Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil ha fullpris for elbiler i bomringen, dropper dere elbil da?

Startet av Arthur Morgan, onsdag 12. desember 2018, klokken 23:20

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på fredag 14. desember 2018, klokken 07:57
Er prinsipielt imot bom, og selvpiner meg gjerne for å unngå å støtte opp om tidenes mest usosiale skatt.
Etter å ha pendlet til jobb (12-13km en vei) på sykkel gjennom en del vintre i ned til minus 15 så er fremkomst vha diverse elektriske fremkomstmidler begrenset selvpining...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på fredag 14. desember 2018, klokken 07:57
Er prinsipielt imot bom, og selvpiner meg gjerne for å unngå å støtte opp om tidenes mest usosiale skatt.
Eg er eigentleg samd med deg, men for oss, som har ladbar hybrid, er bomringen/bymiljøpakken faktisk eit økonomisk gode. Du og eg bur på kvar vår side av bompengeringen - og me har korte avstandar til alt i regionen. Dei tri næraste bompstasjonane me hadde er fjerna. Den eine av oss pendlar og brukar hjemjobbhjem-ordninga med tog til Stavanger, som er ei super ordning for dei som kan bruka den. I prinsippet betyr det for oss at pris for månadskort er redusert tilsvarande det me årleg betalar for bensin-, strøm-, bom- og årsavgift pluss litt parkering. Me droppa elbil i 2014/15 fordi at ladbar hybrid var best på kort rekkjevidde, og skal du ut av regionen, er det langt med alle elbilane i markedet.

Du har mange gode gullkorn her, men mange folk frå utsida forstår det ikkje.

Ungane har elbilar og sparar på det, mens hybriden tar den fossile belastninga (henting av minigravar, stillas, byggjemateriell, juletre, boss, alt mogeleg av store og små ting ....) - alt dette når me nå bomfritt og med eldrift. (250 kr i bensin sidan august).

Kjøpe elbil? Denne vakre småbilen har frista ei tid, og me har plass til eige hus for ein slik.

https://www.mynobe.com/

Counterpointer

Sitat fra: Øystein16 på fredag 14. desember 2018, klokken 10:23

Kjøpe elbil? Denne vakre småbilen har frista ei tid, og me har plass til eige hus for ein slik.

https://www.mynobe.com/
Vakkert lite smykke, men veldig godværsbil.

Hva kommer prisen til å bli?

(Sorry for off topik)

OhmPaPa

Sitat fra: elektrolux på fredag 14. desember 2018, klokken 07:57
Alternativet blir i beste fall en elektrisk L1-L7e "motorsykkel", men vurderer også dieseldrevne versjoner for å slippe å fryse og utnytte mulighetene for å kjøre på avgiftsfri diesel gratis gjennom bommene.

Noen her vurderer mopedbil. Går jo på bensin men betaler ikke bompenger siden moped. Har tak så kommer unna det sure regnet her på kysten. Og i rushtrafikken følger den med trafikken nogenlunde selv om den har lav topphastighet. Ryktene sier det er plass til subwoofer også.

Øystein16

Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. desember 2018, klokken 11:09
Vakkert lite smykke, men veldig godværsbil.
Hva kommer prisen til å bli?
Veit ikkje - men har litt tru på slike nisjebilar.

Egil Fonn

Om så elbil blir dyrere i bomringen blir den ikke droppet av meg. Dens fordeler med lavt forbruk av drivstoff/ Energi kostnader, lave service kostnader, gode kaldstart egenskaper med hurtig oppvarming av kupe og raskt isfrie vinduer ++ vil jeg ikke miste.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jonas9

Når det nå kommer 60 kwt-biler med 100 kw lading, er det vanskelig å stoppe el-bilen som personbil, uansett moms. La oss si at momsen på en 60 Leaf blir 80-100k, det er spart inn i løpet av 2 år for min del med dagens ordning, hvis det bare blir drivstoff som er besparelsen vil det fortsatt spares inn i løpet av 4 år. I tillegg har man som påpekt oppvarming via app, rimeligere servicekostnader osv osv. Men momsen burde vel strengt tatt innføres gradvis. Det er ikke lett å regne på bilkostnader i dette landskapet.
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

Prnkstr

Om elbil bompassering koster det samme som bensin bytter jeg på dagen.

Det er fortsatt ALT for kronglete med å hele tiden måtte passe på å lade, gud forby om du skal på langtur en utfartsdag om du ikke er keen på å stå en time + i ladekø for hurtigladere...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA