Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få varme i bilen når den står tilkoblet lader.

Startet av Emotion, torsdag 13. desember 2018, klokken 00:05

« forrige - neste »

Emotion

Ikke alltid så lett å planlegge forvarming. Når jeg setter meg i bilen og starter tenning og setter på varme blåser det bare kald luft fra klima. Hvis jeg kobler fra lader og kjører, blir det varmt på ett minutt. Noen som vet hvordan jeg får tint ruter før jeg reiser? Bilen er 2015mod.

hanche

Jeg har bare hatt 2016- og 2018-modellene, så jeg vet ikke om noe er annerledes med 2015-modellen, men er det ikke bare å koble fra laderen og starte bilen? Så lar du den stå i et minutt eller to før du kjører.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Emotion

Vil forvarme litt mer enn 2-3 min. Da er det kjekt og være tilkoblet lader. Mener du det er bare og koble fra laderen så kommer det varm luft?

Roy Aasen

Forvarming går på min iaf kun når den er tilkoblet lader. (Har en fast montert 16A) Før du slår av bilen sett ladetid i menyen. Sjekk ut klokken  (AM og PM). Sett tid. Etter at du slår av bilen skal det lys en liten gul lampe i bryteren.
Sett inn ladekabel.

Forvarming starter en halv time før den tiden du har sett. Hvis du vet at du skal avgårde kl 06:00 og trenger bare litt forvarming. Sett tid til f.eks 06:20 så starter oppvarming kl 05:50.
Selvsagt kun ved tilsluttet ladekabel.
Om det virker ved bruk av ladekladden som er med bilen, det vet jeg ikke.

Litt mer å lese her>: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37234.0

hanche

Sitat fra: Emotion på fredag 14. desember 2018, klokken 00:52
Vil forvarme litt mer enn 2-3 min. Da er det kjekt og være tilkoblet lader. Mener du det er bare og koble fra laderen så kommer det varm luft?
Jeg vil nå tippe det. Jeg har aldri prøvd å starte bilen når den er på lader, unntatt hurtiglader om vinteren, da det er kjekt å holde bilen varm mens man venter. Det virker i hvert fall upåklagelig.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 14. desember 2018, klokken 05:10
Forvarming starter en halv time før den tiden du har sett. [...]
Ja, men her dreier det seg om hva man gjør når forhåndsplanlegging ikke lar seg gjennomføre.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Roy Aasen

Ahaaa..missforsto den..sorry. Da finnes det vel ingen muligheter

birkeland

Dobbel trykk på start knappen når bilen står i lader for å skru på varme. Dobbelklikk for å skru av igjen.

Kårepåsporet

Sitat fra: Emotion på torsdag 13. desember 2018, klokken 00:05
Ikke alltid så lett å planlegge forvarming. Når jeg setter meg i bilen og starter tenning og setter på varme blåser det bare kald luft fra klima. Hvis jeg kobler fra lader og kjører, blir det varmt på ett minutt. Noen som vet hvordan jeg får tint ruter før jeg reiser? Bilen er 2015mod.

Hvis den funker lik som på Ioniq, så kan du legge inn tidspunkt på forvarming om feks 25 minutt.
Tenk hvis klokken er 1205, så setter du forvarming til kl 1230, låser bilen. Da vil ikke forvarming starte, da det er mindre enn 30 minutt igjen til planlagt avgang. Hvis du ta forsøker å trykke på låseknapp på fjernkontroll en eller flere ganger, så starter muligens forvarming opp, funker ihvertfall slik på Ioniq. Jeg hadde -15 Soul, da prøvde jeg ikke den metoden, da måtte jeg gjøre slik:
Klokken er fortsatt 1205, programerte forvarming til 1240, låste bil, forvarming startet da opp kl 1210 og stanset 1240.
Håper dette var forståelig.

Emotion

Skal prøve det som birk sier. Jeg vil bare ha litt lunk i bilen mens jeg skarper vinduer. Eller litt mere lunk så jeg kan gå inn og smøre matpakke til lillemor mens vinduene tiner :)

Kårepåsporet

Sitat fra: birkeland på lørdag 15. desember 2018, klokken 10:15
Dobbel trykk på start knappen når bilen står i lader for å skru på varme. Dobbelklikk for å skru av igjen.

Det tror jeg bare funker hvis bilen ikke er helt oppladet, er den oppladet tror jeg men må bruke forvarming, antar det funker likt som på Ioniq.

cabrius

Sitat fra: birkeland på lørdag 15. desember 2018, klokken 10:15
Dobbel trykk på start knappen når bilen står i lader for å skru på varme. Dobbelklikk for å skru av igjen.

Mener dette skal funke, også med schuko-laderen. Merk da at oppvarming kan trekke mer enn laderen klarer å levere, så den tar det fra batteriet i stedet. Kan da koste en prosent eller to så man ikke starter med 100%.

Eventuelt, og kanskje litt overkill; Defa? Fås med fjernstyring, app osv.

Karl-Wilhelm

Har ikke fått ovennevnte til å fungere på 10A. Kan det være at dette er begrenset til når bilen står i en 16A eller 32A lader?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

birkeland

Det fungerer veldig bra hos meg. Har riktignok aldri forsøkt når batteriet er fullt da jeg svært sjeldent har fullt batteri for å preservere batteriet. Det er også en grei funksjon når jeg hurtiglader på vinterstid så jeg kan ha på varme i kupéen.

Emotion

Skal prøve å dobbelttrykke på startknappen.  :) gir tilbakemelding på hvordan det går.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA