Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vi som har bestilt - Hva gikk du for ?

Startet av Pallesnekkern, fredag 07. desember 2018, klokken 21:18

« forrige - neste »

noto

Ikke særlig behov unntatt for evt sportsbruk. På fossilsiden er det status knyttet til superbiler pga den svære prisforskjellen. Med Tesla er det lite ekstra status å ha P på bakskjermen.

Strøm Tycoon

Sitat fra: emurof på torsdag 13. desember 2018, klokken 21:49
Hva gjør at folk punger ut for Performance? Har man virkelig bruk for den ekstra ytelsen, eller er det bare for å kunne ha det litt ekstra moro nå og da?

For min del handler det om at Performance-utgaven faktisk kan kjøres aktivt på bane. Der kan man kjøre fra seg i lovlige og relativt trygge rammer.

hemi

Sitat fra: noto på torsdag 13. desember 2018, klokken 21:56
Ikke særlig behov unntatt for evt sportsbruk. På fossilsiden er det status knyttet til superbiler pga den svære prisforskjellen. Med Tesla er det lite ekstra status å ha P på bakskjermen.

Tesla gir jo 0 status uansett så da er det jo lite forskjell :p

Husker han kipeste regnskapsduden som snakker ala Vidar Teisen kjøpte seg model S, ca da døde alt litt for meg ;)

Jeg pleier bare huke av alt på lista, da vet jeg iaf mer om hva det og ting innebærer og tar med meg erfaringen videre. 

olavxxx

Tok en Performance, hvit farge, hvitt interiør, aktivert AP.
Altså "makset" Model 3 performance, med unntak av at rød farge er litt dyrere.

Angående farger:
Jeg liker faktisk model 3 i sort også, noe jeg sjeldent gjør med en bil. Men det som er med sort er jo swirls.
Drev litt å tenkte på om jeg skulle ta sort + xpel, men jeg landet på hvit som jeg var veldig fornøyd med på X.
Vurderte også den røde faktisk, men jeg tenker at karbondetaljen på bakluken er mer synlig på hvit, det samme gjelder performance merket (rød understrek).

Det er jo noe med det at swirls og småriper er minst synlig på en lys bil, i tillegg ser bilen fortere støvete/skitten ut jo mørkere den er. (Alle tror jo hvit ser fortest skitten ut, men i realiteten er det sort!).

Jeg har tenkt å betale inn EK slik at bilen vil koste meg ca 4600/mnd i utgifter.
Da nedskriver jeg mot 0kr verdi på 8 år.

Det betyr at jeg håper bilen ikke kommer før estimert tid i mars, i så fall må jeg finne på noe lurt med EK :P

olavxxx

Sitat fra: emurof på torsdag 13. desember 2018, klokken 21:49
Hva gjør at folk punger ut for Performance? Har man virkelig bruk for den ekstra ytelsen, eller er det bare for å kunne ha det litt ekstra moro nå og da?
Tja, det er jo flere ting da.
LR akser tregere enn model S75D, så det er jo det hvis man kommer fra model S, vil man gjerne ha minst like bra aks som før. Model X (uten P) er derimot så vidt litt tregere enn LR.

Men skal sies model 3 måles raskere enn oppgitt i USA, på vbox har de målt Perf til 3,18, som skulle tilsvare 3,4.
Tesla sin side nå viser 3,5 for model 3 perf.

Men man får jo da som sagt:
bedre aks (vesentlig bedre)
20" hjul (jeg personlig hadde byttet ut hjulene uansett og 20" hjul med gode dekk er fort 30-40.000kr).
karbonleppe (den er jo verdt en del tusen kroner)
Større bremser (ikke alle trenger dette, men jeg mener man kan aldri få for gode bremser. I tillegg er jo dette en fordel hvis man feks tar bilen på bane eller kjører vestlandsveier med mye gass/brems).


I tillegg track mode, jeg tenker jo denne også kan være grei på de verste vestlandsveiene, da er det enklere å ha bremseberedskap i svingene uten at regen hugger inn. Med track mode er nemlig også regen mer begrenset.

Så jeg håper man kan slå av track mode i fart (og på), på enkel måte. Jeg trenger den ikke på motorvei eller i vanlig 60-sone, men på de verste vestlandsveiene skulle jeg likt å ha den på, selv om jeg ikke skal kjøre for fort :-) Men da kan jeg flytte høyrefot fra gasspedal mot bremsepedal i tilfelle det kommer en buss rundt svingen.

I dag må man nesten bare holde gassen og flytte foten fort :P

olavxxx

Sitat fra: gr på fredag 07. desember 2018, klokken 21:46
Performance i svart med hvitt interiør.

Har X i midnight silver, og syns fargevalgene er forferdelig dårlige, så det går mot foliering av denne, selv om jeg egentlig ikke liker finishen på folierte biler. Har 100% klart hvordan den skal se ut. :-)
Hadde vært moro med RS-blå eller Volvo Polestar Blå.
Jeg så en model 3 avbildet, wrappet i gull (lignet på Volvo sin saffran gull fra 2000-tallet), det kledde den veldig godt.

Har du noen kreative ideer, lynet maqueen?

najtrox

Gikk for LR, svart, AP, 18' og sort interiør. Tenker bruke pengene på fargevalg til foliering

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Tin

Gikk for helt standard uten tilvalg. Tenkte dippe eller folie på bilen. Holder kostnadene litt nede da vi tenker å beholde Xèn i tillegg :)

eadie

Blåfargen i konfiguratoren er helt annerledes enn den virkelige. Den virkelige er mye mørkere enn den ser ut på skjermen.

Jeg gikk for LR, 18'', svart interiør, perlemorhvit lakk.
Dropper forbedret autopilot da bilen stort sett blir brukt til matpakkekjøring, 5-6 mil pr dag.
Bytter inn min 5 år gamle S85 for å få 5 år ny garanti og billig bilhold.


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

olavxxx

Sitat fra: eadie på mandag 17. desember 2018, klokken 06:52
Blåfargen i konfiguratoren er helt annerledes enn den virkelige. Den virkelige er mye mørkere enn den ser ut på skjermen.

Jeg gikk for LR, 18'', svart interiør, perlemorhvit lakk.
Dropper forbedret autopilot da bilen stort sett blir brukt til matpakkekjøring, 5-6 mil pr dag.
Bytter inn min 5 år gamle S85 for å få 5 år ny garanti og billig bilhold.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Samme bruksmønster her :P
Kjørte X 17 mod 10800km på 1 år, for det meste med matpakke.

Vi har en unge da, men skal klare langtur med 3 personer uten problemer. Kupeen er romslig nok og åpen med glasstak.

Kommer til å kjøpe enda en elbil til damen tenker jeg.

Vesel

#40
Sitat fra: hemi på torsdag 13. desember 2018, klokken 23:23
Tesla gir jo 0 status uansett så da er det jo lite forskjell :p

Husker han kipeste regnskapsduden som snakker ala Vidar Teisen kjøpte seg model S, ca da døde alt litt for meg ;)
Snakk for deg selv. Jeg er ihvertfall superstolt over å snart kjøre ikke bare en ren elbil, men en elbil fra det eneste merket som kun lager elbiler.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Øyvind.h

Før var spreke biler forbeholdt store lommebøker. Den tiden er heldigvis forbi :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oebakkom

Veldig nærme å bestille nå.
Blir nok sort med 18" og EAP.

Minimum 12500,- for andre farger er jo ran, spesielt med tanke på at dette er fritatt fra mva.

Referralprogrammet gjelder ut dagen i dag?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: oebakkom på mandag 17. desember 2018, klokken 08:54
Veldig nærme å bestille nå.
Blir nok sort med 18" og EAP.

Minimum 12500,- for andre farger er jo ran, spesielt med tanke på at dette er fritatt fra mva.

Referralprogrammet gjelder ut dagen i dag?

Det er visst kvalitetsforskjellen på lakken, har jeg hørt. Ser at i USA tar de 2500 USD for rød multi-lakk, mens i Norge koster den 20000 NOK. Man får altså en del lavere pris i Norge, 2500 USD tilsvarer ca 21500 NOK med dagens kurs. Så hvis en trekker fra USA-mva så er det bare litt dårligere deal i Norge, sett i forhold til f.eks. Audi.  For de som kjøper Audi e-tron koster ekstrautstyret mye mer i Norge. Der ser det ut som de har lagt på mva, selv om de ikke har det.
Tesla Model Y                         2021-

casall

Har ikke hengt helt med i denne Model 3 produksjonen. Når er det ventet at den rimelige Model 3 kan leveres dersom man ikke har bestilt i dag? Og er prisene på den klare, som på LR og Performance? 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA