Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Negativt for elbilen.

Startet av Roy Aasen, søndag 09. desember 2018, klokken 15:17

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 12. desember 2018, klokken 09:45
Sitat fra: Øystein16 på onsdag 12. desember 2018, klokken 07:45Me klarar oss med tredjedelen av batteri enn Tesla i dei tri ladbare bilane i familien og køyrer ca 50 000 km i året med dei (normalbruk i Noreg. Batteria i Teslaene kunne derfor vore fordelt på 3 millionar bilar dersom poenget var meir miljøvenleg bruk.
Husk at Tesla er veldig god på bruk av kobolt. En 40 kWh Leaf med NMC 622 vil ha rundt 14 kg kobolt. Altså 3 ganger mer kobolt enn Model 3, men under halvparten av rekkevidden. Hvor bra er dine biler?

Så klart, miljømessig og etisk sett bør man ikke gå for større batteri enn man har behov for, men det viktigste er å velge en bil med best mulig batterikjemi.
En annen faktor er at hvis man kjøper 3 biler med kort rekkevidde, vil man måtte lade mer.
Klarer man å la vær å kjøre mot 0% og la vær å lade 90-100%, vil batteriet vare VELDIG mye lenger.

Jeg husker ikke tallene her og nå, men å lade til 80% gjør at det varer UTROLIG mye lenger.
Nå får dere ta dette UTROLIG som det det er - helt vanvittig! Sikkert noen som har en lenke å legge inn her.

Det har da å gjøre med at batterier ikke liker å være lenge på maksimal spenning, de liker heller ei å være lenge på for lav spenning. Jeg mener idèellt sett at de skal være mest tid mellom 50-70%, men klart at ingen elbil kan kjøres bare mellom 50-70%. Kjører man derimot en liten e-up når man egnetlig trengte mer rekkevidde, vil man gjerne måtte kjøre 0-100% av batteriet og da kan det tenkes at man gjerne halverer levetiden.

Når man da i tillegg fra før av har mer kobolt i det lille batteriet enn i en Model 3 som varer lenger og går lenger, er det jo mer etisk med Teslaen. Dette blir jo da videre forsterket med det fakta at Tesla henter Kobolt fra blant annet kannada og andre steder.

Øystein16

Sitat fra: olavxxx på fredag 04. januar 2019, klokken 23:45
Jeg mener idèellt sett at de skal være mest tid mellom 50-70%, men klart at ingen elbil kan kjøres bare mellom 50-70%. Kjører man derimot en liten e-up når man egnetlig trengte mer rekkevidde, vil man gjerne måtte kjøre 0-100% av batteriet og da kan det tenkes at man gjerne halverer levetiden.
Eg håpar for din del at du forstår prosentrekning og kor gale dette er.

olavxxx

Sitat fra: Øystein16 på lørdag 05. januar 2019, klokken 10:18
Sitat fra: olavxxx på fredag 04. januar 2019, klokken 23:45
Jeg mener idèellt sett at de skal være mest tid mellom 50-70%, men klart at ingen elbil kan kjøres bare mellom 50-70%. Kjører man derimot en liten e-up når man egnetlig trengte mer rekkevidde, vil man gjerne måtte kjøre 0-100% av batteriet og da kan det tenkes at man gjerne halverer levetiden.
Eg håpar for din del at du forstår prosentrekning og kor gale dette er.
Hva mener du med det?
Batteriet har det best mellom 50-70% lading over tid.
Så hvis man kjøper for lite batteri, må man ofte lade gjerne til 100% (som er uheldig) og man må gjerne ha mye tid under 50%.

Klart at det er ikke farlig å lade til 100% rett før avreise og kjøre til 10-20% og så hive den rett i ladekontakten, men lader du til 100% og lar den stå over natten, er det uheldig. Samme om du parkerer lenge med feks 10-20%.

Så det ideelle er å lade til ca 80% til vanlig, så fremt den da ikke blir stående med mindre enn 50% hele dagen på jobb, uten lading.

arthur

Nå har vi koblet bilen til lader hver dag i mer enn fire år og latt den stå tilkoblet over natten (ladet opp til 100%), men ikke klar over at dette har gått utover batteriet på noen måte. På den annen side har vi aldri benyttet en hurtiglader. Har vi hatt flaks eller er det noen myter ute og går?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

#34
Sitat fra: arthur på lørdag 05. januar 2019, klokken 16:19
Nå har vi koblet bilen til lader hver dag i mer enn fire år og latt den stå tilkoblet over natten (ladet opp til 100%), men ikke klar over at dette har gått utover batteriet på noen måte. På den annen side har vi aldri benyttet en hurtiglader. Har vi hatt flaks eller er det noen myter ute og går?

De fleste biler styrer dette helt fint så du skal slippe å vær nerd. Bare å plugge og lade og ikke tenke mer på den saken.

Mer redd for hva alt salte som bruks gjør på batteri og elektronikk. Der ser det ut til jo mer er bedre, eller "hue i ræva og ræva i et lommetørkle" i forhold til hva de selv har prediket i de sener år. Hadde de funnet opp hjulet hadde det vært firkantet.  :-1:

https://www.motor.no/artikler/2018/oktober/rekordhoyt-saltforbruk-pa-veiene/

Lokalt i Lier der jeg bor har de ikke salt så mye og aldri savnet det. Nå møter jeg daglig en veibane som ser ut som det har regne i bøtter den siste timen, og noen ganger salter de før de måker slik at det er glattere enn noen gang - fatter ikke at det er nødvendig å holde på slik  :-1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

sylwester

#35
1. Levetiden på batteriet øker hvis du lager buffer i topp og bunn, MEN des mer buffer du lager des mindre rekkevidde har bilen fra start. Siden batteriet er den dyreste komponenten vil produsentene ha så høy rekkevidde som mulig med så lite batteri som mulig og den eneste måten å gjøre det på er å bruke mer av bruttokapasiteten på bekostning av levetiden.

2. De fleste bilprodusenter sikter inn en levetid på ca. 10 år. Batterigarantien på en 40kWh Leaf er 8 år. Dvs. Restkapasiteten må være høyere enn 66,25% dagen garantien går ut. Det er viktig at de fleste biler lever til 10 år. Hva som skjer etter det er mindre interessant for bilprodusenter. Faktisk så vil de tape penger des lengre bilen er på veien etter 10 år så gjennomsnittet på 18 år i Norge er et tall de fleste ønsker å redusere. Den eldste Leafen er 8 år gammel. Tror du den varer 10 år til uten batteribytte? Et batteribytte er dyrere enn en typisk dyr kostnad som fører til hugging på drivstoffbiler.

4 år er ingenting. Har du 10% reduksjon etter 4 år så vil du knapt nok merke det siden reduksjonen vil være 2,5% i året og variasjonen av hvor mange % du bruker fra A til B varierer mer enn 50% i løpet av en sesong og fra dag til dag mer enn 2,5%.  Man er blind på sakte endringer over tid og ser ikke krokodillen komme. Dvs. uten instrumenter som leser av data eller vitenskapelig utført test så er det umulig å kunne si noe om kapasitetstap. Leaf er muligens flinkest ved å gi deg en heads up i fleisen, men ikke før du har mistet 15% - noe som skjer etter 4. året. De som kjøper elbilen er sjeldent de som eier bilen når den bikker 10 år, men jeg vil tro de er interessert i salgsverdien og den vil være avhengig av restkapasiteten. De smarte har med seg avlesningsutstyr. Det er som å lese kilometertelleren før i tiden siden antall km sier ikke alt lengre.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA