Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil ha fullpris for elbiler i bomringen, dropper dere elbil da?

Startet av Arthur Morgan, onsdag 12. desember 2018, klokken 23:20

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Vil ha fullpris for elbiler i bomringen.

«Fremskrittspartiet foreslo onsdag at også elbiler skal måtte betale full pris i bomringen i Oslo. Frp stikker kjepper i elbilhjulene, mener MDG».

Hva mener folket her inne om det ?

Velger dere og kjøre fossilbil i steden dam
Er jo en god del og spare på bensin og diesel, med og lade elbil hjemme kontra fylle drifstoff. Men er jo ikke til og stikke under en stol at bompenger er en stor del av kostnadene for mange. Hva mener dere ? Selger dere som bor i Oslo området bilen da?

Vesel

Nei, jeg vil fremdeles ha elbil. Så lenge elbilen er konkurransedyktig i innkjøpspris er jeg ikke i tvil om at jeg vil ha alternativet som ikke støyer, ikke lukter, ikke forurenser, ikke har oljeskift, hvor man har full kontroll over motoren, hvor man får varme med én gang og hvor kan ha klimaanlegget på selv om motoren er av.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

OhmPaPa

Jeg beholder min.

Men for mange i min omgangskrets er sparte bompenger (svindyr bru) en viktig årsak til at man kjøper elbil. Så jeg tror rekrutteringen av nye elbil-eiere går ned.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

zbk

Velger helt klart elbil uansett, men avskyr etter hvert deler av FrP så mye at jeg muligens vil endre stemmegivningen min ved neste valg bare for å prøve å unngå at denne forsamlingen med egoistiske populister får innflytelse.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Balaklava

Kjøpte elbil uten å kjøre bom til- fra jobb så problemstillingen er ikke så aktuell. Mao ville vi kjøpt elbil uansett da det fortsatt er det beste bilvalget for oss på de fleste parametere.

jkirkebo

Hva er "fullpris" da? Samme som bensinbiler, eller samme som dieselbiler? Det er jo miljødifferensierte takster allerede for fossilbiler. Det gir ikke noe mening i å differensiere mellom bensin og diesel samtidig som el ikke har noen fordeler...

For vår del spiller det liten rolle. Sparer kanskje 2500,- i året på bomfritak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sparer kanskje 1000 kr i året på bompenger, så det har liten betydning for meg.

Men i mitt syn er halv sats for elbiler riktig, som en permanent ordning. Biler som spyr ut NOx og PM har ingenting å gjøre i byene. Da er doble bompenger i forhold til elbiler ikke urimelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DagfinnN

Sitat fra: zbk på torsdag 13. desember 2018, klokken 07:14
Velger helt klart elbil uansett, men avskyr etter hvert deler av FrP så mye at jeg muligens vil endre stemmegivningen min ved neste valg bare for å prøve å unngå at denne forsamlingen med egoistiske populister får innflytelse.
:+1:
Jeg har stemt venstre i mange år, men sluttet ved valget i 2013 da jeg skjønte at fristelsen til makt ble så stor at de tilslutt gikk til sengs med fienden.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Vi som allerede har kjøpt elbiler var de som var lette å overbevise. Vi trengte bare nullmoms og null i bompenger. Det er resten som gjenstår som har vært vanskelige å overbevise, så da skjønner jeg ikke hvordan de skal overbevises med at fordeler skal forsvinne. Det gjør resten av bølingen garantert bare mer usikre på å velge elbil. Går vi denne veien, så ser jeg kun en mulighet for å oppnå målet om kun salg av nullutslipp i 2025 - og det er lovforbud eller ekstreme avgifter på fossilbiler. Er det virkelig der vi vil?

Klykken

Dropper ikke elbil om jeg må betale fullpris i bomring. Det er jo piss i havet i forhold til drivstoffutgifter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rollep

Jeg dropper nok ikke elbilen hvis det blir fullpris, men ICE bilen som jeg bruker på ferier og kosekjøring kommer å bli brukt langt mer på lokal kjøring enn det som er tilfelle nå.




THE

FrP har programfestet at de skal avvikle bompenger, i alle fall på all offentlig vei. I så fall vil full takst bli NOK 0,- også for elbil.

Nå viser det seg jo at FrP ikke alltid gjør som de lover, men der er de jo i godt selskap med andre politiske partier (og sikkert alle oss andre også av og til).

Ellers er bompengefritak for elbil et insentiv som ikke har avgjørende betydning for min del for å velge elbil. Derimot sparer jeg 60 kroner hver dag i fergeutgifter med elbil, og det var absolutt en besparelse som hadde stor betydning for at jeg valgte elbil i utgangspunktet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rævedilter

Har ein kollga som selger sin X når de innfører halve bompenger her i Bergen i løpet av 2019.
Eg beholder min, om det blir fulle bompenger blir det ca. kr. 12000 i året kontra kr. 6000 med halve, fortsatt vil eg nok beholde den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA