Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da Tesla-eieren ble tatt for ruskjøring, var det en mobil-app som styrte bilen

Startet av Karl-Wilhelm, mandag 17. desember 2018, klokken 11:56

« forrige - neste »

Karl-Wilhelm

Kjøring i lovens forstand, men ikke i praktisk forstand? Er Tesla sin summon funksjon egentlig noe mer i din kontroll enn for eksempel en taxi-sjåfør du betaler for å frakte deg?

Utdrag fra artikkel:
SitatBot og betinget fengsel
Tesla-eieren som ble stanset av politiet forklarte at han hadde røykt hasj kvelden før, men blodprøven viste senere at han hadde over det som tilsvarer 0,5 i alkoholpromille.

Han ble dømt til 20 dagers betinget fengsel og må betale 67.500 kroner i bot.

Gulating lagmannsrett har nylig avvist mannens anke. Men 36-åringen slipper å ta helt ny førerprøve når førerkortet har vært inndratt i seks måneder.

«Det dreier seg om kjøring på et avgrenset område og over en svært kort distanse uten at det oppsto noen faremomenter», heter det i dommen.

https://www.tb.no/nyheter/kriminalitet-og-rettsvesen/bergen/da-tesla-eieren-ble-tatt-for-ruskjoring-var-det-en-mobil-app-som-styrte-bilen/s/5-8-946784
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Lassi

Sitat fra: Karl-Wilhelm på mandag 17. desember 2018, klokken 11:56
Er Tesla sin summon funksjon egentlig noe mer i din kontroll enn for eksempel en taxi-sjåfør du betaler for å frakte deg?

Ja, absolutt.
Synes det blir vel korttenkt om man skal forsøke å argumentere mot denne dommen.

cra

Sitat fra: Lassi på mandag 17. desember 2018, klokken 12:21
Synes det blir vel korttenkt om man skal forsøke å argumentere mot denne dommen.

Det kan bli en interessant problemstilling etterhvert, men pr nå er det nok liten tvil om at det er den som starter med appen som må regnes som fører. Det meste er jo "fly by wire" uansett, er det ikke det da?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Hvis du spør deg selv om du gjerne låner bort appen til enhver beruset person som vil leke med Teslaen din?

Jeg låner ikke bort min i allefall.

hELgenen

Denne saken er så krystallklar at det er nesten utrolig at de måtte ta den for retten.


cra

Var nok mer for å sette en presedens til senere enn for å få noen avklaring i hvem som har ansvaret.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

"Enhver beruset person", neida, men det vel ikke helt uvanlig at for eksempel et barn får bruke telefonen. Det er jo nå lagt opp til styring av underholdningsanlegget fra mobil app., det kan øke risiko for at barn fikler med appen.

På et eller annet autonominivå må en vel forresten kunne bestille bilen til et oppdrag, selv om en er beruset eller mangler førerkort.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Sitat fra: jlan på mandag 17. desember 2018, klokken 18:33
"Enhver beruset person", neida, men det vel ikke helt uvanlig at for eksempel et barn får bruke telefonen. Det er jo nå lagt opp til styring av underholdningsanlegget fra mobil app., det kan øke risiko for at barn fikler med appen.

Folk lar ungene sitte igjen i bilen mens de gjør ærender, og en sjelden gang fikler ungene med noe slik at bilen settes i bevegelse. Til syvende og sist er det da den voksne føreren av bilen som har ansvaret, men der er vel noen regler når det er unger involvert (ikke spesifikt for bil). Tror nok tilsvarende kommer til anvendelse her, men om du i fylla lar ungen leke med appen som kan kjøre bilen så burde samme regler anvendes som om du gav demnøklene (det er jo nesten det appen er, i praksis).

Sitat fra: jlan på mandag 17. desember 2018, klokken 18:33
På et eller annet autonominivå må en vel forresten kunne bestille bilen til et oppdrag, selv om en er beruset eller mangler førerkort.

Ja, men vi er mange nivåer unna det enda.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA