Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen

Startet av OhmPaPa, torsdag 06. desember 2018, klokken 13:35

« forrige - neste »

OhmPaPa

Bak betalingsvegg:

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2018/12/04/Tone-m%C3%A5tte-kj%C3%B8pe-bensinbil-selv-om-hun-har-ladestasjon-i-garasjen-18003696.ece

Ingressen forvirrer:

SitatFor to år siden betalte småbarnsmor Tone Rognlie 16 000 for å montere ladeboks på parkeringsplassen sin i Risvollan borettslag. Nå må hun nok en gang installere og betale for et nytt ladepunkt.

TB

Kva er essensen i artikkelen, må lade løsningen byttes med en som støtter lastfordeling?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

OhmPaPa


Oddaa

Et utdrag:

«Laila Pedersen, teknisk sjef ved Risvollan borettslag, forteller at strømkapasiteten til og i garasjene nå er sprengt. Det har kommet inn svært mange søknader om å etablere lading for el- eller hybridbiler.

- Det var derfor ikke noen mulighet til å ta ut mer strøm uten at dette medførte svært store utgifter. Vi kunne ikke etablere flere ladestasjoner, og dermed måtte vi gjøre noe. Gjennomføring av type system og igangsetting av arbeidene ble behandlet på årets generalforsamling og godkjent der.

Risvollan borettslag er Norges største frittstående borettslag, med 764 parkeringsplasser fordelt på 24 garasjer.

- Vi må inn med den samme infrastrukturen overalt. Vi kan ikke ha mange forskjellige ordninger som ikke snakker sammen, eller som er et eget anlegg, sier hun.

Den nye infrastrukturen til elbiler må også kunne «snakke» med borettslagets energiovervåkningssystem (EOS) som nylig er etablert, forklarer Pedersen.

- Det er ikke noe artig for dem som nylig har installert en ladestasjon, så det har vi full forståelse for. Et eller annet sted må man sette streken.»


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

TB

takker
Er referert til her også https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42754.0

"Feilen" styret gjorde her var å ikke advare beboere som installerte tidlig at det kunne komme en slik situasjon. Borettslag som har nektet installasjon vil unngå å komme i en slik situasjon, men ikke populært det heller..

det bør være mulig å finne en overgangsordning, ved å sette maks ampere ned for eksisterende, at disse skal avvikles i løpet x antall år - slik at overgangen ikke blir så brå.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ohowl

2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

TB

Tippar det kosta mindre å selge elbilen og kjøpe en brukt bensin bil enn å kjøpe ny ladestasjon?

Om hun ikkje kjører så langt vil det ta tid å spare inn på drivstoffet også..?

Men, bare tanker har ikkje lest artikkelen  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

1000kwh

Uten å vite detaljene (å linke til betalingsarktikler er jo egentlig ikke noe vits) så ser jeg ofte at borettslag overdimensjonerer lademulighetene alt for mye. Hva med vanlig kontakt og 16A? Det skal liksom være 22kw eller ingenting. Det er jo bare tull når man uansett lader over natta.

Men hver sin 16A kontakt bør det vel være mer enn nok strøm?

Oddaa

Sitat fra: ohowl på fredag 07. desember 2018, klokken 01:23
...men hvorfor måtte hun kjøpe bensinbil?
Hun har har allerede lagt ut 16.000,- til ladepunkt, og har ikke 25.000,- til som ny ladeløsning vil koste henne om jeg leser det riktig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Burger

Kan ett borettslag ta fra en beboer ladestasjon i ettertid? Trodde det var veldig vanskelig.

Uansett bør man ha mer enn 25000 klar til en uforutsett utgift uansett økonomi i. Å måtte selge en bil som virker for å kjøpe en ny bil med økte driftsutgifter vil nok koste henne mer enn 25000 på sikt. J. dyrt å være fattig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

cra

Sitat fra: 1000kwh på fredag 07. desember 2018, klokken 07:51
Uten å vite detaljene (å linke til betalingsarktikler er jo egentlig ikke noe vits)

Helt innafor å lenke til betalingsartikler; det er jo sikkert noen her inne som har tilgang. Men det er også veldig greit om man legger ved essensen i artikkelen for oss som ikke har det. (I dette tilfellet hadde vel ikke OP tilgang selv?) Pluss i margen for å markere at det er betalingsløsning. Sparte meg et klikk der. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: 1000kwh på fredag 07. desember 2018, klokken 07:51
Uten å vite detaljene (å linke til betalingsarktikler er jo egentlig ikke noe vits) så ser jeg ofte at borettslag overdimensjonerer lademulighetene alt for mye. Hva med vanlig kontakt og 16A? Det skal liksom være 22kw eller ingenting. Det er jo bare tull når man uansett lader over natta.

Men hver sin 16A kontakt bør det vel være mer enn nok strøm?

Det er faktisk motsatt. Et anlegg med 22kW punkter betyr at bilene blir raskere oppladet, og kapasitet frigjort til neste mann.

Med 10A punkter vil alle lade "midt i middagen" og sprenge byggets kapasitet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Ikke helt enig med elektrolux her. Det er antall kWh/natt som er utslagsgivende. Du får ikke mer energi om du tapper i store klumper.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på lørdag 08. desember 2018, klokken 12:50
Ikke helt enig med elektrolux her. Det er antall kWh/natt som er utslagsgivende. Du får ikke mer energi om du tapper i store klumper.

Nja. Poenget er vel at når de første bilene kommer inn til lading etter arbeidstid vil disse få høy hastighet og bli fort ferdigladet. De som kommer litt senere hjem får dermed også høyere hastighet siden de som kom inn alt er ferdigladet. Er makshastigheten lavere står disse fortsatt og lader når senere biler kommer inn.

Man får mao. utnyttet makskapasiteten i anlegget tidligere på dagen om hver bil kan lade raskere, slik at total energi levert over et tidsrom blir høyere. Men at forskjellen er veldig stor tviler jeg på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Burger

Flat ladestyrke er bare dumt. Kommer man hjem sent på kvelden med nesten tomt batteri på yesteryears 94ah bmw i3 så er den ikke full til morgenen etterpå med 16a.

11kw eller mer med lastbalansering og tilpasset inntaket, fordi da kan man ta ut mer effekt når det er ledig kapasitet og/eller strømmen er billig. Kan man gi beboere mulighet til å ha en kvote på "fuck, jeg trenger guffe, glemte at vi skal på kamp i kveld" og lade fort.

Jeg er en enebolig med 1 familie og to elbiler, til og med jeg skjønner at jeg vil ha 32A som er maks jeg kan få fordelt på to ladere som tilpasser seg etter pris, kapasitet, mitt behov for hvilken bil som skal prioriteres og skjevbelastning.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA