sier. Men, det går å ta alt helt bokstavelig, det er fair det.

Men det er ingen grunn til å tro at de tar en Kia/Huyndai vri og antyder at det kommer mange biler og etterpå demper leveringen kraftig. De har god og stigende produksjonskapasitet, for dem handler det om prioriteringer.

Det er heller ikke sannsynlig nå at det blir som Jaguar og Audi som holder tilbake levering på grunn av delemangel fra underleverandører. Dette ser det ut som de har god nok kontroll på.

Summa sumarum tror jeg de kommer til å levere meget godt volum, og det er jeg egentlig fornøyd med. Får jeg bil i feb/mars så er det glitrende, men april/mai er helt greit det også. Først i juli er jeg dypt skuffet. Time will tell.

olavxxx

Låste i dag, håper tidligst mars så jeg får spart opp nok EK :p

trykkertor

Igjen.....jeg og enkelte andre lurer på hvordan vi "låser" konfigurasjonen.
Snakker dere enkelt og greit bare om "lagre endringer"? Er det det dere mener med "låse"?

Finne ingen låsefunksjon på mine sider, men jeg kan gjøre endringer, og må da bekrefte "lagre endringer".
Men vil jo ikke påstå den er låst da, siden jeg igjen kan endre i morgen, neste uke, og sikkert neste måned.

Hvordan låser vi?

GOS

Sitat fra: trykkertor på lørdag 15. desember 2018, klokken 23:49
Igjen.....jeg og enkelte andre lurer på hvordan vi "låser" konfigurasjonen.
Snakker dere enkelt og greit bare om "lagre endringer"? Er det det dere mener med "låse"?

Finne ingen låsefunksjon på mine sider, men jeg kan gjøre endringer, og må da bekrefte "lagre endringer".
Men vil jo ikke påstå den er låst da, siden jeg igjen kan endre i morgen, neste uke, og sikkert neste måned.

Hvordan låser vi?

Det er ikke noen annen "låsing" lenger. Når du går igjennom alt og betaler så har du låst.


Før i tiden, for eksempel for 5 år siden så ble den ikke låst med mindre du gjorde ett spesifikt valg om å "låse konfigurasjonen" og frem til det punktet kunne du få reservasjonsbeløpet tilbake. Om du ikke gjorde noe, e.g. kansellerte eller "låste", så ble den automatisk låst etter 2 uker.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA