Skrevet av Emne: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen  (Lest 1220 ganger)

OhmPaPa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 69
    • Vis profil
Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« på: torsdag 06. desember 2018, klokken 13:35 »
Bak betalingsvegg:

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2018/12/04/Tone-m%C3%A5tte-kj%C3%B8pe-bensinbil-selv-om-hun-har-ladestasjon-i-garasjen-18003696.ece

Ingressen forvirrer:

Sitat
For to år siden betalte småbarnsmor Tone Rognlie 16 000 for å montere ladeboks på parkeringsplassen sin i Risvollan borettslag. Nå må hun nok en gang installere og betale for et nytt ladepunkt.

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2309
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #1 på: torsdag 06. desember 2018, klokken 22:41 »
Kva er essensen i artikkelen, må lade løsningen byttes med en som støtter lastfordeling?
Lørenskog
Citroen C-Zero med OVMS

OhmPaPa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 69
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #2 på: torsdag 06. desember 2018, klokken 23:10 »
Håpte det var noen trøndere her som hadde lest hele artikkelen?

Oddaa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 528
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #3 på: torsdag 06. desember 2018, klokken 23:21 »
Et utdrag:

«Laila Pedersen, teknisk sjef ved Risvollan borettslag, forteller at strømkapasiteten til og i garasjene nå er sprengt. Det har kommet inn svært mange søknader om å etablere lading for el- eller hybridbiler.

- Det var derfor ikke noen mulighet til å ta ut mer strøm uten at dette medførte svært store utgifter. Vi kunne ikke etablere flere ladestasjoner, og dermed måtte vi gjøre noe. Gjennomføring av type system og igangsetting av arbeidene ble behandlet på årets generalforsamling og godkjent der.

Risvollan borettslag er Norges største frittstående borettslag, med 764 parkeringsplasser fordelt på 24 garasjer.

- Vi må inn med den samme infrastrukturen overalt. Vi kan ikke ha mange forskjellige ordninger som ikke snakker sammen, eller som er et eget anlegg, sier hun.

Den nye infrastrukturen til elbiler må også kunne «snakke» med borettslagets energiovervåkningssystem (EOS) som nylig er etablert, forklarer Pedersen.

- Det er ikke noe artig for dem som nylig har installert en ladestasjon, så det har vi full forståelse for. Et eller annet sted må man sette streken.»


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2309
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #4 på: fredag 07. desember 2018, klokken 00:08 »
takker
Er referert til her også https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42754.0

"Feilen" styret gjorde her var å ikke advare beboere som installerte tidlig at det kunne komme en slik situasjon. Borettslag som har nektet installasjon vil unngå å komme i en slik situasjon, men ikke populært det heller..

det bør være mulig å finne en overgangsordning, ved å sette maks ampere ned for eksisterende, at disse skal avvikles i løpet x antall år - slik at overgangen ikke blir så brå.
« Siste redigering: fredag 07. desember 2018, klokken 00:12 av TB »
Lørenskog
Citroen C-Zero med OVMS

ohowl

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 112
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #5 på: fredag 07. desember 2018, klokken 01:23 »
...men hvorfor måtte hun kjøpe bensinbil?
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ 365xxx 31/3 09:10

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2309
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #6 på: fredag 07. desember 2018, klokken 07:43 »
Tippar det kosta mindre å selge elbilen og kjøpe en brukt bensin bil enn å kjøpe ny ladestasjon?

Om hun ikkje kjører så langt vil det ta tid å spare inn på drivstoffet også..?

Men, bare tanker har ikkje lest artikkelen  :)
Lørenskog
Citroen C-Zero med OVMS

1000kwh

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 779
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #7 på: fredag 07. desember 2018, klokken 07:51 »
Uten å vite detaljene (å linke til betalingsarktikler er jo egentlig ikke noe vits) så ser jeg ofte at borettslag overdimensjonerer lademulighetene alt for mye. Hva med vanlig kontakt og 16A? Det skal liksom være 22kw eller ingenting. Det er jo bare tull når man uansett lader over natta.

Men hver sin 16A kontakt bør det vel være mer enn nok strøm?

Oddaa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 528
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #8 på: fredag 07. desember 2018, klokken 07:53 »
...men hvorfor måtte hun kjøpe bensinbil?
Hun har har allerede lagt ut 16.000,- til ladepunkt, og har ikke 25.000,- til som ny ladeløsning vil koste henne om jeg leser det riktig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Burger

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 805
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #9 på: fredag 07. desember 2018, klokken 08:43 »
Kan ett borettslag ta fra en beboer ladestasjon i ettertid? Trodde det var veldig vanskelig.

Uansett bør man ha mer enn 25000 klar til en uforutsett utgift uansett økonomi i. Å måtte selge en bil som virker for å kjøpe en ny bil med økte driftsutgifter vil nok koste henne mer enn 25000 på sikt. J. dyrt å være fattig.
2018 94Ah i3, CE. Levering februar 2018
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

cra

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6502
  • Sunnmøre
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #10 på: fredag 07. desember 2018, klokken 09:19 »
Uten å vite detaljene (å linke til betalingsarktikler er jo egentlig ikke noe vits)

Helt innafor å lenke til betalingsartikler; det er jo sikkert noen her inne som har tilgang. Men det er også veldig greit om man legger ved essensen i artikkelen for oss som ikke har det. (I dette tilfellet hadde vel ikke OP tilgang selv?) Pluss i margen for å markere at det er betalingsløsning. Sparte meg et klikk der. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf siden 9. mai 2012, km-stand ca 52000
Think City, kjøpt på 12.000km, km-stand 56.000, Har ACTIA diagnoseapparat, gjør vannfylling.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12747
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #11 på: lørdag 08. desember 2018, klokken 00:32 »
Uten å vite detaljene (å linke til betalingsarktikler er jo egentlig ikke noe vits) så ser jeg ofte at borettslag overdimensjonerer lademulighetene alt for mye. Hva med vanlig kontakt og 16A? Det skal liksom være 22kw eller ingenting. Det er jo bare tull når man uansett lader over natta.

Men hver sin 16A kontakt bør det vel være mer enn nok strøm?

Det er faktisk motsatt. Et anlegg med 22kW punkter betyr at bilene blir raskere oppladet, og kapasitet frigjort til neste mann.

Med 10A punkter vil alle lade "midt i middagen" og sprenge byggets kapasitet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

KjellG

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 948
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #12 på: lørdag 08. desember 2018, klokken 12:50 »
Ikke helt enig med elektrolux her. Det er antall kWh/natt som er utslagsgivende. Du får ikke mer energi om du tapper i store klumper.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12429
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #13 på: lørdag 08. desember 2018, klokken 13:08 »
Ikke helt enig med elektrolux her. Det er antall kWh/natt som er utslagsgivende. Du får ikke mer energi om du tapper i store klumper.

Nja. Poenget er vel at når de første bilene kommer inn til lading etter arbeidstid vil disse få høy hastighet og bli fort ferdigladet. De som kommer litt senere hjem får dermed også høyere hastighet siden de som kom inn alt er ferdigladet. Er makshastigheten lavere står disse fortsatt og lader når senere biler kommer inn.

Man får mao. utnyttet makskapasiteten i anlegget tidligere på dagen om hver bil kan lade raskere, slik at total energi levert over et tidsrom blir høyere. Men at forskjellen er veldig stor tviler jeg på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

Burger

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 805
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
« Svar #14 på: lørdag 08. desember 2018, klokken 21:55 »
Flat ladestyrke er bare dumt. Kommer man hjem sent på kvelden med nesten tomt batteri på yesteryears 94ah bmw i3 så er den ikke full til morgenen etterpå med 16a.

11kw eller mer med lastbalansering og tilpasset inntaket, fordi da kan man ta ut mer effekt når det er ledig kapasitet og/eller strømmen er billig. Kan man gi beboere mulighet til å ha en kvote på "fuck, jeg trenger guffe, glemte at vi skal på kamp i kveld" og lade fort.

Jeg er en enebolig med 1 familie og to elbiler, til og med jeg skjønner at jeg vil ha 32A som er maks jeg kan få fordelt på to ladere som tilpasser seg etter pris, kapasitet, mitt behov for hvilken bil som skal prioriteres og skjevbelastning.
2018 94Ah i3, CE. Levering februar 2018
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal