Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Negativt for elbilen.

Startet av Roy Aasen, søndag 09. desember 2018, klokken 15:17

« forrige - neste »

hELgenen

Nyheten er vel som en gavepakke til avgiftskåte politikere - nå fant de en raskere vei til avgifter på elbiler...


emagic

Det er vel heller slik at man burde applaudere LiCo batteriene  Her har man en naturressurs verden roper etter.  Da må man faktisk rette skytset mot eget land som ikke klarer å styre gruvedriften fordi landet dessverre er gjennomkorrupt og ikke mot de som ønsker å kjøpe varene du kan levere.

-emagic

Måkemannen


Maximus

De mulige konsekvensene av det han sa i går gav visst fredsprisvinneren litt kjølige føtter, for nå kom bremsen på:

https://www.nrk.no/urix/fredsprisvinneren-vil-ikke-at-elbil-industrien-skal-boikotte-kongo-1.14335388

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

holmi3

 Kobolt og litium fra Kongo? BMW må svare!

Burger

Holmi3: Leser du artikkelen så ser du at BMW svarer og at det aldri har dreid seg om lithium.
Sitat fra: emagic på mandag 10. desember 2018, klokken 21:47
Det er vel heller slik at man burde applaudere LiCo batteriene  Her har man en naturressurs verden roper etter.  Da må man faktisk rette skytset mot eget land som ikke klarer å styre gruvedriften fordi landet dessverre er gjennomkorrupt og ikke mot de som ønsker å kjøpe varene du kan levere.

-emagic

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Vollis47

Her i Kristiansand har vi en fabrikk som produserer litt over 5000 tonn cobolt i året. Det skulle rekke til ca 200 000 Teslaer om det er riktig at det går 23 kilo cobolt i Tesla-batteriene. Og det er fra malm som kommer fra Canada hvor det ikke er barnearbeid.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Espen Hugaas Andersen

Model 3 er på ca 4,5 kg per batteri. Da er det altså over 1 million Model 3 per år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øystein16

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 12. desember 2018, klokken 06:37
Model 3 er på ca 4,5 kg per batteri. Da er det altså over 1 million Model 3 per år.

Me klarar oss med tredjedelen av batteri enn Tesla i dei tri ladbare bilane i familien og køyrer ca 50 000 km i året med dei (normalbruk i Noreg. Batteria i Teslaene kunne derfor vore fordelt på 3 millionar bilar dersom poenget var meir miljøvenleg bruk.

cra

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 12. desember 2018, klokken 07:45
Batteria i Teslaene kunne derfor vore fordelt på 3 millionar bilar dersom poenget var meir miljøvenleg bruk.

Hvordan får du 50.000km i tre biler til å bli mer miljøvennlig enn 50.000km i en bil??
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 12. desember 2018, klokken 07:45
Me klarar oss med tredjedelen av batteri enn Tesla i dei tri ladbare bilane i familien og køyrer ca 50 000 km i året med dei (normalbruk i Noreg. Batteria i Teslaene kunne derfor vore fordelt på 3 millionar bilar dersom poenget var meir miljøvenleg bruk.

Så du mener at det er mer miljøvennlig at de som trenger rekkevidden til en Model 3 i det daglige heller skal kjøpe 3 biler og plassere 2 av dem rundt på den daglige ruten og bytte bil ettersom de går tom for strøm?

Eller mener du at Tesla i miljøvennlighetens navn heller skulle installere en fossil "rekkeviddeforlenger" i bilene sine slik du har?

Joda, vi har fått med oss at du og din utvidede familie har funnet en kombinasjon av biler og en praksis med intern bildeling som passer for dere. Men dette er på ingen måte en modell du kan forvente deg at passer for de fleste.
Model S 85D

emmern

Problemet er ikke råstoffet, men at Kongo og mange andre land i Afrika ikke har fungerende stater, med masse korrupsjon osv. Skal man slutte å utvinne ting, og la folk fortsette å være i fattigdom, da? Virker ikke som de har noen vilje til å skjerpe seg så da blir det "umoralsk" uansett hva de produserer omtrent.

Da kan man like gjerne slutte med å kjøpe klær osv som er sydd i kummerlige forhold etc også.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 12. desember 2018, klokken 07:45Me klarar oss med tredjedelen av batteri enn Tesla i dei tri ladbare bilane i familien og køyrer ca 50 000 km i året med dei (normalbruk i Noreg. Batteria i Teslaene kunne derfor vore fordelt på 3 millionar bilar dersom poenget var meir miljøvenleg bruk.
Husk at Tesla er veldig god på bruk av kobolt. En 40 kWh Leaf med NMC 622 vil ha rundt 14 kg kobolt. Altså 3 ganger mer kobolt enn Model 3, men under halvparten av rekkevidden. Hvor bra er dine biler?

Så klart, miljømessig og etisk sett bør man ikke gå for større batteri enn man har behov for, men det viktigste er å velge en bil med best mulig batterikjemi.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA