Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har du bestilt? Long Range eller P? -For de som har bestilt Model 3-

Startet av P85TMS, tirsdag 11. desember 2018, klokken 13:40

« forrige - neste »

P85TMS

Kan vi ha en tråd om LR vs. P og tankene de som har bestilt har gjort seg før valget falt?

Her er mine korte betraktninger etter bestilling av LR etter å ha kjørt P85 i fem år og X100D i noen mnd.

Forskjellene fra LR til P i tillegg til prisforskjellen på 91.300,- er i korte trekk:

  • 0–100 km/t på 4,7 s vs. 0–100 km/t på 3,7 s
  • 233 km/t vs. 250 km/t topphastighet
  • 18" vs. 20" felger
  • Performance bremser
  • Aluminium pedalsett
  • Carbon spoiler
  • Track mode
  • 544km vs. 530km rekkevidde WLTP


Opsjoner på lakk, interiør og autopilot koster det samme på LR og P. På LR har man en ekstra opsjon på 19" felger til 12.500,-.

1. 0-100km/t er egentlig helt uinteressant i daglig bruk. Moro de ti første gangene, så er det mer gimmick.

2. Litt samme som 1. Liten praktisk betydning for de aller fleste.

3. 20" performance felgene er støpte og har vist seg å være særdeles myke. 18" Aero felgene passer ikke over performance bremsene, så man må ha minimum 19" felger til vinterdekkene. 18" Aero er kanskje ikke spesielt pene, men med dekselet av, så kan man fint benytte dem til vinterhjul.

4. Sikkert bra, men har man noe behov for det? LR bremsene er dimensjonert for bilens vekt og mest sannsynlig også levert av Brembo, så de er i praktisk bruk mer enn gode nok. Man får også 18" felger over standardbremsene. Skal man kjøre på bane så får man allerede bolt-on 365mm bremsekit som benytter original LR kaliper.

5. Kan kjøpes hos Tesla eller tredjepart til en rimelig sum om man absolutt ikke kan leve med gummi på pedalene.

6. Kan kjøpes hos Tesla eller tredjepart om man må ha spoiler.

7. Kjekt å ha. Slår bl.a. av TC og SC. Kommer tredjeparts løsning som gjør det samme.

8. Bagatell. Er sikkert direkte konsekvens av høyere roterende masse på P i form av performance bremser og 20" hjul.

Er forskjellene verdt prisen? Jeg syns egentlig ikke det.
Skal man kjøre på bane så får man mye dekk, felger, fjærer, dempere,  evt. coilovers, spoiler osv. for 91.300,-. Spørsmålet blir vel mer om man synes effekten i LR er nok. Og så har man jo forsikringsprisene også å ta hensyn til. Lite tyder på at P blir billig å forsikre.

Hva tenker dere som har bestilt Model 3?

hemi

Tok performance, siden det in effekt var 79k mer enn 19" på en LR

Om jeg er sikker på valget? nja tja nei?

Liker track mode biten, hatt P85D før når det var kult og nytt, tok også bare å haket av "alt" da.

Jeg kjører jevnlig på bane, så tenkte prøve den både her og i tyskland, bare så har jeg prøvd, så har jeg baseline/erfarling iaf. Men ja det er mye spenn for lite. Kjører også isbane om vinter, så den skal få lufta seg :)

ref nr 4, VELDIG FÅ biler har gode bremser på bane, regner ikke med at disse er veldig bra, selv i stor utgave.

5... pedalene. djiz for en spøk...


8 har nok lite å si.

0-100 målt er vel faktisk ned i 3.4 sekunder gjenntatte ganger, så det er jo respektabelt, det er faktisk raskere enn sommerbilen min, så det er akseptabelt. Mistenker at den får bank 0-200, 0-250.. og nødvendigvis 0-300

KarlEl

Har ingen interesse for Performance. Jeg skal bruke bilen til daglig og er ute etter komfort. LR AWD er mer enn rask nok for meg. Jeg skal også ha vanlige Aero dekk for å ha mye luft og best mulig støydempning.

Belloq

Tenker å gå for Performance, litt grunnet savnet etter min gamle p85. Kjører nå en x75 som ikke dra veldig godt. Vil Tippe performance modellen har mer punch i alle hastigheter ikke bare opp til 100.
P85 2014

fonberg

Sitat fra: hemi på tirsdag 11. desember 2018, klokken 13:54

0-100 målt er vel faktisk ned i 3.4 sekunder gjenntatte ganger, så det er jo respektabelt,

Er dette tall for 0-100 eller 0-96 (60mph)? Kilde(r)?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

hemi

ymse youtube, det er 0-60, men også flere som målte 0-62

skremmer meg litt hvor få som har bestilt performance på avstemningen her :o ser ut som kundegruppen er mindre, og jeg bytter bil ofte.

krl

De hadde solgt flere P hvis det f.eks. var mulig å velge bort 20". Det er upraktisk i hverdagen.

Counterpointer

Det er vel soleklart at P ikke er «verdt» tillegget.

Så derfor har jeg tatt P

Et poeng til er at P kan bli levert tidligere enn Awd.

Det viktigste er nok bremser som i et gitt tilfelle kan være kritisk viktig uansett hvordan en kjører.

Men det er de ulogiske følelsene som nok avgjør valget.

Fornuften tilsier absolutt awd, den er mer enn nok. Anbefaler alle å velge den.

Belloq

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. desember 2018, klokken 15:46
Det er vel soleklart at P ikke er «verdt» tillegget.

Så derfor har jeg tatt P

Et poeng til er at P kan bli levert tidligere enn Awd.

Det viktigste er nok bremser som i et gitt tilfelle kan være kritisk viktig uansett hvordan en kjører.

Men det er de ulogiske følelsene som nok avgjør valget.

Fornuften tilsier absolutt awd, den er mer enn nok. Anbefaler alle å velge den.

Hvor lenge kan vi fortsette å forandre spec før det er for seint egentlig:) ? Begynner å tvile selv på om jeg skal gå for P nå hehe
P85 2014

GOS

Jeg endte opp i LR Multired med EAP uten P, selv om jeg synes det ene sekundet er artig innimellom. Mest artig hadde det gjerne vært med track mode om en skulle leke seg utenfor vanlige veier på vinteren. Har hatt Ludi som lånebil i en god uke mens min S (standard RWD) var inne på verkstedet. Er jo hinsides forskjell fra starten, den akselererer ikke, du får ett hel... hestespark bak og så er du umiddelbart oppi en annen hastighet. Men ligger jeg i 70-80 km/t så er det ikke så stor forskjell lenger, spesielt ikke om en kommer litt lavt på SOC. Og det er jo i det området jeg til vanlig trenger akselerasjonen.

Nå har det seg slik at jeg er blitt godt voksen, passert det halve århundret, og setter mer pris på komforten og rekkevidden som 18" og standard fjærer gir kontra ett stivere P-oppsett. I og med at leveringstiden ble lik for begge, så ble det en no-brainer for meg. Model 3 LR ble bestilt onsdag i forrige uke rundt kl 16-17 tiden. I det jeg kom meg utav ett møte så tok det vel ca 20 sekund å gjøre valgene, men ytterliegere 2 minutt å føre inn betalingskort dataene og bestille:-)

Så ganske enig med trådstarter. Kommer ikke til å se meg om etter spoiler eller aluminiums pedaler. Tror ikke Track Mode kommer som tredjeparts update software.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: fonberg på tirsdag 11. desember 2018, klokken 15:08
Sitat fra: hemi på tirsdag 11. desember 2018, klokken 13:54

0-100 målt er vel faktisk ned i 3.4 sekunder gjenntatte ganger, så det er jo respektabelt,

Er dette tall for 0-100 eller 0-96 (60mph)? Kilde(r)?

0-100

0-60 mph ligger på 3.12 -3.20s på de beste på youtube (Uten Rol-out)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019


P85TMS


HalvorV

Noen som vet om DUer er forskjellige fra LR til P?
Eller betaler man bare for en softwareforskjell?
Tesla Model Y Perfomance

SH aka F_P

Det ble en P gitt. Hatt S85, og nå en X100D. Kjente det var på tide med litt skikkelig kvalme unger på tur :p
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA