Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Model 3

Startet av jberge, torsdag 06. desember 2018, klokken 09:18

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: gruffalo på torsdag 17. januar 2019, klokken 16:27
Tesladamen ringte nettopp meg også. 16.000 for vinterdekk er akkurat så mye at jeg vurderer å noe annet.

Felger av god kvalitet må ha en bra overflatebehandling slik at lakken ikke flasser av, og være lette. Jeg aner ikke hvordan Aerofelgene til tesla er sammenlignet med de ettermarkedshjulene som tilbys nå. Noen som vet?
16000 er billig hvis det er CVC7 eller R3.

RuneW

Mulig det har vært spurt om før, men noen som vet om Tesla gidder å ta av sommerdekkene og sette på vinterdekk på felgene som følger med bilen? Mot betaling?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olavxxx

Sitat fra: RuneW på torsdag 17. januar 2019, klokken 17:04
Mulig det har vært spurt om før, men noen som vet om Tesla gidder å ta av sommerdekkene og sette på vinterdekk på felgene som følger med bilen? Mot betaling?
Kjøper du sett med vinterhjul, kommer bilen på vinterhjul.

RuneW

Da er vel spørsmålet om de selger vinterDEKK, men det er vel ikke slikt de gidder å gjøre...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:06
Da er vel spørsmålet om de selger vinterDEKK, men det er vel ikke slikt de gidder å gjøre...
Da er nok svaret nei, de selger hjul.
Jeg fikk til svar at jeg kunne velge hvilke hjul jeg ville ha på bilen ved levering dersom jeg kjøpte vinterhjul sammen med bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sverreo

Sitat fra: RuneW på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:06
Da er vel spørsmålet om de selger vinterDEKK, men det er vel ikke slikt de gidder å gjøre...

Jeg ville gjerne gjøre det samme så jeg ringte tesla, de sa jeg kunne kjøpe et ekstra sett med felger og dekk. Det var ikke mulig å få bilen levert med kun vinderdekk og heller ikke mulig å få de til å legge om til vinterdekk og så levere sommerdekkene separat :(

RuneW

Ok, da er:

Plan B: Ved uforsvarlige kjøreforhold, som plan B, men bytte selv rett utenfor utlevering. Dette frister ikke spesielt, men om jeg har med en garasjejekk, batteridrevet muttertrekker og en kompis så bør det være relativt fort gjort.

Plan C: Kjøpe vinterhjul av Tesla og få to like (og ikke så veldig pene) felgsett.

Er forresten hjulboltene på Teslaer i tommer og ikke mm?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på fredag 18. januar 2019, klokken 10:31
Ok, da er:

Plan B: Ved uforsvarlige kjøreforhold, som plan B, men bytte selv rett utenfor utlevering. Dette frister ikke spesielt, men om jeg har med en garasjejekk, batteridrevet muttertrekker og en kompis så bør det være relativt fort gjort.

Plan C: Kjøpe vinterhjul av Tesla og få to like (og ikke så veldig pene) felgsett.

Er forresten hjulboltene på Teslaer i tommer og ikke mm?
Eller plan D: ved vanskelige forhold, ta med passende hutigkjettinger og køre til nærmeste egnede sted for omlegging. (Må at det er nok klaring).


Sent from my iPhone using Tapatalk
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

Bilhenger... :)

Ref vinterdekk performance tråden ser det dog ut som at man ikke får egnede vinterdekk i øyeblikket, så da blir det uansett værre.

Magnus Hansen

Det finnes også firmaer som kommer til der du er og skifter dekk..

Krizz

Sitat fra: hemi på fredag 18. januar 2019, klokken 11:52
Bilhenger... :)

Ref vinterdekk performance tråden ser det dog ut som at man ikke får egnede vinterdekk i øyeblikket, så da blir det uansett værre.

De nye dekkene er Pirelli Winter Sottozero 3 Ultra High Performance dekk, beregnet for biler i premium-segmentet. Pirelli Research Laboratories har utviklet en innovativ sammensatte takket være polymerers rolle for å forbedre de mekaniske egenskapene, termisk og dynamisk tilstand - gir svært høy ytelse på våte og snødekte veier. Pirelli Winter Sottozero 3 ble testet i de mest ufyselige forhold i Italia, Østerrike, Sverige, Finland og New Zealand, nye dekk i strengt samsvar med høye kvalitetskrav pålagt av Pirelli sikkerhet, kjørelengde og ytelse.

Skvulp

Hva med snøsokker? Kjetting kan fort ødelegge felgene.
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Handyman

Sitat fra: Krizz på fredag 18. januar 2019, klokken 12:23
Sitat fra: hemi på fredag 18. januar 2019, klokken 11:52
Bilhenger... :)

Ref vinterdekk performance tråden ser det dog ut som at man ikke får egnede vinterdekk i øyeblikket, så da blir det uansett værre.

De nye dekkene er Pirelli Winter Sottozero 3 Ultra High Performance dekk, beregnet for biler i premium-segmentet. Pirelli Research Laboratories har utviklet en innovativ sammensatte takket være polymerers rolle for å forbedre de mekaniske egenskapene, termisk og dynamisk tilstand - gir svært høy ytelse på våte og snødekte veier. Pirelli Winter Sottozero 3 ble testet i de mest ufyselige forhold i Italia, Østerrike, Sverige, Finland og New Zealand, nye dekk i strengt samsvar med høye kvalitetskrav pålagt av Pirelli sikkerhet, kjørelengde og ytelse.
Er dette prodsentens egne ord, eller er det hentet fra en nordisk dekktest?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Krizz

Sitat fra: Handyman på fredag 18. januar 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Krizz på fredag 18. januar 2019, klokken 12:23
Sitat fra: hemi på fredag 18. januar 2019, klokken 11:52
Bilhenger... :)

Ref vinterdekk performance tråden ser det dog ut som at man ikke får egnede vinterdekk i øyeblikket, så da blir det uansett værre.

De nye dekkene er Pirelli Winter Sottozero 3 Ultra High Performance dekk, beregnet for biler i premium-segmentet. Pirelli Research Laboratories har utviklet en innovativ sammensatte takket være polymerers rolle for å forbedre de mekaniske egenskapene, termisk og dynamisk tilstand - gir svært høy ytelse på våte og snødekte veier. Pirelli Winter Sottozero 3 ble testet i de mest ufyselige forhold i Italia, Østerrike, Sverige, Finland og New Zealand, nye dekk i strengt samsvar med høye kvalitetskrav pålagt av Pirelli sikkerhet, kjørelengde og ytelse.
Er dette prodsentens egne ord, eller er det hentet fra en nordisk dekktest?


Var hentet fra en dekk butikk online, men antar dette er produsentens egne ord ja.
Men disse dekkene selges jo både i Norge og Sverige, så rart om de ikke er beregnet på Nordiske forhold

18650

Dekk er alltid kompromisser mellom egenskaper på tørt/vått, kaldt/varmt, grus/asfalt. Det går ikke an å lage et dekk som er bra på alt. Typisk for vinterdekk er at de har lav hastighetsmerking. Jo lavere hastighetsmerking, jo bedre er de typisk på lavfriksjonsunderlag, spesielt is. «Nordiske vinterdekk har som oftest hastighetsmerking S (190km/t). Nokian R2 har sågar R (170km/t). Det er med andre ord ofret MYE hastighetsprestanda for å oppnå gode egenskaper på snø og is, også ved meget lave temperaturer når gummiblandingen blir hardere. Mellomeuropeiske vinterdekk har ofte V-merking (240km/t). De ofrer altså lavfriksjonsegenskaper for å oppnå bedre egenskaper for fart.

Sottozero er et V-merket dekk, så det er rimelig å anta at det er langt unna Conti/Nokian sine S-merkede dekk på snø og is. Det vil derimot ha bedre egenskaper på våt og tørr asfalt. Som «hverdagssjåfør» er man oftest nærmere slippgrensene på dekket på is/snø enn våt asfalt. Derfor velger jeg alltid et «nordisk» dekk siden is/snø er vanlig på vinteren der jeg bor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA