Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

WLTP-rekkevidde: 364 - 415 km eller 417 - 480 km ?

Startet av t85, torsdag 06. desember 2018, klokken 18:39

« forrige - neste »

hemi

Mindre sarkastisk, mindre tja humoristisk vridning av ytterpunkter/meninger, mer høfflig og litt nedtonet?

men jeg VET det er de samme folka, siden jeg kjenner fler av de ;)

Imagine

Sitat fra: stefse på tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:19
Hvordan er tonefallet der da? Alle tiljubler Audi og bilen, og forøvrig diskuterer pavens skjegg?

Litt forskjellig. Siste nå i dag virker flere og flere å være skeptiske til bilen pga Møller-tillegg, lavere rekkevidde enn lovet og dårligere akselerasjon. Folk med lave reservasjonsnumre ser ut til å avvente. Er også noen få som har bestilt. Men usikker på hvor mange.

jorgen.jevne

Du skal være bra ukritisk Audi-fan for å ikke anerkjenne det åpenbare mageplasket Audi har begått under denne lanseringen her. Jaguar serverte jo egentlig e-tron på sølvfat hvor Audi og Møller kunne forsiktig gått frem med en ydmyk holdning og et respektabelt prisnivå. I stedet velger de BEVISST å bli tatt med buksene nede med å putte subsidiene i egen lomme, samtidig som de ikke tar noe selvkritikk på hvordan de har håndtert det.

I business er det en gylden regel at du bør "underpromise and overdeliver". Her har jo Audi klint tjukt på og lovet gull og grønne skoger i tre år. Tesla killer og det som verre/bedre er.

Så leverer de en forsinket og forvokst i3 120ah med ekstrautstyr til 300k.  Men men. Den er #premium da.




Kåre Knatten

Nå er jeg nok i kategorien ukritisk Audi-fossilbiler, men det har vel sammenheng med hva en får -selv om det er i dyreste laget. Når det gjelder E-tron show'et som har turnert i Norge og forhånds-hausing fra Møller-gruppen, så er det like "Han som skulle klippe grisen - mye skrik og lite ull". Kjøper nok E-tron allikevel, har ventet i 4 år og kan ikke se at det kom noe liknende iløpet av noen år.

Tellus

Er det virkelig slik at bilen er mye dyrere i Norge enn i andre land?

Trond.m

Sitat fra: jorgen.jevne på tirsdag 11. desember 2018, klokken 18:43
Så leverer de en forsinket og forvokst i3 120ah med ekstrautstyr til 300k.
Har selv i3 120ah og jeg må si at jeg har vanskelig for å se likheter mellom e-tron og i3 bortsett fra at begge kan frakte meg og kona fra A til B på omtrent samme tid.

Counterpointer

Sitat fra: hemi på tirsdag 11. desember 2018, klokken 11:48
Jeg, og flere andre her er begge steder.

Det ene stedet er du anonym, det andre er du ikke, tonefall og skriverier blir litt deretter.
Det er folk som har skjulte identiteter på Facebook også.

Og noen har ikke nick her

Tror mer forskjellen er på interesse og kompetansenivå. Synes det er mye rart både på forum og Facebook.

Counterpointer

Sitat fra: Imagine på tirsdag 11. desember 2018, klokken 17:13
Sitat fra: stefse på tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:19
Hvordan er tonefallet der da? Alle tiljubler Audi og bilen, og forøvrig diskuterer pavens skjegg?

Litt forskjellig. Siste nå i dag virker flere og flere å være skeptiske til bilen pga Møller-tillegg, lavere rekkevidde enn lovet og dårligere akselerasjon. Folk med lave reservasjonsnumre ser ut til å avvente. Er også noen få som har bestilt. Men usikker på hvor mange.

#løpogkjøp






hemi

ref mr qvigstad er vi usikre på om det er trollprofil eller ekte, mye av det han skriver.. yeah ;)

Jeg har blitt oppringt av møller og sa relativt klart fra at noen av introbilene var uaktuelt uten prøvekjøring, jeg forventet prøvekjøring lenge nok til å tømme batteriet for å se hva faktisk rekkevidde realistisk blir.

Jeg sa også at jeg forventet at prisene ble senket for å matche andre land slik at vi slapp ekstremt verditap første dagen ut. Fikk beskjed om at norge var dyrt land å bo i og den vanlige remsa alle de andre har fått, merker alle iaf har fått samme info og opplæring på hva man skal si der ;)

Trond.m

Jeg fikk en annen forklaring. De var ærlige å sa at de ville tjene mest mulig penger. Greit nok, men det er ikke alltid de høyeste prisene som på lang sikt gir best inntjening. De var ikke engang villig til å fire en krone på vinterhjulene. Så mye betyr ikke e-tron for meg, men jeg lar nok reservasjonen stå en stund til inntil de åpner for prøvekjøring og egenkonfigurert bil.

Tiger123


Synes det er litt påfallende at det pushes bestillinger nå, uten at en eneste rekkeviddetest er offentliggjort...

Når jeg samtidig leser hvordan selgerne styrer kundene mot intromodellene, med forsinkelser uten konkrete leveringstider på alt annet..

Samtidig selges det 100 om dagen om noen spør.

Taben

#116
Sitat fra: Imagine på fredag 07. desember 2018, klokken 08:37
Sitat fra: Svolar på torsdag 06. desember 2018, klokken 19:02

Auto Motor sport sier ca 300 km ved 120 kmt,
Dette er i nær idellle forhold i Dubai. Så da snakker en sikkert rett under  300 km i Norge på motorvei ved 0 grader. Kulde og snø etc så sikkert endel lavere. Men slik er det jo for alle. Model s p85 hadde ca 330 km rekkevidde ved -5 til -10.
Vil jo rekke til hytta for de fleste med et lite skrik.

Hvis det stemmer med bare 300km i 120km/t er det trist. Det er for dårlig på en bil til 950.000kr, ferdigutstyrt. Men om det er 30 mil uansett hvordan kjørestil og 40 mil ved motorveishastighet kan det forsvare prisen. Er jo ganske avgjørende det der. Spesielt når det kommer andre segmenter med billigbiler som Model 3 til under kr 500.000 med 4wd og bedre akselerasjon og minst 15 mil bedre rekkevidde.

Hei Imagine. Ja, det er trist, så frem til E-tron med god rekkevidde. Krysser fingrene og håper Audi kommer med større batteri i 2020.


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Imagine

#117
Sitat fra: Taben på lørdag 02. februar 2019, klokken 19:10
Sitat fra: Imagine på fredag 07. desember 2018, klokken 08:37
Sitat fra: Svolar på torsdag 06. desember 2018, klokken 19:02

Auto Motor sport sier ca 300 km ved 120 kmt,
Dette er i nær idellle forhold i Dubai. Så da snakker en sikkert rett under  300 km i Norge på motorvei ved 0 grader. Kulde og snø etc så sikkert endel lavere. Men slik er det jo for alle. Model s p85 hadde ca 330 km rekkevidde ved -5 til -10.
Vil jo rekke til hytta for de fleste med et lite skrik.

Hvis det stemmer med bare 300km i 120km/t er det trist. Det er for dårlig på en bil til 950.000kr, ferdigutstyrt. Men om det er 30 mil uansett hvordan kjørestil og 40 mil ved motorveishastighet kan det forsvare prisen. Er jo ganske avgjørende det der. Spesielt når det kommer andre segmenter med billigbiler som Model 3 til under kr 500.000 med 4wd og bedre akselerasjon og minst 15 mil bedre rekkevidde.

Hei Imagine. Ja, det er trist, så frem til E-tron med god rekkevidde. Krysser fingrene og håper Audi kommer med større batteri i 2020.


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018


Var skuffet på denne tiden da jeg skrev det innlegget du refererer til. Men etter å ha tenkt litt fant jeg ut at det er bra nok likevel og jeg bestilte meg en. Må jo kjøre rundt i noe. Og vil ha en stor elbil med bakkeklaring og maksimal komfort. Tesla er billigpreget og uaktuelt for meg og da jeg prøvde de så gikk de ikke særlig langt de heller (Model S P100D), så da er det kun Jaguar som pader for tregt og Audi e-tron som er alternativene.
Da ble det e-tron. Så lenge man har flere biler og har tilgang på bensinbil når man trenger det er det ikke så farlig med rekkevidde på 300-350km i 120.

Får heller bytte ut når det kommer større batteri. Tviler dessverre på at det skjer de neste 3 årene. Men e-tron S får i alle fall enda bedre ytelser.

Øyvind.h

I 120 er rekkevidden ca 260km fra 100% til 0% på vinter.
Har konkludert med at Etron funker for meg. Men hadde jeg hatt mer enn 21 mil til hytta hadde jeg vært usikker! Forsåvidt fortsatt i tenkeboksen. Ser an ionity over sommeren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Taben

Sitat fra: Imagine på lørdag 02. februar 2019, klokken 20:24
Sitat fra: Taben på lørdag 02. februar 2019, klokken 19:10
Sitat fra: Imagine på fredag 07. desember 2018, klokken 08:37
Sitat fra: Svolar på torsdag 06. desember 2018, klokken 19:02

Auto Motor sport sier ca 300 km ved 120 kmt,
Dette er i nær idellle forhold i Dubai. Så da snakker en sikkert rett under  300 km i Norge på motorvei ved 0 grader. Kulde og snø etc så sikkert endel lavere. Men slik er det jo for alle. Model s p85 hadde ca 330 km rekkevidde ved -5 til -10.
Vil jo rekke til hytta for de fleste med et lite skrik.

Hvis det stemmer med bare 300km i 120km/t er det trist. Det er for dårlig på en bil til 950.000kr, ferdigutstyrt. Men om det er 30 mil uansett hvordan kjørestil og 40 mil ved motorveishastighet kan det forsvare prisen. Er jo ganske avgjørende det der. Spesielt når det kommer andre segmenter med billigbiler som Model 3 til under kr 500.000 med 4wd og bedre akselerasjon og minst 15 mil bedre rekkevidde.

Hei Imagine. Ja, det er trist, så frem til E-tron med god rekkevidde. Krysser fingrene og håper Audi kommer med større batteri i 2020.


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018


Var skuffet på denne tiden da jeg skrev det innlegget du refererer til. Men etter å ha tenkt litt fant jeg ut at det er bra nok likevel og jeg bestilte meg en. Må jo kjøre rundt i noe. Og vil ha en stor elbil med bakkeklaring og maksimal komfort. Tesla er billigpreget og uaktuelt for meg og da jeg prøvde de så gikk de ikke særlig langt de heller (Model S P100D), så da er det kun Jaguar som pader for tregt og Audi e-tron som er alternativene.
Da ble det e-tron. Så lenge man har flere biler og har tilgang på bensinbil når man trenger det er det ikke så farlig med rekkevidde på 300-350km i 120.

Får heller bytte ut når det kommer større batteri. Tviler dessverre på at det skjer de neste 3 årene. Men e-tron S får i alle fall enda bedre ytelser.


Hei. Du skal være glad for at du ikke gikk for I-Pace, jeg opplever rekkevidde på kun 240 km nå med min I-Pace, det er skuffende da min Tesla har igjen rest på 140 km på samme strekning på samme tid.

Jeg kjøper E-tron når den kan matche Tesla på rekkevidde. Audi er en fantastisk kvalitetsbil uten knirkelyder i plast (den er jo plastfri) og har en importør med de beste skussmål hvor fleksibilitet og kundens ønsker og behov alltid taes hensyn til, kundeservice til beste karakter. Synd å ikke ta del i det. 

Rekkevidden til e-Tron er trist, det kommer nok større batteri raskt hvis de mener alvor med elbil satsing. Men de som setter opp ladere skal jo også tjene penger, ikke billig å lade og lange køer på populære utfartsveier, bra man har masse tid, tid har vi nok av.

Husk at en ikke bør kjøre batteriet helt tomt da kan det være vanskelig å få det ladet. Jeg synes det er vanskelig å treffe fulladet batteri og ferdig oppvarmet på samme tid. Normal hjemmelader gir ikke nok og lader ikke batteriet når bilen forvarmes og det er ikke nok rekkkevidde til småkjøring før avreise på langtur. For meg er avstanden Blommenholm- Trysil vinterstid og der holder ikke min I-Pace.


---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018



3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA