Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil ha fullpris for elbiler i bomringen, dropper dere elbil da?

Startet av Arthur Morgan, onsdag 12. desember 2018, klokken 23:20

« forrige - neste »

Counterpointer

Beholder elbilen, og kunne aldri stemt på FrP uansett.

Er svært begeistret når jeg hører at folk også dropper støttepartier, det ville jeg også ha gjort men da ut i fra en helhetlig politisk vurdering.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 13. desember 2018, klokken 09:51Jeg har stemt venstre i mange år, men sluttet ved valget i 2013 da jeg skjønte at fristelsen til makt ble så stor at de tilslutt gikk til sengs med fienden.
Kan vel nevnes at om det ikke var for Venstre så hadde vi nok allerede hatt betydelige avgifter på elbil. I beste fall kanskje bare den foreslåtte Tesla-avgiften, som ble skutt ned i budsjettforliket.

https://www.side3.no/motor/sa-mye-dyrere-blir-tesla-model-s-og-model-x-i-regjeringens-forslag-4433456
https://www.tu.no/artikler/tesla-avgiften-vrakes-i-budsjettavtalen/412706
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Skal ikke tilbake til fossilbil om så helvete fryser til is og Djevelen selv deler ut gratis sledeturer. Til det er elbil altfor overlegen. Kjøpte elbil for besparelsen av drivstoffutgifter og da ver det gjort. De fleste andre fordelene merker jeg lite til (med unntak av en del fergeturer som nå er 50% av vanlig takst); det er få bomveger der jeg bor, og fylket (MR) har så vidt jeg vet ikke en eneste meter kollektivfelt. I alle fall ikke som jeg har sett noe til.

Ser en del som sier at om fordelene forsvinner så skal de begynne å kjøre diesel igjen, men de framstår bare som trassige drittunger. "Får jeg ikke det største kakestykket skal jeg ikke ha noe kake i det heletatt"-mentalitet blir bare for dumt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amatøren

Fortsetter, men frykter at man klarer ikke å få over alle på elbiler på sikt.

Det må nok forbys å selge nye fossilbiler og for hvert 5 år etter det så forbys bruk av en EURO klasse mot at vrakpanten da er 10.000,- og 20.000,- hvis bilen registrert og godkjent for bruk på vei.

Eksempel (tanker):

  • 2030: Forbud mot salg av fossilbiler (tror ikke at det er tilstrekkelig godt nok av modeller god nok tilgang av modellene i 2025)
  • 2030: Forbud mot bruk av EURO 1 fossilbiler (Ja, samme år som salget stoppes.)
  • 2035: Forbud mot bruk av EURO 2 fossilbiler
  • 2040: Forbud mot bruk av EURO 3 fossilbiler
  • 2045: Forbud mot bruk av EURO 4 fossilbiler
  • 2050: Forbud mot bruk av EURO 5 fossilbiler
  • 2055: Forbud mot bruk av EURO 6 fossilbiler
  • 2060: Forbud mot bruk resterende EURO klasser av fossilbiler (hvis det er kommet nyere.)

Unntak er verneverdige veteranbiler. Kanskje med en minimumsalder på 50 år.

Ikke verneverdige biler og nyere biler kan beholdes, men skal oppbevares forsvarlig (ingen forurensnings fare) og har bruksforbud. Dette for historisk bevaring for fremtiden.

Innføring av enklere regelverk for konvertering fra fossil drift til elektrisk drift. Dette for å kunne bruke allerede produserte biler lenger (miljøbesparelse?) og for nostalgiske grunner for eier og samfunnet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

stefse

Sitat fra: Rollep på torsdag 13. desember 2018, klokken 10:51
Jeg dropper nok ikke elbilen hvis det blir fullpris, men ICE bilen som jeg bruker på ferier og kosekjøring kommer å bli brukt langt mer på lokal kjøring enn det som er tilfelle nå.
Det er nok dette som kan skje her også. Siden man "uansett" må ha fossil bil i tillegg, vil den marginelle ulempen ved å bruke den, bli relativt sett mindre med fullpris for bompenger. I tillegg er det nok endel som kvitter seg med elbil og holder seg kun med en stk fossil bil.
Merkelig FRP argumentasjon å gå inn for mer avgifter til det offentlige, spesielt all den stund en ikke ubetydelig del av velgerne deres har elbil nettopp for å spare bompenger.  Tror ikke det funker like bra å spille på omvendt miljøfanatisme her, som i USA.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amatøren

Skal ikke se bort fra at det bunner i FRPs fornektelse (skylapper) av miljøproblemet med forurensning og global oppvarming sammen med ønske om å kjøre fossilbiler for å slippe elbilenes ulemper (rekkevidde og ladetid).

Dermed vil de vel fjerne de økonomiske fordelene til elbilene i håp om å få folket med seg for å reversere intensjonen om forbud mot salg av fossilbiler fra 2025.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elbil fundamentalist

Litt komisk at MBD klager på at FRP er elbilfientlig så mange ladeplasser og elbilparkeringsplasser de har fjernet. For ikke å snakke om alle de ladeplassene de ahr latt være, men  _burde_ ha bygget... Nå innfører de priser på ledeplasser "for å sikre mer sirkulasjon", men først og fremst fordi det er altfor lite ladeplasser.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Amoss

Sitat fra: Amatøren på torsdag 13. desember 2018, klokken 18:20
... i håp om å få folket med seg for å reversere intensjonen om forbud mot salg av fossilbiler fra 2025.

Reversere?  Hva da?  Det er så vidt jeg vet ingen intensjon om å forby noe som helst fra 2025. Intensjonen er at ingen vil velge fossilt fra og med 2025 - helt uten forbud.  Og nettopp derfor er det viktig at man da fortsatt har gode incentiver for å velge elektrisk.
Model S 85D

Amatøren

Det er ikke lovbestemt, men partiene på Stortinget vil forby salg av fossilbiler:


SitatEt enstemmig Storting har stilt seg bak forbudet, og flere partier vil nå lovfeste at alle nye personbiler må være utslippsfrie innen 2025.

Så en fra NRK.

Norge i front med å fjerne fossilbiler

Det er det jeg tenker på når jeg skriver at fornektelses partiet Frp vil snu folket.... Og verne fossilbilene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amoss

Sitat fra: Amatøren på torsdag 13. desember 2018, klokken 21:30
SitatEt enstemmig Storting har stilt seg bak forbudet, og flere partier vil nå lovfeste at alle nye personbiler må være utslippsfrie innen 2025.

Les det sitatet en gang til ;)

Ja, flere partier - men ikke alle (leser du NRK linken din ser du at f.eks. Høyre og AP ikke er bland dem) ønsker å lovfeste - altså forby - salget av fossilbiler fra 2025. Dermed er det en umulighet at "Et enstemmig Storting har stilt seg bak forbudet". Det som er sant er at "Et enstemmig Storting har stilt seg bak intensjonen", men så lenge de to/tre største partiene ikke ønsker å lovfeste ett forbud, så er det ikke og blir det ikke noe forbud.
Model S 85D

Burger

#25
Sitatå kjøre fossilbiler for å slippe endring.
FTFY
(Fixed that for you for de som er mindre kjent med internett)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amatøren

@Burger: Skal du sitere så får du gjøre det uten endringer!

Du kan heller tillegge dine meninger/tanker og ikke legge det ut som de kommer fra meg!


VIL HERVED PRESISERE DET JEG SKREV:

Skal ikke se bort fra at det bunner i FRPs fornektelse (skylapper) av miljøproblemet med forurensning og global oppvarming sammen med ønske om å kjøre fossilbiler for å slippe elbilenes ulemper (rekkevidde og ladetid).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

02jan

Jeg sparer 2500 i mnd på bom. Da er det for å komme seg til jobb og for å besøke nær familie + hjelpe mine pensjonerte foreldre.

Har kostnad med å ha både Ice og elbil samtidig . Elbil = kredittkostnader ,verditap + kostnad for Ice bil .

Kommer bom,  ryker elbilen.

Ice bilen overgår elbilen funksjonelt ( elbil i prisklasse 200-400k).

Har reservasjon på for kostbar  FWD med kanskje gabrielsen , med økte kostnader er det begrenset hvor mange kompromiss man kan ta før man snur i døra.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Burger

Amatøren: Wups, humoren gikk rett forbi her gitt.

FTFY er rett og slett en humoristisk måte å skrive om det noen skrev med en personelig vri/mening. Det jeg skal ta selvkritikk på er at endringen ikke var i bold.

Men swooosh! ;-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Vil nok parkere elbilene akkurat som diesel og bensin bilene om/når bom kommer også på elbil.

Alternativet blir i beste fall en elektrisk L1-L7e "motorsykkel", men vurderer også dieseldrevne versjoner for å slippe å fryse og utnytte mulighetene for å kjøre på avgiftsfri diesel gratis gjennom bommene.

Er prinsipielt imot bom, og selvpiner meg gjerne for å unngå å støtte opp om tidenes mest usosiale skatt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA