Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 - The revenge of the sedans?

Startet av HCO, onsdag 12. desember 2018, klokken 12:56

« forrige - neste »

HCO

Nei, det er ikke tittelen på den nyeste Star Wars-filmen...

Jeg er blant de som mener at biler skal være noe mer enn fremkomstmidler. Og jeg har alltid ment at godt designede sedaner eller combicoupéer er kunstverk gode som noen.

Jeg tenker at vi nordmenn ikke har vært rike lenge nok til å bli kvitt de nedarvede praktiske genene, og at det kanskje er derfor drømmebilen for 30 år siden var en svensk stasjonsvogn som var så firkantet at den kunne vært bygget av en viss plastkloss-fabrikk i Danmark. Og at det i dag selges snart bare store (og ganske stygge IMHO) SUV-er med få andre positive egenskaper enn at det er enkel inn- og utstigning for svigermor, og at bikkja har like bra utsyn som øvrige passasjerer.

Om det virkelig blir slik at Model 3 blir den nye "folkevognbobla", så kanskje vi på nytt venner oss til at vanlige biler kan ha pen linjeføring og en "koffert" i stedet for "låvedør" helt bakerst. Hva tror du?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

GOS


Jeg har alltid vært fan av Sedan form og har aldri hatt stasjonsvogn / SUV og tror heller jeg aldri kommer til å ha annet enn Sedan. (Definerer Model S'en min som Sedan selv om en kaller den Hatchback grunnet luke-åpningen og hattehyllen bak. Hadde Mazda 626 Combicoupe = Hatchback = Sedanform når ungene var under 10, alt etter det Audi A6/A4 Limo eller Model S)

Nå er jeg passert ett halvt århundre, så om jeg klarte meg uten stajonsvogn/SUV før så klarer jeg det nok videre også:-)


Så enig med trådstarter.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

1000kwh

Tror ikke folk har noe problemer med hverken sedaner eller sportsbiler, men man vil jo gjerne har så mye plass og så mye praktisk nytte som mulig.

For enslige og små familier så funker jo sikkert Model 3 helt konge. Men 3 unger tror jeg det kan bli mer upraktisk enn man ønsker..

DagfinnN

Forskjellige meninger her - og bra er det.
Jeg liker stasjonsvogn og har hatt SUV eller stasjonsvogn på alle mine biler. Jeg måtte derfor svelge en  kamel siden modell S er en cupe. Den store bakluka hjelper dog. Jeg digger bilen og Tesla og vil gjerne bytte min Ampera-E til modell 3.
Men bagasjeromsåpningen er en showstopper for meg. Et sted må grensa gå.
Venter til modell Y kommer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Magnus Hansen

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 12. desember 2018, klokken 14:02
For enslige og små familier så funker jo sikkert Model 3 helt konge. Men 3 unger tror jeg det kan bli mer upraktisk enn man ønsker..

Det hjelper jo også å være ferdig med barnevogn og alt annet som følger med de aller minste barna. Og så har folk forskjellig behov i forhold til hvor de drar og hva de trenger og dra med seg.

Autowinder

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 12. desember 2018, klokken 14:34
Men bagasjeromsåpningen er en showstopper for meg. Et sted må grensa gå.
Venter til modell Y kommer.

Jeg tenkte det samme, men skiftet mening når jeg så det live på Skøyen. Vesentlig mer lettlastet enn antatt. Dessuten beholder jeg en diesel SUV med hengerfeste, for de dagene store ting skal gjennom bakluka eller i en henger.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Torpedo Ted

Sedanen er i ferd med å forsvinne, med god grunn. Ja, den ser best ut, men har en utrolig lite gjennomtenkt løsning bak. Selv i USA hvor folk har elsket sedan, er den nå på vei ut.

Stasjonsvogn ser jo minst pen ut, og derfor er combi coupe med hatchback den gylne mellomvei hvor en kan ha et bra design samtidig som det er noenlunde praktisk bagasjerom.

Rolf Gjerdsjø

Personlig er jeg ikke begeistret for SUV'er generelt, men det går ikke nødvendigvis på utseende, men på egenskaper. Slik jeg ser det er den viktigste grunnen til å ha SUV at man har blitt såpass dårlig i knærne at man ikke klarer å sette seg ned i en bil lengre.  :laugh: Selv om jeg også ser at en Model X ville være enklere å spenne fast ungene i enn S'en er.

Men SUV er jo et fascinerende fenomen. Bilprodusentene tar en helt ålreit bil, ødelegger den fullstendig med dårligere kjøreegenskaper og tar mer betalt. Gjerne mer enn personbilmodellen i kategorien over.  :laugh: :laugh:
Model 3 for oss blir uansett bil nr to, og jeg tar frem gubben i meg (nærmer meg tross alt 40) og gleder meg til å få sedan igjen. Har hatt fossil-sedan i den kategorien før i form av en Alfa Romeo 159, og gleder meg til å komme tilbake der igjen.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Balrog

SUV passer som hånd i hanske til pensjonister:

Stygg
Lett å stige opp i
Høyt tyngdepunkt (unntatt Modell X) som gir elendige kjøreegenskaper
Lite effektiv bagasjeplass
Høyt drivstofforbruk = dyr i drift
Trygg i kollisjoner på grunn av uforholdsmessig høy vekt

SUV med 2WD er forresten verdens mest latterlige kjøretøy
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Autowinder

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 13. desember 2018, klokken 10:27
Model 3 for oss blir uansett bil nr to, ...

For de fleste som får sin første elbil, er det jo slik at elbilen man kjøper som nummer to bil, ender opp med å være nr 1 bil. Men man lærer jo etterhvert. Ser du har elbil fra før og da kan det klart bli nummer 2 bil, om ikke TM3 er så morsom å kjøre at alle vil helst kjøre den.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Autowinder på torsdag 13. desember 2018, klokken 15:57
For de fleste som får sin første elbil, er det jo slik at elbilen man kjøper som nummer to bil, ender opp med å være nr 1 bil. Men man lærer jo etterhvert. Ser du har elbil fra før og da kan det klart bli nummer 2 bil, om ikke TM3 er så morsom å kjøre at alle vil helst kjøre den.

Kjenner fenomenet, men årsaken til at den blir nr. 2 har ikke med kjørelengde i seg selv å gjøre, det har med å gjøre at vi har to barnehagebarn. Det er det både staffasje og andre ting som tilsier at S'en blir hovedbilen, eller den viktigste om du vil.  :)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA