Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Räckvidd i kyla - batterivärme etc

Startet av Chris Maluszynski, torsdag 06. desember 2018, klokken 11:03

« forrige - neste »

leafnor

Jo det gjør det, men en ser det knapt. Strømmen kan være halvert, noe som gjør en har omlag 1/4 oppvarming selv om motstanden er høyere. Etter kanskje 20-30 min blir cellespenning 4,1 (4,2 på 40kWh), og strømmen blir da styrt ut fra konstant spenning og reduseres "normal" ned. Men batteriet blir varmere og varmere, så strømmen faller ikke like hurtig som om batteriet hold jevn temperatur.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Dudi

Sitat fra: elekTrond på torsdag 13. desember 2018, klokken 19:27
@Dudi: Det kan like gjerne ha med å gjøre at interiøret er gjennomvarmt, med landstrøm. Dette kan du se på skjermbildet med wattforbruk, da mindre elkraft medgår til opprettholdelse av tempen - kontra full oppvarming fra bunnen av.

Den forsto jeg ikke!

Joltus

Når bilen er gjennomvarm i interiøret bruker den selvsagt vesentlig mindre energi på oppvarming.

Altså ikke bare fordi batteriet er litt lunk i....

sylwester

Som nevnt skal det mye til for at varmeteppet er aktivt. Har du garasje så vil du ikke merke noe til dette.
Bilen bruker mye mer strøm når batteriet er kaldt, også innenfor det temperaturområde varmeteppet ikke er aktivt.

At rekkevidden går drastisk ned er helt vanlig. På en tur med oppvarmet kupe så kan du forvente deg 16mil komfortabelt. Hvis du kjører kortere turer så kan du ikke forvente deg at summen blir 16mil.

I kontrakten står det at man må godta ned til 50% av oppgitt rekkevidden. Det var  189km da jeg kjøpte bilen siden de brukte NEDC, men jeg vet ikke om de har justert det etter WLTP ble innført eller om de nå kun garanterer 140km. Noen som har kjøpt bil etter September som kan si?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AppleKnocker

Sitat fra: tomrh på søndag 16. desember 2018, klokken 09:44
Når man hurtiglader med kaldt batteri skulle jo ladehastigheten kunne gå opp mens man lader etterhvert som batteritemp øker, men det skjer vel ikke?
På tidligere generasjoner Leaf ble ladehastighet beregnet basert på batteritemperatur når man startet ladingen. Trikset var å lade litt til batteriet ble varmere, stoppe lading og starte på nytt. Vet ikke om det funker på Leaf 40.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

hemi

Leaf 40 er ikke noe annerledes, Amp settes utfra temp i det lading startes, på godt og vondt.

HeJo

Hentet for to uker siden vår Leaf 40kWh. Nå i julehelgen kjørte min vi til Sverige med den (Frogn-Kungsbacka). Tørrt føre både tur og retur, noen minus ned, 7-8oC på turen nordover.  Før turen sørover var bilen ikke varmet opp og brukte 260Wh/km halve turen før den pendlet seg inn på rundt 230kWh/km.  Nordover idag blåser det frisk sidevind, men med oppvarmet bil og mange plusgrader hadde vi forventet et lavere forbruk enn noe over 240kWh/km. Alt ved lovlig hastighet eller litt under.
For å få et tilsvarende forbruk med vår Tesla (S70D,2015) må vi legge oss på over 150kmh på motorveien ved ellers like forhold.
Er et så høyt forbruk ved tørrt, mildt vintervær akseptabelt på Leaf'en vår. Den er jo mye lettere, har klart smalere dekk og er "noe mindre" aerodynamisk enn vår Tesla?
S70D Alt utom interiør/komfortbaksete/barn
Juli levering (Tesla-time?)
100715 Utleveres Drammen
200515 In Transit
100515 Tildelt VIN 5YJSA...
070515 Bekreftet & Skaffer deler
290415 Bestilt

leafnor

Ja, om du ligger i 110+ så er det å forvente.
At den bruker mer enn Tesla er vell dokumentert.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Jeg syns forbruket høres høyt ut. Sånn målt over noen mil har jeg nok aldri vært i nærheten av et slikt forbruk per km, verken med 2015 Leafen eller 2018 Leafen...!

Men ja, enig med Leafnor at det nok i stor grad må skyldes fart. Er det så at dere typisk lå i 110+ km/t over lange strekninger?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

HeJo

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 01. januar 2019, klokken 18:41
Jeg syns forbruket høres høyt ut. Sånn målt over noen mil har jeg nok aldri vært i nærheten av et slikt forbruk per km, verken med 2015 Leafen eller 2018 Leafen...!

Men ja, enig med Leafnor at det nok i stor grad må skyldes fart. Er det så at dere typisk lå i 110+ km/t over lange strekninger?

Joda, motorvei er motorvei. Og i Sverige kjører vi 110kmh (med Tesla + 10-15%)
S70D Alt utom interiør/komfortbaksete/barn
Juli levering (Tesla-time?)
100715 Utleveres Drammen
200515 In Transit
100515 Tildelt VIN 5YJSA...
070515 Bekreftet & Skaffer deler
290415 Bestilt

leafnor

Sitat fra: HeJo på tirsdag 01. januar 2019, klokken 19:46
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 01. januar 2019, klokken 18:41
Jeg syns forbruket høres høyt ut. Sånn målt over noen mil har jeg nok aldri vært i nærheten av et slikt forbruk per km, verken med 2015 Leafen eller 2018 Leafen...!
Men ja, enig med Leafnor at det nok i stor grad må skyldes fart. Er det så at dere typisk lå i 110+ km/t over lange strekninger?
Joda, motorvei er motorvei. Og i Sverige kjører vi 110kmh (med Tesla + 10-15%)
Den her EV-guru Bjørn Nyland har nettopp sjekket Leaf 40 forbruk i 90, og funet forbruk 178 Wh/km. Nå er han i Gøteborg og kjører Leaf, ligget i "90" på GPS og fått 184. Så regner en 180 som forbuk i 90, er det matematikk resten.
110/90 x 180 = 220. Er man 10% i pluss, så bir det fort 240 i forbruk.
Så det du har sett er å forvente.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

turfsurf

Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. januar 2019, klokken 20:05
Den her EV-guru Bjørn Nyland har nettopp sjekket Leaf 40 forbruk i 90, og funet forbruk 178 Wh/km. Nå er han i Gøteborg og kjører Leaf, ligget i "90" på GPS og fått 184. Så regner en 180 som forbuk i 90, er det matematikk resten.
110/90 x 180 = 220. Er man 10% i pluss, så bir det fort 240 i forbruk.
Så det du har sett er å forvente.
Forbruk skalerer ikke lineært, så det der funker ikke. Det er nok værre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

leafnor

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. januar 2019, klokken 20:23
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. januar 2019, klokken 20:05
Den her EV-guru Bjørn Nyland har nettopp sjekket Leaf 40 forbruk i 90, og funet forbruk 178 Wh/km. Nå er han i Gøteborg og kjører Leaf, ligget i "90" på GPS og fått 184. Så regner en 180 som forbuk i 90, er det matematikk resten.
110/90 x 180 = 220. Er man 10% i pluss, så bir det fort 240 i forbruk.
Så det du har sett er å forvente.
Forbruk skalerer ikke lineært, så det der funker ikke. Det er nok værre.
:+1: , I know, men for å gjøre det enkelt så ble det lineær tilnærming.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

HeJo

Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. januar 2019, klokken 20:38
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. januar 2019, klokken 20:23
Sitat fra: leafnor på tirsdag 01. januar 2019, klokken 20:05
Den her EV-guru Bjørn Nyland har nettopp sjekket Leaf 40 forbruk i 90, og funet forbruk 178 Wh/km. Nå er han i Gøteborg og kjører Leaf, ligget i "90" på GPS og fått 184. Så regner en 180 som forbuk i 90, er det matematikk resten.
110/90 x 180 = 220. Er man 10% i pluss, så bir det fort 240 i forbruk.
Så det du har sett er å forvente.
Forbruk skalerer ikke lineært, så det der funker ikke. Det er nok værre.
:+1: , I know, men for å gjøre det enkelt så ble det lineær tilnærming.

Hmm. Ikkje fornøyd.  Fruen måtte lade 4 ganger på 300km idag. (to langladinger og to kladdladinger for å nå fram til neste lading med mer enn 3-5% på pakken).  Og på den ene ladestasjonen var det kø og to andre damer ble håndgripelige og sloss som små-unger for å komme først i køen....... 
Skulle vi tro reklamen burde en gangs lading rekke på 300km (vinter forventet kjørelengde 170-180km...)
Er det vi som er fryktelig bortskjemt med Teslaen vår eller "går det seg til" med Leafen når vi får emr erfaring?
S70D Alt utom interiør/komfortbaksete/barn
Juli levering (Tesla-time?)
100715 Utleveres Drammen
200515 In Transit
100515 Tildelt VIN 5YJSA...
070515 Bekreftet & Skaffer deler
290415 Bestilt

Joggamann


[/quote]

Hmm. Ikkje fornøyd.  Fruen måtte lade 4 ganger på 300km idag. (to langladinger og to kladdladinger for å nå fram til neste lading med mer enn 3-5% på pakken).  Og på den ene ladestasjonen var det kø og to andre damer ble håndgripelige og sloss som små-unger for å komme først i køen....... 
Skulle vi tro reklamen burde en gangs lading rekke på 300km (vinter forventet kjørelengde 170-180km...)
Er det vi som er fryktelig bortskjemt med Teslaen vår eller "går det seg til" med Leafen når vi får emr erfaring?
[/quote]

Her må du nesten komme med mer info, basert på det du skriver så tilsier det at dere har 50 minus der dere er.

Dekk trykk, full ladet bil, auto ac, temp osv?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA