Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye elbiler (e-Niro, Kona, i-Pace) med redusert hurtigladefart i kulden?

Startet av geear, onsdag 12. desember 2018, klokken 10:00

« forrige - neste »

geear

https://www.youtube.com/watch?v=9hzt0COEmL0

Ikke akkurat vitenskapelig underlag her, og kan vel ikke kalles en krise, men er det tilfelle så er det jammen ikke mye imponerende heller.

Må vel kunne si at det er merkelig at etablerte bilprodusenter med store utviklingsressurser fem år senere fortsatt sliter med å matche vinteregenskapene til den første (hele) bilmodellen fra en ny bilprodusent, som i tillegg holder til i sanden i solfylte California.

Egil Fonn

Klimatisering og isolering av batteripakke burde være standard på alle Elbiler. Varming av batteripakke burde også være manuelt styrt slik at dette kunne velges når bilen er på vei til hurtiglading. Noen biler for eks MB Belectric varmer batteripakke uansett og har på den måten et skyhøyt forbruk på småkjøring i kulde når bilen allikevel ikke skal eller kan hurtiglades. BMW i3 har ekstra varming av batteri kun når den er tilkoblet lade kontakt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Klykken

Tesla varmer også batteripakken ved småkjøring, med mindre du slår på "range mode".
Forvarming av bilen varmer batteri hvis det er under en viss temp. Det gjør ikke BMW i3 med mindre den er tilkoblet ladestasjon som leverer over 6kW (om jeg ikke husker feil). Skal batteri varmes mens den er tilkoblet ladekladd eller stasjon med lavere effekt, må bilen forvarmes minst 3 timer i forveien.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

minibiti

The cheaper electric cars do not have active thermal management of the battery pack in order to cut cost I would assume...
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

geear

Greit det, men både Kona og e-Niro har aktiv temperaturstyring på batteripakken. e-Niro har også en egen vintermodus. Bjørn testet den også, og fikk allikevel redusert ladefart. i-Pace er IKKE "cheaper", i praksis er den vel den dyreste elbilen på markedet sett i forhold til størrelse/ytelse, og har også aktiv temperaturstyring.

Tesla varmer batteripakken i range mode også, men med redusert effekt og redusert måltemperatur, mener den legger seg på 10 grader lavere temperatur eller noe i den duren.

Måkemannen

Så.. det koker ned til at man sløyfer isolasjon for å spare penger? Høres ikke ut som rett plass å spare penger spør du meg. Isolasjon er ikke akkurat dyrt.

Espen Hugaas Andersen

En av de tingene som skiller Tesla fra de andre er at Tesla bruker spillvarmen fra motorene og motorkontrollerene til å varme opp batteripakken. Jeg vet ikke om det er noen andre som har dette. Selv uten elektrisk oppvarming av batteripakken vil da temperaturen fortsette å stige opp til ideell temperatur. (Og når den da oppnår ideell temperatur kvitter bilen seg med eventuell overflødig varme via radiatorene.)

De som ikke har dette vil vel kanskje stabilisere seg rundt temperaturen der varmeapparatet til batteriet slår seg av, altså kanskje 10-15C.

Er det noen andre som bruker spillvarmen fra drivlinjen?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#8
Sitat fra: Måkemannen på onsdag 12. desember 2018, klokken 14:42Så.. det koker ned til at man sløyfer isolasjon for å spare penger? Høres ikke ut som rett plass å spare penger spør du meg. Isolasjon er ikke akkurat dyrt.
Det er ikke særlig med isolasjon på batteripakken til Tesla. Det er brannisolasjon på toppen (en matte med aerogel), men det er ingenting på bunnen eller sidene.

Det er mulig sylindriske celler er bedre på å holde på varmen enn storformatceller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TorT

Kona har også vintermodus. Jeg har prøvd å finne ut hva det er, men er absolutt ikke i mål der.
Har også sett en video fra Hyundai som sier at de bruker varmen fra drivverket.
Skal på juleferie i kalde strøk så her skal det testes.
Bor jo i Stavanger, så vanskelig å teste der.
Har sett påstander om at vintermodus på Kona først gjør en forskjell ved -10*C, og lav SOC.
Og at en kan risikere lav effekt på motor ved veldig kaldt batteri hvis en ikke bruker det. Nesten som skilpadde i ekstreme tilfeller? Det ble sagt at effekten kunne gå ned til, tror det var 38kW.
Dette er en funksjon for å beskytte batteriet, og ingenting annet.
Men at det ellers ikke gjør noe som helst.
Heller ikke ved hurtiglading i sterk kulde??

Men foreløpig er dette bare en påstand fra internett.

Er også spent på hva som skjer hvis en er tilkoblet nødladekladden i minus 20 eller 30.
Kommer nok til å hurtiglade før parkering på kvelden der jeg kan, og prøve ladekladden om natta.


Ferry

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 12. desember 2018, klokken 14:44
Er det noen andre som bruker spillvarmen fra drivlinjen?

På i3 går væskesløyfa innom motor og kraftelektronikk. Men brukes ikke for å varme batteriet, kun kupéen.

Apache

Bare Tesla hadde hatt varme pumpe og som eGolf har så hadde oppvarmingen blitt "billigere". Men kan jo ikke klage, det er en meget flott bil uansett sånn som nå.

bmw2002

Kjørte til Trondheim for noen dager siden. Startet i -10 grader uten forvarming av batteri. Temperatur varierte mellom -10 til -15 før første lading.

Var derfor litt spent på ladehastighet. Startet på 20kW, men dette steg til 40 kW i løpet av det første minuttet. Litt senere ladet den på 50 kW som var maks for lader antok jeg.


TorT

Var særdeles lite informasjon her.

Hvilken bil gjelder det? Høydemeter eller sted ved start? Høydemeter eller sted ved lading? Prosent ved ladestopp? Bør jo være minimumsinfo.
Går ut ifra at du startet med 100%?

elektrolux

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 12. desember 2018, klokken 14:44
Er det noen andre som bruker spillvarmen fra drivlinjen?

Det er det: Nemlig gode gamle Think Classic.

Langt forrut sin tid også her. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA