Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jeg som nå har bestilt E-tron

Startet av Lappsokk, tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:42

« forrige - neste »

hemi


Lappsokk

Tipper flere vil benytte seg av angrefristen på 14dg om de oppdager at de ikke får mulighet å lade med 22kw hjemme med disse bilene. Dette er jo mulig med selvspec.

Blade Runner

Sitat fra: Lappsokk på mandag 17. desember 2018, klokken 17:45
Tipper flere vil benytte seg av angrefristen på 14dg om de oppdager at de ikke får mulighet å lade med 22kw hjemme med disse bilene. Dette er jo mulig med selvspec.

Hvilken opsjon på selvspec gir 22kW ?


Orbit

Ingen per d.d.

Opsjon JS1 gir ladeport også på høyre side, men fremdeles bare 11kW med det som er i listene nå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Imagine

22kw ladeopplegg hjemme er det vel veldig få som kan ha. Jeg synes ikke det er viktig.

Øyvind.h

#65
Sitat fra: Imagine på mandag 17. desember 2018, klokken 21:51
22kw ladeopplegg hjemme er det vel veldig få som kan ha. Jeg synes ikke det er viktig.
Helt marginal andel kjøpere som har reelt behov for 22kW vs 11 ja,og i tillegg kapasitet til det.
Såfremt ikke 11kW betyr maks 16A på både 230V og 400V må man kjøre ganske ekstremt.

Eneste scenariet jeg klarer se for min del nå er når tre vennepar er på hytta og alle har elbil med stort batteri. Kjekt med 11kW da. Men selv da blir 22kW unødvedig for helgetur.
Har hatt 7,3kW i over 5 år nå. Dekker absolutt alt med solid margin.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Petter Leaf

Sitat fra: Lappsokk på mandag 17. desember 2018, klokken 17:45
Tipper flere vil benytte seg av angrefristen på 14dg om de oppdager at de ikke får mulighet å lade med 22kw hjemme med disse bilene. Dette er jo mulig med selvspec.

Er det angrefrist på 14 dager? Ikke ifølge angrefristloven.  Den gjelder ikke ved kjøp fra fast utsalgssted. Og bilbutikken må sies å være fast.

Lappsokk

Det er det pga at den ikke er typegodkjent enda. Og derfor var det noen særegne regler.

leiknes

Sitat fra: Imagine på onsdag 12. desember 2018, klokken 00:12
Det ser ut som at salget kollapser ganske tydelig dessverre.
Inne på Facebooksiden hvor mange av de som har reservert E-tron er samlet, er det blant annet en Audi-fan som nå skrev et skikkelig følelsesladet langt innlegg og aldri har hatt annet enn Audi. Skuff på skuff på skuff i forhold til opprinnelig lovet. Man får ikke godfølelse av sånt på en dyr bil hvor Audi Norge i tillegg tar en grådig ekstrabit av kaken.

Skuffelsene går på mye av det samme:

Vi skulle få 3 motorer og 0-100 på 4,5 sek, men fikk 6,6 sekunder (5,7 sekunder i boost) og 2 motorer.
Vi skulle få 50 mil rekkevidde, men fikk 36,4...
Vi skulle bli positivt overrasket over prisen, men ble i stedet negativt overrasket...
Vi skulle få en premiumbil, men får ikke rattvarme kombinert med ACC.
Vi fikk også egenvekt på 2700kg pluss fører...
Vi fikk 1800kg hengervekt, men må manuelt sette av og på hengerfestet.

Viktigst av alt er at godfølelsen er helt borte. Og i tillegg skal man betale betydelig mer i Norge enn i utlandet. Hvorfor det?
Storkunderabatt? Neida. Ikke en krone selv fra den skyhøye prisen de opererer med, ingen gode prispakker, ingen fordeler for de som står på liste osv....


215 likes og 124 kommentarer i køpet av de 2 første timene. Folk skriver de reservasjonene henger i en tynn tråd, de avventer til de må bestemme seg og håper i det lengste på godfølelse, eller de som må ha bil leaser en «fossil-bil» og noen kjøper Tesla osv... skikkelig trist å se på.

Det man bør være litt ops på er bilens rykte i markedet. Kjipt å bruke 900.000 på en bil med dårlig rykte. Da vil ingen kjøpe den av deg igjen osv...

Jeg håper fortsatt i det lengste at de lykkes. Men fortjener de egentlig det, slik de har håndtert oss ventende kunder?

Amen! Går for Xn i påvente av at det kommer noe med bedre rekkevidde og mer moderne teknologi. Forspranget ligger ikke i teknologien lenger.

hemi

Som en venn sa  "det er nok litt tidlig for å velge audi elbil"

automat

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2018, klokken 22:00
Sitat fra: Imagine på mandag 17. desember 2018, klokken 21:51
22kw ladeopplegg hjemme er det vel veldig få som kan ha. Jeg synes ikke det er viktig.
Helt marginal andel kjøpere som har reelt behov for 22kW vs 11 ja,og i tillegg kapasitet til det.
Såfremt ikke 11kW betyr maks 16A på både 230V og 400V må man kjøre ganske ekstremt.

Eneste scenariet jeg klarer se for min del nå er når tre vennepar er på hytta og alle har elbil med stort batteri. Kjekt med 11kW da. Men selv da blir 22kW unødvedig for helgetur.
Har hatt 7,3kW i over 5 år nå. Dekker absolutt alt med solid margin.

Det er vel ikke hjemme man har behov for 22kW. Men i mangel av hurtiglading. Enten pga ladekø, eller fordi man er utenfor hurtiglader-dekning.

Eller man vil slippe å gå ut å flytte bilen når den er ferdig hurtigladet, men heller stå på 22kW under hele besøket (f.eks på et kjøpesenter).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hemi

Jeg synes 22KW var tullete på tesla, og 11KW sjelden var nødvendig på i3, til jeg fikk brukt det i hurtiglade kø, så poenget er faktisk gyldig.

Imagine

Sitat fra: hemi på mandag 17. desember 2018, klokken 23:27
Som en venn sa  "det er nok litt tidlig for å velge audi elbil"

Det var jeg som sa det :-)
Men jeg kjøpte visst likevel. Det at mange synes den ble for dyr viste seg å være forlokkende på meg. Og når man får tenkt seg litt om så er det ikke så galt med e-tron likevel.
Orker dessuten ikke drive å vente inn i evigheten på en skikkelig elbil og e-tron er en fin bil å ha som inntil 3-4-5 års ventepølse/overgangspølse, eller hva man kan kalle det. Moms kommer snart og jeg liker e-tron karosserikonsept bedre enn både kommende iX3 og EQC.

Den tross alt 6 år gamle modellen Tesla Model S har jeg ikke helt falt for til tross for betydelig bedre rekkevidde og akselerasjon. Når alt kommer til alt - så lenge rekkevidde og akselerasjon er bra nok så er e-tron klart beste alternativ der ute. Den er dessuten en helt ny modell som vil holde seg «ny» en stund.

Øyvind.h

Sitat fra: Imagine på tirsdag 18. desember 2018, klokken 10:17
Det at mange synes den ble for dyr viste seg å være forlokkende på meg.
Det vil jo alltid være kunder som ikke bryr seg om at butikken lurer kundene på pris. Å lokkes av at folk takker nei for å unnå å bli lurt er kanskje ikke så vanlig. 

Normalt vil det være folk som er så opptatt av produktet at de gir blanke i overprisen, men jeg gjorde det samme selv på mobilfronten for noen måneder siden uten å være fanboy. Jeg ville bare ha telefonen straks den var lansert og betalte vel rundt 10.000,- for den, selv om den nå noen måneder senere kan kjøpes for 5-6000,-. Butikken tok overpris, men folk kjøper jo allikevel.
Litt uheldig signal å sende til Møller at de kan stikke av med momsen, men trøsten får være at det ikke vil vare.
Når bestillingstidspunkt nærmer seg skal jeg se hva en skrapet modell kan tenkes å lande på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Torz

Mitt siste kønummer før stenging 5. des. var 1030. Fikk i dag telefon med spørsmål om hvilken modell jeg ville gå for av introduksjonsmodellene. Svarte at jeg tvilte på det kom til å bli noe kjøp grunnet bagasjeromsplass og rekkevidde, og at det uansett var uaktuelt å bestille noe som helst uten å ha prøvekjørt bilen.

Tilbakemeldingen var at de gikk videre på listen med å tilby introduksjonsmodellene inntil disse var solgt, før de startet på toppen igjen av reservasjonslisten for så å tilby egenspesifiserte biler. Selger regnet med å komme tilbake til meg i januar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA