Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla x SIM kort roaming

Startet av Spojen, onsdag 12. desember 2018, klokken 12:10

« forrige - neste »

Spojen

Hei,

Hadde bilen nylig til Danmark, og da vi rullet ut av fergen så var vi helt i mørket mtp tilkobling.

Ingen remote tilgang til bilen, ingen kart eller Spotify/web.

Noen andre opplevd dette? Finner ingen setting ffor roaming i GUIet. Tesla påstår de ikke har peiling, og vil ha bilen inn for å se på den.

Jeg spurte om det kunne være SIMet som ikke er satt opp for roaming, men det kunne han visst ikke svare på..

cra

Har ikke hatt problemer i Sverige i alle fall (har ikke vært i Danmark med Tesla).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

morpheos

Jeg har vært til Østerrike (via blant annet Danmark) og ikke hatt problemer, så det er ikke noe du må gjøre av innstillinger i alle fall.

GeirHM

Du må bare smøre med tålmodighet. Var nylig på harrytur. Tok seriøst lang tid med strek over mobildatasymbolet. Men så var det der. Tok kortere tid inn i Norge igjen.

sjokomelk

Som andre sier - bare å vente. Bilen prøver litt for lenge etter min smak å koble seg til "hjemmenettverket", som er Telenor, før den gir opp og prøver å finner et annet nettverk.
Jeg har bare hatt bilen utenfor Norge tre korte ganger. Alle tre rett over grensen til Sverige. Og det tok 3-5 minutter (tror jeg) fra den mistet koblingen mot Telenor i Norge til den hadde slått over på utenlandsk nettverk.

Behøver ikke bekymre deg for at SIM ikke har roaming. Det er Telenor Connexion som leverer M2M-kommunikasjon til Tesla i Europa. Og de vet hva de driver med. :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Var ingen problemer da vi kjørte av Fjordline i Hirtshals i sommer, husker ingen delay før vi var på nett med kart/navi. Heller ikke da vi kjørte fra Danmark til Sverige eller Sverige til Norge.

Spojen

Det ordnet seg ikke på 5 dager, så det blir nok en tur til Tesla...

Så fort vi kjørte av ferga i stavanger, så kom den inn igjen.
De hadde fortsatt ingen formening om hva det kunne være, så jeg må nok forvente en tur til verkstedet..
Problemet er hvordan de har tenkt å teste dette.. Ser for meg at jeg ikke får det fikset før neste DK tur, og at jeg må finne et WIFI nett for at de kan live feilsøke..

Jarletu

Sliter med det samme. 5 timer inn i Sverige og ingen nett: (
Noen fiks på det??
2018 Tesla X 75D
2010 BMW X5 3,0D solgt høst 2018
20.08.2014 BMW I3 (Arravani Grey, Fully loaded)

Elmo

#8
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 12. desember 2018, klokken 21:37
Bilen prøver litt for lenge etter min smak å koble seg til "hjemmenettverket", som er Telenor, før den gir opp og prøver å finner et annet nettverk.
Det er Telenor Connexion som leverer M2M-kommunikasjon til Tesla i Europa.
Snodig at de ikke holder seg til én global leverandør (som Telenor Connexion er).
I følge denne artikkelen fra 2013 så har Tesla avtale med TeliaSonera for enkelte andre land.
Sitat fra: www.eurocomms.comTeliaSonera has announced it is to provide connectivity for Tesla Motors' Model S electric vehicle in Sweden, Denmark, Finland, Estonia and Latvia. TeliaSonera's Global M2M Services division will supply mobile connectivity to both the driver and Tesla service staff in real time.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Spojen

Kan nevne at dette ble løst(ifølge dem, ikke testet i utlandet) ved at de byttet SIM. Det jeg fikk var feilprogrammert. De skiftey også landkode for bilen, da den fortsatt var nederlandsk. F.eks spotify ga meg nederlandske sanger som forslag selv om jeg hadde egen norsk Spotify konto.

Futurecar

Opplevde det samme i høst til Danmark. Etter å ha snakket med Tesla så så de jeg skulle forsøke en restart på mcu, trykke inn bremsen og begge vrihjulene på rattet. Da kom den kjapt etterpå.
Annet spørsmål. Kan man restarte mcu i fart eller må man stå stille? Har gjort det noen ganger men er usikker på om det er noen risiko med det?

z4rd

Det går fint, bare å trykke inn begge hjulene. (ikke brems :p)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA